Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits » wo 15 mei 2013, 16:23

Ad,

Het is heel simpel, ik hangt aan het begin van de behandeling de strips tussen lat 4 en 5 en tussen lat 6 en 7. Vervolgens schuif ik ze na 2 weken een cm of 3 naar rechts of naar links. Na weer 2 weken een cm of 6 weer naar rechts. Ik probeer zo veel mogelijk de strips goed in het broednest te houden. Dat is bij de warre kasten soms wat lastig omdat in die periode een deel van het broednest zich in de bovenste (broed) bak bevindt en een deel in de onderste bak. Bij de dadantkast is dat eenvoudiger. Bij de warre kast hang ik de strips dan ook meestal in de onderste bak, zodat de bijen haast gedwongen worden om met de strips in contact te komen (zoals bekend heeft de apivar strip een contact werking) als ze langs de raten omhoog klimmen.
Door mijn dagelijkse tellen heb ik echt gezien dat het verschil maakte. (of het eindresultaat veel verschilt weet ik natuurlijk niet, misschien vallen, als ik niets zou doen, uiteindelijk hetzelfde aantal varroa.) Maar ja, je probeert wat.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door semar » vr 17 mei 2013, 11:08

LWPisa schreef:De relatie tussen varroabestrijding en wintersterfte is lastig te onderzoeken.


Een paar dingen vallen op:


Er zijn grote groepen imkers die erg laat bestrijden in de zomer terwijl het advies is dat tijdig te doen. Dat komt door conflicterende belangen, lindehoningwinning en bestrijding in juli gaat niet samen bijvoorbeeld.

Een effectief en redelijk makkelijk toepasbaar middel is oxaalzuur. Redelijk makkelijk toepasbaar...het werkt alleen op mijten op bijen en NIET in het broed. Een beetje oxaalzuur druppelen op je bijen en hopen dat het goed werkt is niet genoeg...je moet meten of het effectief was of niet. Eigenlijk moet oxaalzuur worden ingepast in een bedrijfsmethode die zorgt voor geplande broedloze periodes. Er zijn imkers die dat doen maar het zijn er niet veel...en...daar gaan we weer...deze kleine groep imkers heeft meestal wat meer volken en zit soms op een plek met goede dracht waardoor alles met bijen beter gaat. Goed gevoede bijen hebben minder last van mijten en kan je beter vermeerderen. Dus je imkerij groeit.

Wat onduidelijk blijft is de gevoeligheid van bijen voor overbehandeling en verstoring door varroabestrijding. Thymol en de rest zijn niet onschuldig, het is alleen maar dat bijen er beter tegen kunnen dan mijten. Ikzelf denk dat er in de sterftecijfers ook zeker overbehandeling/sterfte door verstoring zit.

Gerelateerd aan bedrijfsmethode is de bij zelf. Niet alle bijen zijn gelijk, ze verschillen nogal in hun respons op drachtloze perioden (broedstop!) bijvoorbeeld en langzaam wordt duidelijk dat ze ook in hun relatie met Varroa wat verschillen, sommige bijen kunnen beter tegen hoge mijtdruk dan andere. In meer of mindere mate tolerante bijen bestaan zeker.

In de natuurlijke situatie, af en toe een bijenvolk in een holte in het bos, heeft slechte varroa een probleem, als het volk kapot gaat voordat mijten zich naar een ander volk kunnen verplaatsen dan gaan ze zelf met het volk kapot. Ze zijn dan afhankelijk van "verticale transmissie" dwz ze moeten in hetzelfde volk blijven of in de zwermen van dat volk omdat er geen andere volken in de nabijheid zijn. Als er door imkertoedoen 40 volken bij elkaar staan is "horizontale transmissie" veel makkelijker, als er een volk kapot gaat zitten ze zo in een buurvolk en is het evolutionair lonend om zo snel mogelijk te groeien.

Dit alles staat los van het bestrijdingsmiddelenverhaal. Dat komt er lokaal/regionaal misschien nog bovenop.

Lennard
goed en duidelijk stuk, ook ik prbeer de gouden methode te vinden.
dit jaar wil ik vliegers maken direct na de linde (half july is de zilverlinde toch wel uitgebloeid),
het ´kale´ deel met oude moer en bijen krijgt een dot oxaalzuur,
in het afgezwermde deel doppen breken en na het uitlopen van het werksterbroed de darren koppen en een oxaaldouche,
daarna een jong opgekweekt volkje met jonge moer hiermee verenigen ( heeft de oxaaldouche al bij het maken gehad),
en hierna nog 1 thymaolo behandeling. dan zou het in theorie goed moeten zijn eventueel nog drupelen in de winter.

de volken reageren zeker anders soms zie je dat een volk fanatiek aangetast darrenbroed naar buiten mikt, dit moet je wellicht meenemen in je teeltplan.

in de natuur zou het zichzelf oplossen, helaas is het net als met landbouw, ben je eenmaal aan landbouw begongen dan kun je niet meer terug zonder dat een deel van de bevolking omkomt van de honger,
Een jager-verzamelaar heeft nu eenmaal een grootere opervlakte nodig om het benodigde voedsel te verzamelen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 jun 2014, 08:45

Onderzoek naar vergif in tuinplanten.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ntrum.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten