vreemde zwerm in een boom

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
pborghaerts
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

vreemde zwerm in een boom

Bericht door pborghaerts »

Ls,

Vandaag ontdekte ik een kilometertje verderop een zwerm bijen in een oude grote wilg. Er zit een opening van maar enkel centimeters breed en 20-30 cm lang in de boom en daar vliegen de bijen door in en uit. Het zal wel een gemiste zwerm van mijzelf zijn omdat er geen andere imkers dicht in de buurt zitten.

Mijn vraag is nou of er iemand is die weet of- en hoe je zo'n zwerm uit de boom kunt krijgen? Ik denk niet dat je met je hand naar binnen kunt zonder de opening te vergroten. Is er een manier om de koningin naar buiten te lokken? Moet ik het wel willen en wellicht het volk met rust laten en kan zo'n volk van ver zijn gekomen?

Het zijn veel vragen tegelijk maar het is ook zo'n boeiend onderwerp.

Bij voorbaat dank aan degene(n0 die er hun licht op willen laten schijnen.

Met vriendelijke groet,

Paul
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door Erik Konijn »

Misschien is dit een optie de methode dan.
http://youtu.be/YXVySTj2w3U succes
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door Ewout »

De man in kwestie schrijft dat als hij het nog eens zou doen, hij een raam met open broed zou inhangen, en dat de koningin dan vanzelf zou komen inspecteren. Is dat zo?
You know, I never did get the queen from this colony. They died out over the winter and the homeowners painted and sealed up the chimney. If I were to do this again I now know to put a frame of open brood in the nuc box and the queen will come out and investigate.
pborghaerts
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door pborghaerts »

Beste Ewout en Erik,

Dank je voor jullie reacties. Dat schreef ik net ook al maar het bericht lijkt verdwenen.
Nu misschien 2 keer?
Zit met veel plezier filmpjes te kijken op youtube naar aanleiding van de link. Hardstikke bedankt! Erg leuk
Heel leerzaam allemaal.
Ik heb nog niet gevonden hoe je dan de koningin kunt verleiden om te gaan verkassen als ze al ergens in zit.
Het inhangen van de raat met jonge broed is toch om de werksters te bewegen om nieuwe doppen te zetten?
Daarmee laat je de oude koningin achter. Is er nog tijd genoeg dit jaar om nog een nieuwe koningin te trekken en een volk sterk genoeg te maken om over de winter te komen?

Paul
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door Nicolas Jacob »

pborghaerts schreef: Is er nog tijd genoeg dit jaar om nog een nieuwe koningin te trekken en een volk sterk genoeg te maken om over de winter te komen?

ja hoor, het duurt wel een week of 4-5 tegen ze aan de leg is.

maar dat is het probleem niet :D

een koningin is maar 10 dagen vruchtbaar, in de zomer is dat geen probleem (als je een normale zomer hebt tenminste)

met dit abnormaal herfstweer op het moment, is de kans groot dat je koningin niet bevrucht zal geraken waardoor je met een maagdelijk hoopeloze moer zit.

dat volk moet je dan door de rooster jagen en die koningin doden (een hele klus, want die koningin kan vliegen).

dan verenigen met een ander volk.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door jossmits »

Mij lijkt het het beste om niets te doen. Ze zijn daar niemand tot last. Om ze weg te halen is toch een hele operatie met nog een flinke kans dat het niet lukt.
Ik zou ze dus laten zitten en volgend voorjaar, eind maart- begin april kijken of ze zonder varroa-behandeling de winter hebben overleefd. Als ze de winter hebben overleefd is het voorjaar ook een mooie tijd om ze eventueel weg te halen.

Jos
pborghaerts
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door pborghaerts »

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Weer veel van geleerd!

Ik neem het advies ter harte om er dit jaar niets mee te doen. Ook al omdat ik, als ik er een kast bij zou zetten met jonge broed, dan mijn goede volken raat moet afnemen en ik laat ze liever met rust.
Volgend jaar zie ik wel verder.

Paul Borghaerts
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door Oude Essink »

Neem maar aan, dat zij de winter niet overleven. Ligt niet zozeer aan de varoa maar het nest is open en niet beschermd tegen wind, regen, schimmels, predatoren; ook de voedselvoorraad voor de winter zal niet afdoende zijn.

Hennie oes iPad
pborghaerts
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door pborghaerts »

Hé, kan dat? een volk ergens uit zuigen??
Hoe doe je dat en waarmee? Leuke optie.
De spleet in de boom is wel erg nauw maar vandaag zag ik er toch heel wat bijen.
Er hingen er veel alsmaar heen en weer te vliegen voor de boom.

Paul
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: vreemde zwerm in een boom

Bericht door Eddy Geurtsen »

Laten zitten, volk redt het misschien wel. Ik weet een volk in een lindeboom te zitten dat er al minstens 3 jaar zit. Er komen elk jaar een paar beste zwermen af en het volk komt steeds weer de winter door.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten