Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 apr 2013, 08:59

Ik wil niet nalaten om ook hier mijn mening over deze uitzending te plaatsen .

Dat het brede publiek in deze poppenkast geloofd kan ik nog begrijpen maar dat Bijenhouders dit niet doorzien is voor mij niet te begrijpen .
Bij vorige uitzendingen en artikelen in de dagbladen over deze problemen hoorde je meerdere malen deze uitspraak ; Onbegrijpelijk héle volken zijn compleet verdwenen al de kasten zijn helemaal leeg ." Ongemerkt is men overgestapt op een heel ander beeld van dode volken . :think: Ook is hier blijkbaar nog niet doorgedrongen dat in Nederland de deze winter de bijensterfte in de buurt van de 10 % uit zal komen :clap:

De uitspraak van de leuke dame in kwestie ( die moest natuurlijk het gezicht bepalen ) Diana Wildschud . Kom ik gelijk op haar uitspraak ; Zij hebben ook nog heel veel Honing ,daar kan het niet aan liggen "Dan plaats ik even een foto van het door haar getoonde raampje

Afbeelding

Daar dit het vierde raampje betreft , en ik geen enkel celletje gevuld zie met voedsel :think: ook geen gerafelde randen ten teken van roverij , moet ik concluderen dat er hier iets niet klopt .
Ook zou zij een raampje getoond kunnen hebben waarop duidelijk te zien is dat er nog voer in zit .
Wij hebben het hier deze winter meerdere malen over geschreven dat dit opgeslagen dient te zijn BOVEN de tros , omdat zij anders dood gaan van de honger.


Gaan wij naar hetgeen op de bodem te zien is .
Deze zin hoor ik ook zeer vaak voorbij komen ; De Bijen raken gedesoriënteerd van het vergif raken verdwaald , en kunnen de kast niet meer terug vinden "

Deze bodem ligt van zij tot zij vol met dode bijen , een beeld wat ik in mijn loopbaan nog nooit op deze wijze gezien heb bij volken die dood gegaan waren , maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren .
Mijn volken zitten in de winter op een tros en deze is bolvormig ,en zullen de dode bijen ook op een hoop(je ) liggen met de meeste op de plaats waar het centrum van de tros geweest is .
De varroalade waarop duidelijk te zien is waar de tros op het moment van het doodgaan van het volk te zien is heb ik ook gemist . daar zou een duidelijkere indicatie op te zien geweest zijn ,

Afbeelding


Al met al reden om deze dame in kwestie aan te raden om nog iets bij te leren over de Bijenhouderij .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » wo 24 apr 2013, 10:39

Jaap , ik ben het vaak met je oneens, maar nu moet ik je gelijk geven. Hoewel het moeilijk is om dit aan de hand van foto's vast te stellen is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze volken aan varroa of aan pesticiden (welke dan ook) ten onder zijn gegaan.
Ik denk dat het heel nuttig geweest zou zijn om bij deze sterfte, met zoveel dode bijen op de bodem, op een manier die ik ook nog nooit gezien heb, een onderzoek op de oorzaak te laten doen. Eerlijk gezegd geloof ik ook niet in honger, maar dan moet je alle raten kunnen zien. Ik zie nergens een groep dode bijen met hun kop in de cellen en veel te veel bijen dode bijen op de bodem.

Jos

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door A.A. Staals » wo 24 apr 2013, 12:48

Jaap
We weten onderhand wel, dat dit zuiver stemmingmakerij is en misbruik maken van onze bijen. Jij en ik (en ook nog een heel aantal anderen) weten dat er in Nederland te imkeren is zonder noemenswaardige verliezen, maar voor ons niet mogelijk dit bij het grote publiek te brengen. Het lukt niet eens bij alleen bijenhouders. Zou er niet een journalist/TV programma maker zijn die eens een ander geluid wil laten horen?
Voor wie denkt dat ik voorstander ben van "gif" heeft het mis, maar soms zal men iets moeten.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door semar » wo 24 apr 2013, 17:49

ben het er mee eens, dat ik niet denk dat dit de verdwijnziekte is,
dan zouden de bijen tenslote verdwenen moeten zijn.
:think:
kan me voorstellen dat het voer rond de tros op was en dat mischien gecombineerd met een volk met veel relatief oude bijen.
volk krimpt door de lange winter zover dat ze van het voer zijn afgesneden.
heb enige bijen met de koppen naar het midden gezien.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » do 25 apr 2013, 07:52

Het lijkt wel of ze afgezwaveld zijn?

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 apr 2013, 08:40

jossmits schreef:Het lijkt wel of ze afgezwaveld zijn?

Jos
Waar is dan het voer wat in zo'n vierde raam hoort te zitten ?? zie ook de eerste foto.

Afbeelding

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » do 25 apr 2013, 09:28

Jaap, ik zeg niet dat ze ontzwaveld zijn. Maar dit is zo'n vreemd beeld. Voor verhongeren liggen er wel erg veel dode bijen op de bodem. Ik heb ook al gedacht aan misschien een verkeerde dosering bij de winterbehandeling met oxaalzuur. Maar ik weet verder helemaal niets van oxaalzuur, ik kan daar dus geen mening over hebben.
Het lijkt mij in elk geval dat in dit geval een onderzoek had moeten plaatsvinden naar de oorzaak.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Hans van der Post. » do 25 apr 2013, 14:56

Aaaa julie hebben het ook door! Had de het stukje over de bijen(sterfte) opgenomen. Een paar keer afgespeeld juist om de grote hoeveelheid - verse - dode bijen en omdat er op het raam wat ze naar bovenhaalde totaal geen voer inzat.
Het kwam mij ook voor dat er achterlijven van bijen in cellen zag zitten.
Verder zag je geen spoor van voer aan de bovenkant van de ramen. Zie het als een verhongerd volk. Dat weet de rest van trosradar kijkers niet het komt door ...................? :be2:
!Hans.

Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad » ma 29 apr 2013, 22:43

Het is opmerkelijk stil met commentaar vanuit België (de vos roger), zouden ze daar Radar niet kunnen ontvangen?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 apr 2013, 23:42

Je kunt hier prima Radar ontvangen!! :D :D :D :D
Roger is vast druk met omlarven.

Gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten