sciam CCD

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

sciam CCD

Bericht door maartenkleijne » di 04 jun 2013, 18:20

gr,
m

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Alex Mönch » di 04 jun 2013, 20:43

Lijkt me een beetje een onzin verhaal.
inwinteren op kristal suiker zou dan verdwijn ziekte veroorzaken.
Vorig jaar kwam er nog veel nectar binnen tijdens het invoeren en overwinterden ze op honing en suiker.
Andere jaren is het weer slechter en gaan ze de winter in op bijna 100% kristal suiker.....geen enkel verschil of nadeel gezien.
Stuifmeel voor de pasgeboren winterbijen is veel belangrijker en daarom voer ik al in eind juli na de linden dracht.
De koningin legt volop doordat je een kunstmatige dracht creeerd en er is in augustus tot half september nog volop stuifmeel.
Alle winterbijen die dan geboren worden groeien op onder de beste omstandigheden.
Ze hebben een goed vet/eiwit lichaam en leven daaardoor langer en zijn ook sterker dan bijen die laat in het jaar geboren worden en mogelijk een gebrek aan voldoende stuifmeel gehad hebben.
(ik heb al ruim 30 jaar bijen )

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Hans van der Post. » di 04 jun 2013, 20:56

Inderdaad Alex, mijn bijenvolken krijgen ook kristal suiker als wintervoer. Nooit iets gemerkt.
Op tijd inwinteren is een must!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Bart de Coo » di 04 jun 2013, 20:56

Ik heb dit eerder gelezen. Ik geloof dat het in de Volkskrant stond. Was even te lui om er op het forum over te schrijven.

Er staat trouwens 'contribute' en niet 'cause'. Er zijn dus aanwijzingen, nóg een slag om de arm, dat het voeren met suikerstroop een bijdrage aan wintersterfte zou kunnen leveren, omdat die zekere bestanddelen niet bevat en honing wel. Ik denk dat waarnemingen in je eigen achtertuin niet zulk stevig bewijsmateriaal zijn om de beweringen in de Scientific American te weerleggen. Ze zien je aankomen.

Interessant. Kijken of er vervolgonderzoek komt.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Alex Mönch » di 04 jun 2013, 21:06

Ik praat over een periode van ruim 30 jaar :D Denk dat ik dan wel weet of er ook maar enig verschil is.
Heb ook een keer een volk op 100% linde honing ingewinterd en dit volk kwam er ook zonder enig verschil met suiker volken goed de winter uit en ontwikkelde zich net zo voorspoedig(dus niet beter)
Zowel in de begin periode van mijn bijen houden en de laatste 5 jaar zit geen enkel verschil.
Maar zolang er wat te onderzoeken is,hebben ze in ieder geval een belegde boterham.
En publiceren dat het mogelijk een bijdrage kan leveren aan CCD.....dan zeg ik.......ze moeten eerst eens een echt onderzoek uitvoeren voordat zo n vaag verhaal de ether wordt ingeslingerd.
Dat is geen wetenschap en ik hecht er geen enkele waarde aan.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op di 04 jun 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Embraced » di 04 jun 2013, 21:17

Er staat voorzover ik kon lezen nergens in het artikel door wie het onderzoek allemaal gesponsord is of wat het doel van het onderzoek was. Daar kan je al veel uit lezen en dit mist nu.

Hoe dan ook, het is weer een onderzoek dat het effect van die bestrijdingsmiddelen minder schadelijk doen lijken dan ze werkelijk zijn.

Enige waar ik het mee eens ben is dat bijen wel meer nodig hebben dan alleen suiker. Maar dat wil niet zeggen dat hun overlevingskansen tijdens de winter minder zijn wanneer er alleen suiker gebruikt wordt.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Alex Mönch » di 04 jun 2013, 21:44

Het belangrijke deel van de vitamines,mineralen,aminozuren,vetten,eiwitten en sporeelementen komen uit een gevarieerd aanbod van stuifmeel.
De essentiele bestanddelen uit hun voeding zitten in stuifmeel.
De stofjes die in honing zitten zijn bewezen van ondergeschikt belang.
Ook voegen de bijen enzymen toe tijdens het wurgen van suikerwater om dit om te zetten.
Dit wordt gedaan door de huisbijen...de jonge bijen die nog niet kunnen vliegen en volop stuifmeel nodig hebben en eten indien voorradig.
Krijgen deze jonge bijen niet of onvoldoende stuifmeel van goede kwaliteit,treedt er gebrek op,wat zich vertaald naar een verlaagde weerstand.
Bij de mens is dit niet anders...onvolwaardige voeding vertaald zich in een gebrekkige weerstand met allerlei nare gevolgen .
Zouden de componenten waarmee honing zich onderscheid van suikerwater WEL van essentieel belang zijn,dan zou er een merkbaar verschil zijn tussen volken overwinterd op honing en volken overwinterd op suiker.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door semar » wo 05 jun 2013, 07:12

Alex Mönch schreef:Ik praat over een periode van ruim 30 jaar :D Denk dat ik dan wel weet of er ook maar enig verschil is.
Zowel in de begin periode van mijn bijen houden en de laatste 5 jaar zit geen enkel verschil.
Maar zolang er wat te onderzoeken is,hebben ze in ieder geval een belegde boterham.
Dat is geen wetenschap en ik hecht er geen enkele waarde aan.

:clap: :clap: :clap:

ik voeg daar nog eens 35 jaar ervaring aan toe,
wat een gezwets, iedereen voerde in de jaren 70 in op suiker en dat is de gewoone pralktijk geweest tot
de jarrycans met stroopen op de markt kwamen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door petro » wo 05 jun 2013, 08:30

Wat Alex en Semar zeggen is een waarheid als een koe.Sinds het verdwijnen van de gekleurde suiker,altijd kristalsuiker gevoerd zonder problemen.Dus NONSENS!!!
Petro

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: sciam CCD

Bericht door Biodlarn » wo 05 jun 2013, 10:17

Er staat in het stuk niets over kristal suiker volgensmij. Het gaat om de corn syrup e.a. vervangers van honing.

De samenstelling van de in de USA gebruikte siropen die voor de bijen gebruikt worden strookt niet met de samenstelling van honing.
Kristalsuiker daarintegen, heeft een samenstelling die veel beter aansluit bij honing.

Ik geloof niet dat we ons in Europa zorgen hoeven te maken om de kwaliteit de onze suikers die we voor het voeren van de bijen gebruiken...

Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten