Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Bok » ma 01 apr 2013, 14:03

Als ik het goed lees is een stichting een niet democratische vereniging. :whistle:
Om dat goed te praten heeft een stichting geen winstdoel.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 14:15

Een stichting hoeft het zeker niet te worden! Dat lijkt me ook niet goed voor de uitstraling.
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door willem » ma 01 apr 2013, 15:38

Bok schreef:Als ik het goed lees is een stichting een niet democratische vereniging. :whistle:
Om dat goed te praten heeft een stichting geen winstdoel.
Dat bedoel ik.
Groeten, Willem :violin:

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » ma 01 apr 2013, 17:49

Het hebben van een winstdoel is mijns inziens helemaal niet nodig. Winst maken moet een bedrijf doen.
Als de NBV gezien wordt als een bedrijf vind ik dat een slechte zaak.

En even reageren op:"dat is slecht voor de uitstraling"... Dat is echt onzin. Welke uitstraling?
En welke uitstraling moet de NBV dan hebben? En waarom? Allemaal flauwekul.

Denk erover wat je wil, maar dit is mijn mening:
Het veranderen van de opzet, en dit doen onder de vlag van stichting werkt! (ik durf dat te zeggen omdat ik daar ervaring mee heb)
Winst maken moet je achterwege laten. Winst maken moet je overlaten aan het Bijenhuis, die kunnen verkopen wat ze willen maar wel een percentage korting zouden moeten geven voor leden van de NBV. De NBV moet zich bezighouden met: ledenadministratie (en daar heb je geen enorm gebouw voor nodig), opleiden van cursusleiders en informatie verstrekken aan leden (over alles wat met imkeren te maken heeft). En verder: de cursussen en trainingen lokaal laten uitvoeren. En daarnaast een coördinerende funktie hebben. Ik zeg het kort en bondig maar dit is het wel zo ongeveer.

Wat je moet doen is cursusleiders opleiden die lokaal de cursussen geven.
Dat kost minder. Het is van de gekke dat 50 imkers uit Zuid-Limburg naar Wageningen moeten reizen voor een cursus, terwijl er ook 1 cursusleider naar bijvoorbeeld Maastricht kan komen. (<---als voorbeeld) En ja (!!!), waarom zou dat dan niet in een zaaltje van één of ander cafeetje kunnen?
Moet je daar een berg kosten voor maken om een gebouw te verbouwen? Nee natuurlijk niet! Dat geld investeer je in cursussen en informatie voor je leden.
Waarmee meteen duidelijk wordt wat er echt belangrijk is: dingen regelen en doen voor jr leden die elk jaar een aardige contributie betalen.

Paul

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Ewout » ma 01 apr 2013, 18:13

Volgens mij is het grootste probleem dat de winkel onderdeel van de vereniging is. Ik wil ook (liever) niet meebetalen aan een winkel waar ik nooit koop, onder het mom van kwaliteit (ik nog nooit iets van gemerkt van slechte kwaliteit bij bijvoorbeeld De Werkbij). Ik hoef ook geen ledenkorting. Laat de winkel zichzelf bedruipen (en zijn eigen gebouw betalen!!!), en de vereniging zijn geld houden (of dat dan in een mooi gebouw wordt geinvesteerd maakt mij niet zoveel uit). Ik vind het immorreel / oneerlijke concurrentie als het NBV zijn winkel mooi kan maken met verenigingsgelden, waar andere winkels dat uit hun eigen omzet moeten financieren.

Overigens: lijkt me leuk om hier als forum (of meerdere locale offline afdelingen bij elkaar) gezamelijk inkopen te doen zoals Jos Smits dat omschrijft. Laat die NICOT vrachtwagen maar komen! :be9:

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » ma 01 apr 2013, 18:18

Volgens mij is het grootste probleem dat de winkel onderdeel van de vereniging is. Ik wil ook (liever) niet meebetalen aan een winkel waar ik nooit koop, onder het mom van kwaliteit (ik nog nooit iets van gemerkt van slechte kwaliteit bij bijvoorbeeld De Werkbij). Ik hoef ook geen ledenkorting. Laat de winkel zichzelf bedruipen (en zijn eigen gebouw betalen!!!), en de vereniging zijn geld houden (of dat dan in een mooi gebouw wordt geinvesteerd maakt mij niet zoveel uit). Ik vind het immorreel / oneerlijke concurrentie als het NBV zijn winkel mooi kan maken met verenigingsgelden, waar andere winkels dat uit hun eigen omzet moeten financieren.
Dit is ook een optie waar ik me volledig in kan vinden. In elk geval afblijven van verenigingsgelden. :clap:

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jossmits » ma 01 apr 2013, 18:20

Ewout,

Dat inkopen is mooi, maar gaat niet vanzelf. Ik doe veel werk voor die commissie en is niet altijd even eenvoudig.

Jos

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door m.kolsters. » ma 01 apr 2013, 19:20

Dat inkopen is mooi, maar gaat niet vanzelf. Ik doe veel werk voor die commissie en is niet altijd even eenvoudig.

Als winkelier moet je 80 uur in de week werken, daar kies je voor, en er komt niets van zelf aanvliegen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 apr 2013, 19:58

Kunnen we niet als (ex) NBV-leden hier een gezamelijk brief opstellen en die naar de voorzitter sturen? Kort door de bocht gezegd, kunnen we daar inzetten dat we helemaal geen bijenhuis 3.0 willen! maar juist een Bijenhuis-exit! Wat vinden jullie? Baadt het niet, dan hebben we toch onze mening verteld.

Gr.

PS het zou kunnen dat bepaalde forumers (zonder vereniging) zich aan deze discussie ergeren. Maar ik vraag u dan om even opzij te kijken.
JP

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door dineke » ma 01 apr 2013, 19:59

Paul67 en anderen:
Je schrijft dat het lidmaatschap van de NBV je € 75 kost, en dat de plaatselijke vereniging ook veel doet aan voorlichtingsavonden etc. De landelijke NBV houdt van deze contributie € 60, de overige € 15 wordt, zodra de leden betaald hebben, op de rekening van de plaatselijke vereniging gestort. Die plaatselijke vereniging kan dus dankzij die € 15 per lid avonden houden met een film of een lezing o.i.d. En jawel, het verbaast me dat die plaatselijke vereniging zoveel kan doen voor zo weinig geld.
Maar de landelijke NBV krijgt dus geen € 75, maar € 60.

Het plan Bijenhuis 3.0 vind ik een mooi plan, maar alleen als het echt zonder contributieverhoging gerealiseerd kan worden, want inderdaad, die € 60 is best veel (maar als je kijkt naar andere verenigingen, dan valt het nog wel mee).

Groetjes, Dineke.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten