Stop maar imkers !! Imker alert !!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Franschman »

Beste Beeleevers,
De NRC Next (za 2 maart pag 7 wetenschapsbijlage)komt met een paginabreed artikel met als titel ; "De Honingbij is niet heilig"
De teneur van het artikel is voor ons imkers onrustbarend :o
Het belang van honingbijen voor de bestuiving is overdreven. 'Onderzoek"toont aan dat wilde insecten dus wilde,soitaire bijen en zweefvliegen het feitelijke werk doen.
De honingbij krijgt in de media onevenredig veel aandacht !De rol van de honingbij wordt overdreven !!
Bestuiving komt in orde als rond de akkers stukjes natuur worden gemaakt die een refuge vormen voor de wilde insecten. Goedkoper en makkelijker ? :be3:

Mijn nekharen gingen overeind staan :twisted: bij het lezen van dit artikel in de NRC die zich toch kwaliteitskrant noemt!

Zo wordt de publieke opinie bespeeld en worden onze bijen en hun verzorgers als onnodige herriemakers aan de kant gezet. :o
Ik roep U op om te ageren tegen de mening die in dit artikel wordt geventileerd. Een Bee alert dus :(
Ik kom nog met steekhoudende ( ! ) tegenargumenten :be5: :be5: :be5:
Aux armes apiculteurs !! :pray:
Laatst gewijzigd door Franschman op zo 03 mar 2013, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door apiario »

Beste mensen,

Braziliaanse oerwouden zijn voor als ik het goed heb 94% afhankelijk van de angellose bij en andere insecten, in hun voortbestaan. (bestuiving) En daar is niks mis mee.
Ook de honingbij is daar goed vertegenwoordigd.En daar is ook niks mis mee. Ik begrijp niet zo goed waar ik tegen moet zijn.

Bertus.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door maartenkleijne »

Las het artikel ook en anders.
Als het landschap zo wordt ingericht dat de wilde bijen optimaal floreren hebben de honingbijen daar t meest voordeel van, was mijn conclusie.....
gr,
m
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jaap v.Popering »

Misschien moeten de opstellers de beide boekjes van Lei Hensels eens nalezen .!! Of zouden de journalisten er een potje van gemaakt hebben ?? :think:

Bestuiving Land- en Tuinbouwgewassen door Honingbijen : op pag 10 lees ik onder andere citaat; .Op welke wijze bestuiving plaatsvindt, wordt bepaald door vorm en gedrag van de bloemen .

Drachtplantengids voor de bijenteelt pag 10 citaat ; . Voor de bestuiving van land en tuinbouwgewassen is de bestuiving door de wilde( solitaire) bijen onder de huidige omstandigheden van zeer weinig betekenis .

Aan te raden is om in het eerstgenoemde boek pag 10-12 en in de drachtplantengids pag 12 - 16 eens na te lezen .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Met alle respect Jaap, dat boekje van meneer Hensels is sterk verouderd (opmerkelijk dat er nog steeds mee gewerkt wordt). De inzichten zijn radicaal veranderd en dat is maar goed ook.
Grofweg kun je zeggen dat honingbijen vooral in het zeer vroege voorjaar van belang zijn. Dan zijn er relatief nog maar weinig solitaire bijen en hommelkolonies en dan zijn honingbijen belangrijk, zeker als er er monoculturen aan (appelboomgaarden etc.) moet worden bestoven. Maar monoculturen bestuiven lukt onmogelijk met alleen maar wilde bestuivers. Verder is de bloemvastheid van bijen een zeer positief punt, maar het probleem van bijen is dat bij kleine hoeveelheden bloemen de bijen ze links laten liggen. Het is maar goed dat er meer aandacht is gekomen voor wilde bestuivers, want er is meer dan alleen honingbijen.
JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bijen zijn generalisten en bestuiven in die zin alleen maar de gemakkelijke planten: planten die gemakkelijk toegangelijk zijn en veel nectar en/of pollen produceren en waar er ook nog eens veel van groeien.

In die zin is het opmerkelijk waarom bijenhouders niet meer op tonglengte (langere tong in dezen) selecteren. In het verleden is hier wel aan gewerkt, maar hier ligt toch een opening naar een veel groter arsenaal aan plantensoorten voor de honingbij met langere tong om te bezoeken.

gr.
JP
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door jossmits »

Ik heb het artikel gelezen zoals Maarten. Ik werd er dan ook niet erg ongerust over.

Jos
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Met alle respect Jaap, dat boekje van meneer Hensels is sterk verouderd (opmerkelijk dat er nog steeds mee gewerkt wordt). De inzichten zijn radicaal veranderd en dat is maar goed ook.
Jelte
Vertel eens iets over die nieuwe inzichten en vooral waar die afwijken van "Hensels".
Mogelijk kunnen we dan eens echt over bijen praten.

ad staals
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik wil daar wel op ingaan, maar niet meer voor vandaag...ik zal proberen van de week hier een stukje over te schrijven.

gr.
JP
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door alfa vulgaris »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Grofweg kun je zeggen dat honingbijen vooral in het zeer vroege voorjaar van belang zijn. Dan zijn er relatief nog maar weinig solitaire bijen en hommelkolonies en dan zijn honingbijen belangrijk, zeker als er er monoculturen aan (appelboomgaarden etc.) moet worden bestoven. Maar monoculturen bestuiven lukt onmogelijk met alleen maar wilde bestuivers. Verder is de bloemvastheid van bijen een zeer positief punt, maar het probleem van bijen is dat bij kleine hoeveelheden bloemen de bijen ze links laten liggen. Het is maar goed dat er meer aandacht is gekomen voor wilde bestuivers, want er is meer dan alleen honingbijen.
Ik ben het hier best wel mee eens eigenlijk...hehe,niet geheel natuurlijk :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 58 gasten