Voedselagentschap onderzoekt bijensterfte in Vlaanderen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Voedselagentschap onderzoekt bijensterfte in Vlaanderen

Bericht door de vos roger » do 13 sep 2012, 21:10

Het voedselagentschap (FAVV )is van plan om dit jaar en komend jaar 150 Vlaamse imkers een bezoek te brengen en stalen te nemen van de bijenkolonies.
De inspecteurs worden bijgestaan door een imker met het "label" assistent in de bijenteelt, deze zal de stalen nemen voor onderzoek.
Het onderzoek gaat zich vooral toesplitsen op de virussen die onze bijen belagen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 2_00267057

groetjes uit Vlaanderen
roger

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voedselagentschap onderzoekt bijensterfte in Vlaanderen

Bericht door Primus » vr 14 sep 2012, 10:22

Roger,


Allemaal goed en wel maar...... nu gaan ze bij de geregistreerde imkers tot misschien ver in oktober in de kasten rommelen (welke verstandige imker doet zoiets nog in die periode?) Daarenboven gaan ze natuurlijk alleen bij geregistreerde imkers, de rest kennen ze niet eens mee naam. Mijn voorstel zou zijn als ge niet geregistreerd bent je ook geen honing meer mag verkopen, geen attest geen verkoop van honing meer. Want wie weet wat er allemaal gebeurd in de kasten of korven en met de bijen van imkers die toch geen controle moeten verwachten!!
Dus mijn mening is dat er eerst nog veel ander werk in bijenland Belgie zou moeten gedaan worden vooraleer ze de geregistreerde imkers gaan lastig valleen. En natuurlijk is dit op vrijwillige basis, maar heeft het dan wel zin? En wat met al die subsidies gedaan zou kunnen worden is nog een ander paar mouwen, misschien zou het ook beter zijn dat er rechtstreeks een deel naar de imkers ging voor dergelijke medewerkingen en niet naar weet ik veel wie.

Met vriendelijke imkergroeten

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Voedselagentschap onderzoekt bijensterfte in Vlaanderen

Bericht door Schussboelie » vr 14 sep 2012, 10:26

Primus schreef:Mijn voorstel zou zijn als ge niet geregistreerd bent je ook geen honing meer mag verkopen, geen attest geen verkoop van honing meer. Want wie weet wat er allemaal gebeurd in de kasten of korven en met de bijen van imkers die toch geen controle moeten verwachten!!
Primus, zo is het toch?
Dat heb ik in ieder geval geleerd in de beginnerscursus vorig jaar.
Eerst aanmelden bij het FAVV alvorens je honing mag verkopen.
Dat vele imkers dit niet doen, tja, dat is een ander verhaal.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Voedselagentschap onderzoekt bijensterfte in Vlaanderen

Bericht door de vos roger » vr 14 sep 2012, 11:01

Primus wat dat "rommelen" in de kasten betreft, ik vermoed dat dit nog zal meevallen hoor.
Op 26 september heb ik daarover een vergadering met het FAVV, daar zal de praktische kant bekeken worden en kan ik daar verder over uitwijden.
Het is inderdaad zo dat heel wat imkers schrik hebben om zich te laten registreren uit vrees voor controle en ook dat ze vrezen dat er vroeg of laat een bijdrage zal moeten betaald worden eens ze een registratienr. hebben.
Dit jaar is het FAVV bij heel wat imkers op bezoek geweest om een honingstaal te komen halen.
Ik hoop dat ze de resultaten daarvan kenbaar maken.
groetjes
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten