Wintervoedering

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Biodlarn » di 08 jan 2013, 14:37

De moerasimker schreef:.... ligt er soms meer als 1 meter sneeuw dus hardje winter....
Hoeft niet per sé. Toen ik vorig jaar mijn volken naar buiten bracht reed ik ze met de sneeuwscooter op de plek, over de bovenste stroomdraad van de weide die op zo'n 70 cm staat. Dat was eind maart in Jämtland, Zweden. Dus het kan in het oostblok of noord amerika ook best voorjaar zijn met bijna een meter sneeuw. Het kan dus ook bijvoeren zijn.

Groet,
Han Brink
Zweden

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 jan 2013, 15:22

semar schreef:
daar kun je niet zomaar vanuit gaan , wie weet worden de volken wel opgepept om in het zuiden over een maand in de bestuiving te worden ingezet.

10 kg suiker in de winter is al 35 jaar genoeg, wat jaap eerder opmerkte van volken die van het voer worden afgesneden kun je voorkomen door ze voor het voeren op 8 of kleinere volken op 7 of zelfs 6 ramen te zetten met een honingbak met klimraat eronder (bedenk dat een volk in de winter flink krimpt).
net als moeresimker kijk ik dan vroeg in het voorjaar (mrt) of somige vlken íets extra nodig hebben.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
:think: :think: Ik had eerst gedacht niet te reageren , maar toch . Een gedreven Imker weet dat met suikerdeeg een volk niet op te peppen is . vervolgens zet ik vrijwel geen volken in voor de bestuiving en al zeker niet ( meer) zo vroeg in het seizoen .

Daar ik merendeels met het bekende vuilnibakkenras werk , en de koninginnen waarschijnlijk bevrucht zijn met darren uit velerlei rassen , zal ik ook met diverse eigenschappen te maken hebben . Wanneer ik dan bij een procent of tien van mijn volken uit voorzorg een ingreep door middel van een plak suikerdeeg nodig acht vind ik dit niets bijzonders omdat ik naar een uitwintering streef van boven de 97 % en niet zoals diverse stromingen , een uitval van 10 % normaal zijn gaan vinden . :whistle:
En hoeveel volken er deze winter dood zullen gaan omdat zij niet meer bij het voer kunnen komen , dat zullen wij in de lente wel weer zien .

Jaap v P

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door De moerasimker » di 08 jan 2013, 17:26

ik geef vanaf half augustes tot eind sept 15 kilo droge suiker opgelost in warm water doe dat al meer als 20 jaar heb eigelijk nooit voergebrek gehad weleens een enkele x naast het voer en dus verhongert ondangs dat er voldoende voer in het volk zat dus met het wel met jaap eens.
de ramen die bij het voorjaar overzijn gebruik ik voor de afleggers net als iedereen eigenlijk.

groet Gerard,

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door semar » wo 09 jan 2013, 10:13

Jaap v.Popering schreef:
semar schreef:
daar kun je niet zomaar vanuit gaan , wie weet worden de volken wel opgepept om in het zuiden over een maand in de bestuiving te worden ingezet.

10 kg suiker in de winter is al 35 jaar genoeg, wat jaap eerder opmerkte van volken die van het voer worden afgesneden kun je voorkomen door ze voor het voeren op 8 of kleinere volken op 7 of zelfs 6 ramen te zetten met een honingbak met klimraat eronder (bedenk dat een volk in de winter flink krimpt).
net als moeresimker kijk ik dan vroeg in het voorjaar (mrt) of somige vlken íets extra nodig hebben.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
:think: :think: Ik had eerst gedacht niet te reageren , maar toch . Een gedreven Imker weet dat met suikerdeeg een volk niet op te peppen is . vervolgens zet ik vrijwel geen volken in voor de bestuiving en al zeker niet ( meer) zo vroeg in het seizoen .

Daar ik merendeels met het bekende vuilnibakkenras werk , en de koninginnen waarschijnlijk bevrucht zijn met darren uit velerlei rassen , zal ik ook met diverse eigenschappen te maken hebben . Wanneer ik dan bij een procent of tien van mijn volken uit voorzorg een ingreep door middel van een plak suikerdeeg nodig acht vind ik dit niets bijzonders omdat ik naar een uitwintering streef van boven de 97 % en niet zoals diverse stromingen , een uitval van 10 % normaal zijn gaan vinden . :whistle:
En hoeveel volken er deze winter dood zullen gaan omdat zij niet meer bij het voer kunnen komen , dat zullen wij in de lente wel weer zien .

Jaap v P
mee eens Jaap, ik had het trouwens over de bestuivings imkerrij in de ´groote´bijenlanden´ waar de bijen door de verschillende klimaatzones worden getransporteerd zoals bij de amandel in californië dat was de vraag die werd gesteld.
over het algemeen doordat ik ze zo krap zet heb ik het afgesneden zijn al lang niet meer meegemaakt.
wel heb ik af een toe een ijverig volkje dat zo beging mrt aan het infuus moet omdat ze wat door het voer raken.

en je hebt gelijk mocht je merken dat er écht tekort is geld natuurlijk:
`wat moet, dat moet!`

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoedering

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 jan 2013, 11:37

semar schreef:
en je hebt gelijk mocht je merken dat er écht tekort is geld natuurlijk:
`wat moet, dat moet!`

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Wanneer je zo lang wacht dan ben je te laat .

Vergelijk het met het brandstof tanken van je auto , de een tankt wanneer het alarm afgaat , maar ik vind het verstandiger om dit te doen wanneer 2/3 opgebruikt is . Wanneer dan onverwacht een file of omleiding opduikt kom je niet in de problemen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten