Greenpeace voert actie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Greenpeace voert actie

Bericht door Bart de Coo » wo 10 apr 2013, 21:56

Vanavond ontving ik een mail van een Belgische internet-kennis die mij verwittigde van een Greenpeace-campagne, die een dezer dagen van start is gegaan. Kijk hier eens:

http://reddebijen.nl/

De oorspronkelijke site is Zwitsers. Die ziet er hetzelfde uit, maar dan in het Duits:

http://www.bienenschutz.ch/original

De kennis laat mij verder weten dat de campagnestart in België nog even op zich laat wachten om strategische redenen. Centraal in de campagne staat een rapport dat Greenpeace onlangs gepubliceerd heeft.

Ik hoop dat je hier op welke manier dan ook meer van gaat horen.

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door A.A. Staals » do 11 apr 2013, 09:04

De lage verliezen van dit jaar moeten nog doordringen in de media. Landbouw gif heeft vorig jaar niet gewerkt, varroa bestrijding wel? :think:

ad staals

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door floppie » do 11 apr 2013, 11:00

De lage verliezen van dit jaar moeten nog doordringen in de media
Dit jaar zijn de verliezen misschien over het algemeen 'minder erg', maar zover ik weet nog steeds te hoog. Greenpeace geeft een zeer genuanceerd beeld in deze campagne, ze geven duidelijk aan dat de ondergang van de bijen een combinatie is van factoren: minder dracht, parasieten en de bestrijdingsmiddelen. Ik denk dat we als imkers alleen maar dankbaar mogen zijn voor deze NGO's die het op dergelijke manier voor ons opnemen.

Groet,

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 apr 2013, 11:17

floppie schreef:
De lage verliezen van dit jaar moeten nog doordringen in de media
, maar zover ik weet nog steeds te hoog.

Groet,
Volgens mij hebben de bijenverenigingen al enige tijd beweert dat een verlies van 10 % normaal zou zijn , en dat blijken wij dit jaar te halen . :think:

Bovendien blijken de verliezen maar bij 30 % van de Imkers te zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Hans van der Post. » do 11 apr 2013, 11:37

Geloven we nu nog steeds dat bijensterfte= verdwijning - lege kasten, dit aan een ander= de gifstoffen ligt???
Dan had ik al jaren geleden, voor het varroa tijdperk, geen bijen kunnen houden. Woon en imker op bijenvliegafstand van Rijnsburg.
In deze directe omgeving worden hectaren snijbloemen geteeld er werd en worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Nee imkers lege bijenkasten in het voorjaar ligt aan je zelf!

Greenpeace, Stichting bijensterfte en andere miliue groepen gebruiken de "bijensterfte" om de gifstoffen van de plank te krijgen.
Daardoor gaat het wekelijke probleem - hoe krijgen we de varroa uit de bijenvolken - uit het zicht.

Om even helder te zijn ik wil ook zoveel mogelijk de gifstoffen van de plank!
!Hans.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Imkerij Witharen » do 11 apr 2013, 13:09

Goed gezien en gezegt Hans.

Ben absoluut geen tegenstander van Greenpeace, maar heb wel mijn bedenkingen bij de toegepaste actiemiddelen en de manier waarop de aandacht wordt gevestigt.
Net als die documentaire van Zembla, niet altijd de juiste argumenten, soms zelfs geheel foute.
Voor je het weet komen we in een discussie tegen Jacht, preventieve bestijdingsmiddelen bij vee etc. Natuurlijk is iedereen tegen. Alleen in onze cultuur-natuur is een natuurlijk evenwicht al jaren zoek en dus jacht noodzakelijk. En: pesticiden zijn we nodig om in onze vraag naar groente en vlees te voorzien.
We willen graag dat er niets of minder gebruikt wordt aan pesticiden, maar niet minder betalen. Die boer staat ook met z'n rug tegen de muur.
Denk ook aan de reclame van de kippe-onderdelen in de reclame van Jumbo Albert Heijn enz. (goede actie trouwens)

Ik ben géén boer, jaag niet en heb ook geen aandelen Bayer o.i.d.) :be5:

Jannes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Bart de Coo » do 11 apr 2013, 13:13

Dat beeld heb ik ook, Hans. Ik moet er gelijk bij zeggen dat het maar een beeld is. Voor meer dan dat is de stroom literatuur inmiddels te groot. Dus: de megasterfte wordt vooral veroorzaakt door pathogenen (mijten en virussen), alhoewel de systemische insecticiden wellicht de virulentie versterken. Dat is nog lang geen uitgemaakte zaak. Het rechtstreekse verband tussen de toepassing van deze insecticiden en de megabijensterfte is voorlopig niet knalhard aangetoond. Ik heb het professor Grünewald zelf horen zeggen op de Apisticus Tage in Münster. Hennie Oude Essink nam onlangs op dit forum de moeite om Grünewalds mededeling hieromtrent samen te vatten.

Maar daarmee kunnen we niet tevreden achterover leunen. Systemische insecticiden lijken wel degelijk tot milieurampen te leiden. Denk aan de vervuiling van oppervlaktewater en de gevolgen daarvan voor de kwaliteit van het drinkwater en het waterleven. Maar daarmee hebben bijen niet zo veel te maken natuurlijk.

Ik vind de discussie een beetje lijken op die over genetische manipulatie. Daar zijn wellicht zeer sterke argumenten tegenin te brengen. Maar die hebben niet zo veel te maken met de bijenteelt. Wat kan een bij het nou schelen of die op een gemanipuleerde of een veredelde plant vliegt?

Dan wordt de honingbij, om zo te zeggen, de stok waarmee belangengroeperingen de hond zoeken te slaan. Laat ze een andere stok zoeken. Misschien dat de honingbij een zeer geschikte stok is, omdat die net als lammetjes en kalfjes en zeehondjes tot de verbeelding spreekt. Van watervlooien rookt de schoorsteen niet.

Het zijn maar beelden. Ik weet het allemaal niet meer. Ik word er moedeloos van.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door jossmits » do 11 apr 2013, 15:36

Mijn probleem met het leggen van de schuld bij de imkers of varroa is: zijn de imkers van nu dan zoveel slechter dan die van 25 jaar geleden. Ik denk het niet, en ik denk dat ik dat kan weten want ik ga al heel lang mee als imker. Hetzelfde geldt voor de varroa. Als je de varroa de schuld wilt geven van de bijensterfte dan veronderstel je dat de bestrijding van de varroa nu minder zou zijn dan 20 of 25 jaar geleden. Ook dat zou ik niet willen beweren.
Is er trouwens al iets bekend van bijensterfte afgelopen winter. Ik heb zelf inderdaad geen verliezen (en dat al weer een flink aantal jaren). Ik ken hier verder in mijn omgeving enkele imkers ook zonder verliezen. Maar ik ken er ook twee met 50% verliezen; verliezen die wat mij betreft 100% toe te schrijven aan varroa. De een heeft al enkele jaren niet tegen varroa behandeld. De ander experimenteert zelf met amitraz in plaats van een toegelaten produkt te gebruiken.

Jos

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Bok » do 11 apr 2013, 17:11

top Hans.

Nu is een oud voorzitter van deze club vooraanstaand kamerlid. :think:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Greenpeace voert actie

Bericht door Bart de Coo » do 11 apr 2013, 17:25

Nou je het zegt, Bok. Da's waar ook. Toen Diederik nog haar had, maakte hij herrie voor Greenpeace. Je vraagt je af of zoiets deze actie meer weerklank doet vinden in de politiek. We zullen zien.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten