Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door buzzer » zo 31 mar 2013, 14:29

Als je in Bennekom woont kan ik me je redenering voorstellen.... Ik kies ervoor hier in de buurt te vergaderen en voor te lichten. Scheelt veel kilometers maken en je kan op regionaal/plaatselijk niveau uitstekend voorlichten. Maar een ieder is vrij om een mening te hebben.... als het mij of anderen niet aanstaat of tegenstaat kunnen we dat kenbaar maken en een lidmaatschap van de NVB is toch vrijwillig??? :shifty:
Alle begin is (bij) zonder honing.

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » zo 31 mar 2013, 14:37

Toch interessant! Inderdaad woon ik dichtbij en vraag me af of ik wel naar het Bijenhuis ging als ik in Pieterburen woonde. Maar wil dat zeggen dat er veel leden zeggen: Niet renoveren, dat is niet efficiënt. Veel beter is om het Bijenhuis af te schaffen, kantoortje huren voor de administratie en nog wat "papierwerk" en nu er groot gerenoveerd moet worden is de tijd gekomen om dit af te stoten?
Rob

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door m.kolsters. » zo 31 mar 2013, 15:34

Rob en nu er groot gerenoveerd moet worden is de tijd gekomen om dit af te stoten?

Nee Rob elke winkel in Nederland staat op zijn eigen poten en zorgt voor het wee en wel zijn van deze zaak.
Waarom kan dat dan hier niet.

En waar is de algemenen vergadering altijd ( in het bijenhuis )
En als je naar de algemenen jaar vergadering gaat om daar het probleem te bespreken hou er dan wel rekening mee dat je het schriftelijk in moet dienen en zeker een maand van te voren of je komt niet aan bod.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door buzzer » zo 31 mar 2013, 15:43

Ik denk dat het Bijenhuis als winkel geen bestaansrecht heeft. In de regio hier al 3 goede winkels en we hebben het genoegen een depot van het Bijenhuis in Deventer te hebben. Het Bijenhuis als magazijn /internetwinkel zou kunnen overleven.
Vergaderen kan je ook doen bij de horeca op een centraal gelegen locatie en de zaalhuur is momenteel onderhandelbaar. Als je koffie en een lunch gebruikt zijn ze al blij... :shhh:
Alle begin is (bij) zonder honing.

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jjmvaningen » zo 31 mar 2013, 16:08

buzzer schreef:Ik denk dat het Bijenhuis als winkel geen bestaansrecht heeft. In de regio hier al 3 goede winkels en we hebben het genoegen een depot van het Bijenhuis in Deventer te hebben. Het Bijenhuis als magazijn /internetwinkel zou kunnen overleven. Vergaderen kan je ook doen bij de horeca op een centraal gelegen locatie en de zaalhuur is momenteel onderhandelbaar. Als je koffie en een lunch gebruikt zijn ze al blij... :shhh:
Ik onderschrijf deze essentie.
daarnaast, een lening van 2,5 ton ga ik niet aan, ook niet als lid van de nbv (bij wel aangaan financiële verplichting is het voor mij einde lidmaatschap, zodat de resterende schuld niet verhaalbaar is op mij). ik pas voor deze verantwoordelijkheid.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 31 mar 2013, 16:24

En als je naar de algemene jaar vergadering gaat om daar het probleem te bespreken hou er dan wel rekening mee dat je het schriftelijk in moet dienen en zeker een maand van te voren of je komt niet aan bod.
Dat is het probleem. In het algemeen is een logge organisatie met een omslachtige structuur (o.a. de structuur van plaatselijke verenigingen waar Vunderinck zich ooit de sloffen uit het vuur liep). Afdeling Handel is al decennia lang een probleem. Ik zou ook zeggen afstoten en laat het aan de markt over. Van de Sint Pieter kan ik me nog voorstellen dat je die wilt behouden vanwege de eeuwenlange historie en van de heiligheid van de plaats (je hebt geen keus dan). Maar waarom halsstarrig vasthouden aan het Bijenhuis? Verkoop het gebouw en ga ergens kleinschaliger een ledenadministratie voeren.

Gr.
JP

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » zo 31 mar 2013, 21:23

Jammer, ik had gehoopt op een kritische maar positieve insteek. Waar zitten de plannen mis, wat kan er beter, waar is niet aan gedacht. Veel van de reacties tot nu toe zijn een herhaling van wat toe nu toe al eerder op het forum is verschenen en geen reacties op de plannen van het bestuur gepresenteerd in Bijenhuis 3,0.
Veranderen/verbeteren kan alleen door een kritische maar pro-actieve houding. Als er iets mis is met de organisatie (en "de organisatie", dat is niet het bestuur maar dat zijn de leden), dan kan daar wat aan gedaan worden, maar vooral door de handen uit de mouwen te steken.
Groeten
Rob

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 31 mar 2013, 22:23

Inderdaad, jammer....

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door FerryB » zo 31 mar 2013, 23:28

Erg jammer.
Dat met name de kritiek op de winkel niet op gepakt wordt!
De vereniging (ook de mijne dus) zou er zoveel goodwill mee kunnen halen.
Als dat nou het grootste punt van kritiek is zou ik zeggen doe er wat aan en dan kun je waarschijnlijk ook verder met de andere plannen.

Waarom dringt dat niet door in Wageningen het lijkt mij toch heel erg simpel.
Kom te gemoed aan de wensen van de leden en je voorkomt daarmee een hoop gezeur en tegenwerking.
Ik denk dat je dan voor beide kanten (om het maar eens politiek te zeggen) een win win situatie bereikt.

Bijvoorbeeld voor leden korting in de winkel, dat haal je op andere fronten met groot gemak weer terug.
Of ondersteuning van beginnende imkers/bijenhouders.
Het is zoals iedereen weet en zeker net beginnende imkers een hele investering, dus een beetje hulp zou volgens mij al nieuwe imkers over de drempel kunnen helpen.
En dat is toch wat we willen als NBV.
Verjonging en uitbreiding van het Imker bestand.
Maar wat zien die nieuwe leden als eerste een bijenhuis dat over het algemeen duurder is dan andere webwinkels ( en daar kun je dan weer van alles tegen over zetten) maar dit is de eerste indruk die mensen krijgen.
Terwijl juist aan die eerste indruk heel eenvoudig iets te doen is (marketing?)
Wij zijn en blijven Nederlanders dus zuinig op de centjes, al wek je maar de indruk dat je op die manier wat extra's doet voor de leden.

Maar door halsstarrig die kritiek weg te wuiven bereik je alleen maar dat nog meer mensen (leden) hun hakken in het zand zetten.

En hiermee hoop ik een positieve bijdrage te leveren aan de plannen.
Beschouw dit als een tip: als je (NBV) op het ene front wat inlevert c.q. wat toegeeft kun je op andere fronten weer zaken binnenhalen.

Kortom probeer het eens op een andere manier te benaderen, omdat het volgens mij nu toch wel duidelijk is dat de nu gevolgde weg heel veel kritiek en weerstand oproept.
Laatst gewijzigd door FerryB op zo 31 mar 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » zo 31 mar 2013, 23:31

Paul,
Allereerst kun je in het stuk: Wat doet de NBV voor haar leden (vast nog ergens van de website te halen) lezen wat de NBV wel doet, dat is toch niet gering. Natuurlijk ligt het Bijenhuis ver weg maar toch ook weer centraal. En in de huidige plannen gaat de verbouwing geen contributieverhoging met zich mee brengen. Dus: moderniseren kan geen kwaad, of wel?
Rob
Nogmaals, voor mij heeft de NBV tot op heden niets gedaan, behalve wat informatie gestuurd via reguliere post en mail.
Persoonlijk vind ik dat niet zo erg veel voor 75 euro contributie per jaar.
Daarnaast: bij de lokale vereniging hebben ze ook informatieavonden, studieavonden en noem maar op. Daar heb ik geen Bijenhuis voor nodig.
De vraag blijft dus nog steeds: wat doet NBV en het Bijenhuis nou eigenlijk voor mij?


Als er geen contributieverhoging komt is het misschien een idee om dat even schriftelijk aan alle leden te melden. Dan ligt dat vast. :whistle:
En sja, moderniseren kan geen kwaad...dat is hetzelfde als zeggen: het gebouw voldoet niet meer. En dat is natuurlijk nog maar de vraag....

Paul

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten