Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Bart de Coo » zo 31 mar 2013, 23:37

De winkel bedruipt zichzelf uitstekend. Onder de leiding van Jeroen Vorstman heeft de winkel een omzetstijging van 44% gerealiseerd. Lees voor verdere weerleggingen van de hierboven geuite kritiek mijn interview met Vorstman in Bijenhouden. Maak verder eens een avondje studie van de NBV-site bijenhouders.nl . Ook daar wordt veel kritiek overtuigend weerlegd. De NBV doet wel wat meer dan een tijdschrift uitgeven, dat overigens een erg goed tijdschrift is :P .

Kom mensen, lees eens wat en denk eens na voordat je iets opschrijft.

Groet,

Bart

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » zo 31 mar 2013, 23:45

Beter plan:

-Maak van het Bijenhuis een webwinkel (en depot) met korting voor leden van de NBV.
-Maak van NBV een stichting.
-Laat het NBV zich bezighouden met het verstrekken van informatie via website en een maandblad. (voor 75 euro p.p. per jaar + dan de korting bij Bijenhuis)
- en...laat het NBV cursussen en informatieavonden opzetten en uitvoeren bij lokale verenigingen.
- NBV doet ook de ledenadministratie. Geld van leden kan worden gebruikt voor cursussen etc.
- Bijenhuis bedruipt zichzelf.

Ik zeg doen! :clap:

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » zo 31 mar 2013, 23:49

Kom mensen, lees eens wat en denk eens na voordat je iets opschrijft.
Ik denk goed na Bart de Coo. Lees zelf eens wat en denk zelf eens na:
1) Het Bijenhuis heeft voor mij noch als klant, noch als lid van BHV een funktie. Andere shops zijn in veel gevallen goedkoper.
Informatie en cursussen etc zijn lokaal voorhanden.

2) De BHV doet voor mij persoonlijk nauwelijks iets!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Bart de Coo » ma 01 apr 2013, 00:06

Ik beperk me even tot de punten die je noemt. De NBV leidt de cursusleiders op en bewaakt de kwaliteit door middel van een commissie. Het Bijenhuis zou duurder zijn, omdat het vaak betere spullen verkoopt. Dat heb ik van Vorstman, dus voor details verwijs ik je naar hem. Je kunt hem bellen. Hij staat je graag te woord, ook met andere vragen trouwens. Daarvoor betalen wij hem. Vergeet niet dat alle bijenbedrijven hun spullen betrekken van dezelfde producenten. Als het Bijenhuis dezelfde spullen wil verkopen als een ander, dan kan dat. Maar daar kiest Vorstman dus niet altijd voor en daar heeft hij kennelijk zijn redenen voor.

Een zeer belangrijke functie van de NBV waar je wel erg gemakkelijk aan voorbij gaat, dat is het vele lobby- en promotiewerk waarvan je gratis zou meeprofiteren als je geen lid zou zijn. En ja, daarvoor moet veel vergaderd worden en dat doe je natuurlijk niet in een cafeetje.

Groet,

Bart

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » ma 01 apr 2013, 00:28

Ik beperk me even tot de punten die je noemt. De NBV leidt de cursusleiders op en bewaakt de kwaliteit door middel van een commissie. Het Bijenhuis zou duurder zijn, omdat het vaak betere spullen verkoopt. Dat heb ik van Vorstman, dus voor details verwijs ik je naar hem. Je kunt hem bellen. Hij staat je graag te woord, ook met andere vragen trouwens. Daarvoor betalen wij hem. Vergeet niet dat alle bijenbedrijven hun spullen betrekken van dezelfde producenten. Als het Bijenhuis dezelfde spullen wil verkopen als een ander, dan kan dat. Maar daar kiest Vorstman dus niet altijd voor en daar heeft hij kennelijk zijn redenen voor.

Een zeer belangrijke functie van de NBV waar je wel erg gemakkelijk aan voorbij gaat, dat is het vele lobby- en promotiewerk waarvan je gratis zou meeprofiteren als je geen lid zou zijn. En ja, daarvoor moet veel vergaderd worden en dat doe je natuurlijk niet in een cafeetje.
Dan beperk ik me even tot dit: Mensen die reageren op dit forum aanspreken met teksten als: "denk eens na voor je reageert" vind ik niet kunnen.
Ik vind het denegrerend en arrogant. Je hebt hier met mensen te maken.

Verder: als de heer Vorstman er een bepaald beleid op na houdt of wel of niet duurdere spullen verkoopt wil dat niet zeggen dat hij daar gelijk in heeft of dat het niet anders of misschien zelfs beter zou kunnen. Het wil hooguit zeggen dat hij waarschijnlijk degene is die het daar (wat dat betreft) voor het zeggen heeft. Daar hoeven we dus niet voor te appaudiseren. Het is een non-argument.

Dan: De NBV leidt cursusleiders op? Dat lijkt me logisch Het zou raar zijn als leken de cursussen geven. Ook dit is geen argument. Wat ik zeg is: geef de cursussen lokaal. Dat is handiger en kostenbesparend voor de leden.

Dan: Het lobby- en promotiewerk. Ik wil daar wel even op ingaan: als je als NBV en Bijenhuis zorgt dat je daadwerkelijk iets doet voor de leden (in plaats van verbouwen en duurdere spullen verkopen, en de opvatting hebben dat men maar naar je toe moet komen als er cursussen zijn. en graag wil dat leden bij jou de spullen kopen) maak je het geheel IEDERS geheel en krijg je daar veel voor terug. Zo kun je dan ook lokale inzet scheppen voor promotiewerk etc. Als mensen het gevoel hebben dat er iets voor ze gedaan wordt (en als dat dan ook daadwerkelijk zo is!) doen ze ook dingen terug. Dat is hoe het werkt. Ik zeg dit: mensen hebben dat idee NIET of weinig.
Dat moet veranderen.

Paul

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 01:16

Gezien de vele bijdrages bewijst het maar weer eens dat deze zaak imkers bezig houdt. Trending topic.
Ik zie ook een tweedeling in imkers die dichtbij wonen (en vaak in het Bijenhuis komen) en de imkers die er verder weg wonen. In die zin is de het spreekwoord van toepassing: onbekend maakt onbemind. Maar het is ook zo dat het Bijenhuis/NBV best wat intitiatief mag nemen om haar verderweg wonende leden te bereiken of te bedienen.
Ik ben een zover wonend lid: In Fryslan en Groningen woonde ik ver weg en nu wederom. De NBV communiceert weinig per email. Zeker voor verwonende leden zou dit een goed communicatiemiddel zijn. Als het zo belangrijk zou zijn, dan had het bijenhuis 3.0 prima in attachment gekund.

gr.

PS ik heb nog veel tips/voorstellen voor de NBV (die ik deels ook al eens eerder heb geventileerd). Maar goed dat is een beetje beyond deze rubriek.
JP

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jossmits » ma 01 apr 2013, 08:58

Wonende in Frankrijk en dus geen lid van de NVB aarzel ik om hier te reageren. Hier dan hoe het hier functioneert.
Ik ben hier lid van een lokale vereniging in de Dordogne (ongeveer 550 leden). Mijn contributie bedraagt ca 55 euro per jaar. Die contributie hangt mede af van het aantal kasten dat je houdt. Met dit lidmaatschap ben ik ook lid van een landelijke bond (UNAF). Die bond zou je kunnen vergelijke met de NBV.
Die landelijke bond heeft wel een kantoor in Parijs, maar geen eigen winkel. Daar is in Frankrijk, denk ik, ook geen behoefte aan. Er zijn verschillende grote commerciele bedrijven waar je aan je materiaal kunt komen. Deze bedrijven hebben ook allemaal webwinkels, zodat je vanuit je stoel kunt bestellen.
Wel heeft de vereniging een commissie (commitee d'entraide) waarbij je eens per jaar in het najaar zaken kunt bestellen. Bijvoorbeeld honingpotten, kasten, etc. Die worden in het groot ingekocht bij leveranciers zoals bijv bij een lokale fabrikant van kasten en bij bijvoorbeeld NICOT voor plastiek bodems en potten en leveren een flink voordeel op tov de prijzen bij de handel. Op een potje scheelt dat al gauw meer dan 20 cent.
Verder houdt de bond zich vooral bezig met het verdedigen van de belangen van de imkers tov bijvoorbeeld de overheid. Ook een bijenblad is in bovenstaande 55 euro inbegrepen, dit blad is echter niet verplicht. Ik weet niet wat de contributie is zonder dat bijenblad, ik schat ca 25 euro.

Over het bijenhuis. Ik heb, toen ik nog in nederland woonde, er geregeld gekocht. Maar ik woonde dan ook op een redelijke afstand. Ik denk dat de belangrijkste vraag zou moeten zijn of er in de toekomst nog plaats is voor een eigen winkel. Er zijn nu zoveel mogelijkheden om aan materiaal te komen. Vooral internet geeft de mogelijkheid om overal je spullen te kopen. Het bijenhuis heeft overigens die mogelijkheid ook. Bedacht moet worden dat de internetwinkels tot gevolg hebben dat er een neerwaartse druk op de prijzen is. Prijzen zijn zeer transparant geworden. Mogelijk zou alleen een webwinkel voor het bijenhuis een betere optie zijn dan een fysieke winkel plus webwinkel.

Jos

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » ma 01 apr 2013, 09:41

Wat ik constateer is een zekere frustratie op het reilen en zeilen van de NBV/Bijenhuis. Toch is de NBV een vereniging waar de leden de dienst uitmaken en blijkbaar lukt dat niet voldoende (waarbij de mening op het forum niet gelijk is aan de mening van de leden maar OK). Blijkbaar lukt het de leden niet om hun mening naar het bestuur door te laten dringen zodat daarop gereageerd wordt. Dat is ook lastig met de huidige structuur van de NBV. Op de ALV worden de leden afgevaardigd door vertegenwoordigers van de afdeling. Wanneer hebben die nu echt hun achterban geraadpleegd voordat ze naar de ALV gaan (verhoging contributie, gebruik neonicotinoïdes)? Ik ben dit onderwerp Bijenhuis 3.0 begonnen om meer voor en tegens naar voren te kunnen brengen om juist geïnformeerd te zijn:

Zijn er nog andere argumenten, dan die onze afdeling op hun ALV besproken hebben?

Bij de groepsvergaderingen is er altijd een HB-bestuurslid aanwezig die de aanwezigen (bestuursleden afdelingen) informeert over de zaken rond het HB. Maar die informatie komt bij onze afdeling weinig bij de leden terecht. Het HB heeft Bijenhuis 3.0 nader geduid in een HB-groepen vergadering. (HB-bestuur met groepsbesturen). Die informatie komt natuurlijk (bijna) nooit aan bij de leden. (in de HB-groepenvergadering van HB naar groepsbestuur, dan naar afdelingsbesturen en dan naar de leden??? Gelukkig dat we email hebben anders lukte het al helemaal niet). Uitleg in Bijenhouden zelf is summier, downloaden van de pdf-folder alweer verder weg)
Dus misschien is dat een punt waar aandacht aan geschonken kan worden: Willen we(!) ook een NBV 3.0? Maar dan moeten, zoals gezegd, de leden de handen uit de mouwen steken anders blijven we weer hangen in geweeklaag. Alweer is dit geen kritiek op de huidige gang van zaken (want kritiek op mezelf) maar een uitgangspunt tot verbetering/verandering.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door willem » ma 01 apr 2013, 12:24

Paul67 schreef:Beter plan:
-Maak van NBV een stichting.
@Paul67 Enig idee wat het verschil is tussen een vereniging en een stichting ?
Groeten, Willem :violin:

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » ma 01 apr 2013, 13:34

@Paul67 Enig idee wat het verschil is tussen een vereniging en een stichting ?
Ja Willem. Ik heb in het bestuur gezeten van een vereniging en heb jarenlang jeugd- en jongerenwerk gedaan in een stichting.
Maar voor het geval dat je het zelf niet weet, alsjeblieft:

http://nl.wikimedia.org/wiki/Een_vereni ... _stichting

Paul

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten