Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Josr
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Esbeek
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Josr » di 02 apr 2013, 15:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef: BTW kan jij ons een link bezorgen waar wij de plannen op kunnen beoordelen?

gr.
OMG. Moet ik dan nu constateren dat je kritiek tot nu toe op de plannen niet gebaseerd is op feitelijke kennis van plannen?

Groet
Jos

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door m.kolsters. » di 02 apr 2013, 15:43

Als ze het aan mij vragen zou ik de werkplaats weer open en met zwakbegaafde en of werklozen de kasten gaan maken
en deze gaan dompelen in was en ze verkopen voor een lagere prijs dan elders.
Ook zou ik was gaan sparen en weer was persen.
De winkel in richten en van een bedrijf alle materialen kopen om zo de korting af te dingen om te concurreren tegen andere bedrijven.
Dan kan ik ook hier weer gaan kopen.
Tinus Kolsters

Josr
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Esbeek
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Josr » di 02 apr 2013, 15:51

Paul67 schreef:
Het NBV/bijenhuis zit in een te grote jas. Afstoten dus. Kleiner gaan wonen en veel meer richten op de kerntaken. Minder commercieel en meer beharteging en verankering van imkerbelangen bij overheden en telers en eventueel onderzoeksinstellingen.
Juist! Maar ja, als je als je zelf het idee hebt dat je goed bezig bent (en/of als je misschien niet zo erg open staat voor verandering en/of kritiek, of misschien wel gewoon ronduit vind dat jou manier de enige en de beste is)...volhard je natuurlijk in datgene wat je doet. Verandering en misschien zelfs wel plaats maken voor
mensen die een betere visie hebben wordt gezien als verliezen en dat ligt natuurlijk moeilijk...

Paul
Tsja, Paul, wat is een betere visie en wie bepaalt dat. Visies kunnen verschillen. De kunst is om mekaar te kunnen vinden op een gemeenschappelijk gedeeld doel. Daarop inzetten op een ALV leidt tot meer dan onderling gekissebis wie gelijk heeft.

Groet
Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 15:58

OMG. Moet ik dan nu constateren dat je kritiek tot nu toe op de plannen niet gebaseerd is op feitelijke kennis van plannen?

Groet
Jos
Josr Berichten: 12Geregistreerd: 18 dec 2011 21:35
Was algemene kritiek met de kennis van nu.
Plannen moet ik idd nog bestuderen.

gr
JP

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door macwlem » di 02 apr 2013, 21:59

Ik neem aan dat er voor de NBV leden de financiële jaarverslagen ter inzage liggen. Daaruit zal heus wel blijken of het bijenhuis een molensteen is of niet.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Eddy Geurtsen » di 02 apr 2013, 22:08

Inderdaad, vorige week hebben we de stukken ontvangen. Degenen die daar kennis van hebben genomen kunnen op basis van feiten hun mening geven .......

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 22:13

Inderdaad, vorige week hebben we de stukken ontvangen. Degenen die daar kennis van hebben genomen kunnen op basis van feiten hun mening geven .......
Aangezien ik verenigsloos ben, zal ik het secretariaat vragen om deze papieren.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 03 apr 2013, 00:22

Inderdaad, vorige week hebben we de stukken ontvangen. Degenen die daar kennis van hebben genomen kunnen op basis van feiten hun mening geven .......
Ik heb de folder Bijenhuis 3.0 op de site gelezen.
Het is een gelikte folder. Dat is overigens positief.
Wat ook positief is dat de vereniging wil doen aan voorlichting aan (grote) groepen volwassenen, kinderen en ander geinteresseerden.
Niettemin blijf ik bij mijn standpunt: het gebouw is veel te groot en de verleende (winkel)service te breed. Er is juist nog meer winkelruimte voorzien in versie 3.0. Dit terwijl de internetverkopen toenemen (het personeel schijnt tegenwoordig maar nauwelijks de km's tussen kantoor, winkel en opslag nog te kunnen afleggen) kunnen we lezen in de folder.
Een ledenadministratie van 6000 leden kan ik ook prima voeren in een 4 x 4 kantoortje. Daar hoef je echt geen manege voor.
JP

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Schussboelie » vr 05 apr 2013, 11:24

r0bpl0mp schreef:Voor wie de plannen niet kent:
http://www.bijenhouders.nl/files/bijenh ... lowres.pdf
Mooie folder.
Als buitenstaander lijkt het mij een redelijk megalomaan project.
Verder ben ik het eens met velen die hier al gepost hebben, het uitbaten van een verlieslatende handelsactiviteit is gewoon contra-productief voor een belangenvereniging.
Zeker omdat er vandaag de dag absoluut geen nood aan is, er zijn genoeg winkels en handelaars waar men de nodige producten kan bekomen, zowel fysiek als online.

Wat me verder opvalt Rob, je vraagt herhaaldelijk om meningen maar als die gegeven wordt accepteer je ze precies niet als dusdanig en geef je de indruk toch behoorlijk vooringenomen te zijn met betrekking tot dit project.
Dat stimuleert uiteraard ook het open gesprek niet.

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door r0bpl0mp » vr 05 apr 2013, 15:08

Beste Schussboelie en anderen,
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties op Bijenhuiis 3.0, inclusief een poll die wel of niet steekhoudend is.
Inderdaad heb ik een mening. Via groepsvergadering Veluwe-Zuid, HB-groepenvergadering, Bijenhouden, forum en de folder heb ik me ingelezen. Ik vind het initiatief duidelijk en helder, de financiering bij de plannen niet. Door alle reacties ben ik daar niet anders over gaan denken.
De aanleiding voor mijn vraag naar meningen van anderen is gebaseerd op de, deels, toevallige aanwezigheid bij de ALV van drie afdelingen. Ik heb toen gemerkt hoe moeilijk het is om daar de mening van de leden te peilen en die om te zetten naar een goede besluitvorming op de ALV van de NBV. Dat komt onder andere door de logge organisatie. Is het forum dan niet een prachtig, snel podium om meningen te delen, informatie aan te dragen? In de hoop dat er op de ALV van de NBV afgevaardigden aanwezig zijn die beter een weloverwogen stem kunnen uitbrengen. Mijn eigen standpunt is daarbij niet zo van belang. Al stel ik die graag bij als ik de juiste argumenten hoor.
Wat mij duidelijk wordt in de discussie is dat de NBV nog steeds niet kan laten zien waarvoor zij staat (veel ongenoegen over contributie en wat dat oplevert, terecht of onterecht), dat de leden moeilijk zeggenschap hebben binnen de NBV (veel indirecte schijven). Er is een moeizame communicatie van leden naar bestuur en andersom. Voor mij pleit dat voor een NBV 3.0.
Omdat er veel geroepen is in, nu 68 reacties, heb ik ze nog even doorgelopen in de voor en tegens die tot nu toe op het forum naar voren zijn gekomen. Als het niet klopt, compleet is hoor ik dat graag.
Voor:
• Het Bijenhuis is aan renovatie toe
• Betere vergaderruimte
• Betere voorlichting aan (niet) imkers
• Bijenhouden zit in de lift
• Contributie is nu gemiddeld
• Bijenhuis bedruipt zichzelf
• NBV doet veel aan niet-zichtbare activiteiten
• NBV leidt leraren op
Tegen
• Financiering van de renovatie
• Bijenhuis is gedateerd, te groot, te duur. Nu de tijd om af te stoten.
• Alleen een webwinkel
• Bijenhuis is te ver weg voor veel leden, is niet van alle leden.
• Brengt een contributieverhoging met zich mee
• In de winkel geen korting voor leden
• Te grote vergaderruimte
• Winkel moet “los” staan vereniging
• Contributie is te hoog
• NBV doet te weinig voor de leden
• Alleen ledenadministratie en coördinatie is voldoende
• Minimale renovatie om te voldoen aan normen
Dalend aantal leden


Volgens mij voldoende vragen en opmerkingen om een levende vergadering tegemoet te zien.
Rob Plomp
Laatst gewijzigd door r0bpl0mp op vr 05 apr 2013, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten