eerste honing

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

eerste honing

Bericht door RobertF » wo 13 jun 2012, 16:43

Vandaag voor het eerst in mijn leven honing kunnen slingeren
9 raampjes uit de honingkamer.
Bijna 9 kilogram honing.
Smaakt nog lekker ook.
Vorig jaar met 2 volken begonnen.
1 volk is verdwenen
uit het andere volk een veger gemaakt en gelijk de honingkamer eraf.

Zo is imkeren echt leuk.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Bart de Coo » wo 13 jun 2012, 18:49

Ik zal uwfeestvreugde nog eens flink verhogen.

Afgelopen zondag ben ik mijn volken nog een nagelopen. Sommige volken met jonge moeren hadden een week geleden best aan de leg mogen zijn. Dat was niet zo. Geen enkele jonge moer was aan de leg.

Alle honingkamers waren tot de laatste cel leeg. In de broedkamerramen zaten hier en daar nog wat treurige plekjes wintervoer. Ik mag constateren dat ik voldoende wintervoer heb gegeven, want de bijen hebben dit meer dan ellendige voorjaar zonder bijvoeren kunnen uitzingen, nou ja, tot aan een weekje of twee geleden dan.

Verder is het op dit moment uithuilen, bijvoeren en de goden smeken om zomerweer - ik gooi morgen de derde emmer voer op de volken, één emmer op een zootje volken, bedoel ik. Want er staat van alles te gebeuren: linde, distels, klaver, bramen, tamme kastanje. Maar tot op heden is er volstrekt niets gebeurd. Echt. Totaal. Niets. Geen druppel voorjaarshoning. Geen druppel.

Dus voorlopig zou ik dus zeggen, gefeliciteerd! Je hebt het perfect gedaan! Doorgaan en volhouden!

Groet,

Bart

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door felix » do 14 jun 2012, 01:53

Bij mij is er ook geen enkele druppel honing.. Rien de rien, dus is het voor het moment Nutella op de boterhammen.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 jun 2012, 08:44

Ik had van 1 volk een kilo of 6 honing :-) Zaterdag eens kijken hoe het erbij staat. En zo te lezen voor de zekerheid maar Apifonda meenemen... Voorlopig kwakkelt het weer door rond de 19 graden...

Hoe combineer ik bijvoeren met het plaatsen van de honingkamer? Honingkamer er afhalen en pas weer opzetten als ze honing in de broedkamer op beginnen te slaan?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door jossmits » do 14 jun 2012, 09:37

Bij mij in Frankrijk nauwelijks beter. Tot nu toe ongeveer 10% van de hoeveelheid van vorig jaar rond deze tijd.
Vandaag wordt het in elk geval lekker warm.

Jos

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Bart de Coo » do 14 jun 2012, 10:11

Santu,

Natuurlijk moet je voeren zonder honingbak erop. Ik zou alleen geen suikerdeeg nemen: dat gaat te langzaam. Suikerdeeg kun je mooi gebruiken voor volken die voorlopig nog geen productievolk zijn. Maar ik hou er eigenlijk rekening mee dat de komende dagen de zomerdracht gaat losbarsten. En dus heb ik gisteravond het laatste beetje voer op de volken gegooid. Van het weekend gaan de honingbakken erop, waarna ik vele plengoffers zal gaan brengen aan de weergoden.

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 jun 2012, 10:57

Bart de Coo schreef:Santu,

Natuurlijk moet je voeren zonder honingbak erop. Ik zou alleen geen suikerdeeg nemen: dat gaat te langzaam. Suikerdeeg kun je mooi gebruiken voor volken die voorlopig nog geen productievolk zijn. Maar ik hou er eigenlijk rekening mee dat de komende dagen de zomerdracht gaat losbarsten. En dus heb ik gisteravond het laatste beetje voer op de volken gegooid. Van het weekend gaan de honingbakken erop, waarna ik vele plengoffers zal gaan brengen aan de weergoden.

Groet,

Bart
Vooralsnog heb ik het zonder bijvoeren kunnen oplossen. Telkens als ik wilde gaan voeren hadden ze toch nog nectar opgeslagen. Het was allemaal geen vetpot, maar ze haalden wel. In de buurt heb ik dan ook de nodige fruitbomen, paardenbloemen, wilg, braam, kastanje en linde. Bovendien een begraafplaats en een woonwijk, dus blijkbaar genoeg te halen voor ze.
Ik hoop dat jouw plengoffers gaan helpen, ik zal een zonnedans doen...

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door JackC » do 14 jun 2012, 11:55

Hoop dan maar op de braam en de linde, Santu, van de rest wat je opnoemt is de bloei al lang, geruisloos, en nagenoeg honingloos voorbij gegaan. De linde komt er aan, maar dan wel graag droog en iets warmer.

Jack

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Paul67 » do 14 jun 2012, 11:57

Natuurlijk moet je voeren zonder honingbak erop. Ik zou alleen geen suikerdeeg nemen: dat gaat te langzaam. Suikerdeeg kun je mooi gebruiken voor volken die voorlopig nog geen productievolk zijn. Maar ik hou er eigenlijk rekening mee dat de komende dagen de zomerdracht gaat losbarsten. En dus heb ik gisteravond het laatste beetje voer op de volken gegooid. Van het weekend gaan de honingbakken erop, waarna ik vele plengoffers zal gaan brengen aan de weergoden.
Wat voor een voer moet je dan wél geven?
En eigenlijk is de betere vraag: is er voer dat geschikt is gedurende welk moment dan ook in het jaar? Merknaam? Hoe precies voeren?

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: eerste honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 jun 2012, 12:45

JackC schreef:Hoop dan maar op de braam en de linde, Santu, van de rest wat je opnoemt is de bloei al lang, geruisloos, en nagenoeg honingloos voorbij gegaan. De linde komt er aan, maar dan wel graag droog en iets warmer.

Jack
Ja, weet ik. Fruit staat veel in de buurt en ook diverse wilgen, dus blijkbaar hebben ze daarmee net genoeg op kunnen halen om de boel draaiende te houden, al heb ik geen grote volken. Misschien ook maar goed in tijden van schaarste... Ik heb alleen honing af kunnen (moeten i.v.m. oxaalzuurbehandeling) nemen van een volk waar ik de moet uit heb gehaald, die zijn uiteindelijk zonder broed gekomen. Het andere volk was wel nectar binnen aan het brengen, maar niet genoeg om te slingeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten