Code Oranje

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Code Oranje

Bericht door apiario » zo 13 okt 2013, 15:49

regen.jpg
Ja langzamerhand stijgt het water hier in de polder naar panniebele hoogte.
Boeren halen hun vee snel binnen. Stukken land worden erg waterig en drassig Het ziet er niet best uit
De bijen staan nog droog. Gelukkig heb ik ze niet al te laag staan.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 okt 2013, 17:53

Oei oei oei. Hebben jullie vaker overlast? En de gemalen? Daar is NL natuurlijk groot mee geworden, pompen. Maar ja, als je instromende capaciteit groter is dan de uitstromende....
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door apiario » zo 13 okt 2013, 18:08

Nee, wij hebben een uitstekend werkend waterbeheer. Ik meen dat het op 30 km van Kinderdijk er maar 2 cm verschil in waterhoogte is. Alles is met automatische gemalen uitstekend geregeld. Maar als er plotseling zulke enorme hoeveelheden vallen, daar is niet tegen te malen . Dus stijgt het waterpeil.

Veel mensen hebben niet in de gaten dat wij hier alleen hier kunnen wonen en bestaan door altijd te moeten kunnen malen.

Voor de bijen zitten we dan ook in een veen/weide gebied Daar moet je ook op imkeren.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door NoudvanWageningen » zo 13 okt 2013, 18:27

Wat mij nog meer een bedreiging lijkt, is de wind, in combinatie met de regen. Waaien die piepschuimen daken er niet af ?
Ik heb mijn jonge volkjes continu met een spanband vast aan de bok waar ze opstaan.
Bijlagen
Jongkies.jpg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door apiario » zo 13 okt 2013, 19:08

witte wieven 2.jpg
Maar vergeet de witte wieven niet,ze doen soms rare dingen
Ja.... ik doe nog al eens gekke dingen.



Door dat ik het piepschuimen deksel zo op het volk zet kitten de bijen het deksel muurvast. Geen storm die het er af krijgt , maar ik soms ook niet. Ik gebruik dan een kleine troffel en met wat wrikken gaat het best los. Maar ook een kleedje of glas /plastic zit meestal hier erg vast . Komt denk ik doordat ik hier op de ruimte zit. De zuidwester heeft hier altijd ruim spel. Ik probeer wat met beplanting enz wat beschutting te creéren. Maar als de wind zo over de de polder aan komt rollen hou je dan maar vast.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 okt 2013, 20:19

Door dat ik het piepschuimen deksel zo op het volk zet kitten de bijen het deksel muurvast. Geen storm die het er af krijgt , maar ik soms ook niet. Ik gebruik dan een kleine troffel en met wat wrikken gaat het best los. Maar ook een kleedje of glas /plastic zit meestal hier erg vast . Komt denk ik doordat ik hier op de ruimte zit. De zuidwester heeft hier altijd ruim spel. Ik probeer wat met beplanting enz wat beschutting te creéren. Maar als de wind zo over de de polder aan komt rollen hou je dan maar vast.
Ik gebruik altijd een dekplank. Ik kan er niet tegen om dit niet te doen. Het lijkt me verschikkelijk al dat gewrik om eerlijk te zijn. Het plastic roets ik er zo af. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een deksel aflag bij de Segebergers en al helemaal niet van houten kasten. In het begin heb ik er wel eens een steen opgelegd en op de ruimte lijkt me dat ook het beste.
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door apiario » ma 28 okt 2013, 10:48

Toch maar een paar steentjes er op gelegd. Je weet maar nooit.
storm.jpg
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door bee-tree » ma 28 okt 2013, 11:20

Goede morgen Apiario, wat een fraaie foto's plaats jij. Nog een compliment voor de ontroerende
krijt(?) tekening of aquarel die jij(?) gemaakt hebt van Balsemien. Ze past goed bij mijn gedicht. Het knapt er van op !
Ook Jelte zal zich vereerd voelen. Moet je vaker doen.

Iets anders: Ik kijk met verbazing naar de kolossale stormvaste verzwaringen die jij (misschien als grapje) steentjes noemt.
Het zijn toch geen zwerfkeien ? Ze lijken me te hoekig. Of heeft het landijs in de voorlaatste Ijstijd ook Sreefkerk en
omgeving bedekt ? Ik houd het voorlopig op betonblokken, maar voor hetzelfde geld kunnen het natuursteenbrokken zijn.

P.S. Momenteel 28 oktober 2013 raast een storm vooral over de kuststroken van Zeeland tot en met Groningen.Windsnelheden
van meer dan 120 km per uur
Mijn kasten staan beschut door houtwallen omringd . Zo ver het binnenland in (250 km schat ik) heeft de Zuid-Wester
al veel van zijn kracht verloren.
Het is nu 11.20 uur wintertijd, maar op het forum nog steeds zomer, dus 12.20 Hoe kan dat ? Zj.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Code Oranje

Bericht door alfa vulgaris » ma 28 okt 2013, 11:25

Code ROOD dus

Ik vind het onvoorstelbaar.
Het waait hier nu zowat constant boven de windkracht 10 en nog zijn er bijen die.hetzij wat aarzelend, uitvliegen.
Het is zo te zien geen verdwijnziekte,want ze komen ook echt terug :think:

Ik heb ook wel eens gezien hoe ze in de kast komen als ze op de wind staan.
Dan wachten ze een beetje op de wind tot hij gaat liggen en vliegen dan snel de kast in.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Code Oranje

Bericht door apiario » ma 28 okt 2013, 11:52

Inderdaad hier vliegen tot mijn grote verbazing ook hier en daar bijen.
Het is 16.3 graden boven nul En af en toe windkracht 9/10

Ja ik zit hier pal op de wind. Neem geen risico. Deze keien zijn misschien door de Germanen of Caninevaten nog bewerkt
Of gewoon aangevoerd uit Duitsland in verband met dijkversteviging

Alhoewel zich hier op steenworp afstand een Donk aanwezig is waar de eerste bewoners van de Alblasserwaard
hebben gewoond. Het landschap zag er uit toen ter tijd als de Biesbos Het water stroomde vrijlijk binnen

Kan verkeren.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten