Ik ben een bijenhouder

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik ben een bijenhouder

Bericht door FrancA » ma 16 sep 2013, 05:15

Bijenhouden nr. 6 2013 lezend was het even schrikken voor mij.
Van bijen houden, een bijenhouder zijn is niet meer genoeg, zelfs de naam van het verenigingsblad zou niet meer deugen.
En ik zou mij nu ook moeten gaan afvragen wat voor een imker ik ben.

Want een imker, zo valt in betreffend artikel te lezen, zou een wetenschapper, showman (m/v) of wijze zijn.
Eigen-wijsheid, een bekend fenomeen onder bijenhouders, blijkt ook al niet meer genoeg.
Bijenhouden moet een mysterie, een mengeling van 'verhevenheid en nederigheid' zijn.
Daarnaast zijn de 'beste bijenhouders' in elk gezelschap 'vooraanstaande figuren' - en dan gaat het blijkbaar uitsluitend over 'echte imkers' - met veel (zelf)kennis.
Oei, dat laatste lijkt dan wel weer wat haaks te staan op genoemde 'nederigheid' en komt toch enigszins statusgevoelig en wat zelfgenoegzaam over.
En dat alles dan weer naar aanleiding van wat filosofische bij-gedachten en bij-mijmeringen van mevrouw Beatrice 'bezige bij' Wilson.

Nu is er in mijn beleving slechts ruimte voor enkele 'echte imkers' in Nederland. Dat zijn dan mede-bijenhouders die het bijenhouden op dergelijk grote schaal toepassen dat zij daar economisch gezien van kunnen leven. In Nederland dus slechts voorbehouden aan enkele bijenhouders omdat Nederland qua oppervlakte nu eenmaal niet zo groot is.

Aan het woord imker kleeft dan wat mij betreft ook nog historisch gezien een zweem van 'afzwavelen' en 'uitnutten' - zaken die wat lastig verenigbaar zijn met van bijen houden.

Het Engelse woord voor bijenhouder is 'beekeeper'.
Het woord 'keeper' betekent niet alleen 'houder', maar ook 'hoeder' of 'beschermer'.
De Engelse benaming vind ik daarom prachtig, de lading goed dekkend en het woord bijenhouder een adequate vertaling ervan.
De bijenhouder - 'beschermheer' of 'beschermvrouwe' van bijen - biedt bijen levensruimte en -omstandigheden in ruil voor het plezier van bijenhouden, honing, propolis en bijenwas.

Nee, wat mij betreft is naam van het verenigingsblad prachtig en blijf ik gewoon een bijenhouder met de nodige bescheidenheid en dat siert de mens..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten