Bijenmakelaar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenmakelaar

Bericht door HeHo » di 12 nov 2013, 20:13

Een nieuw Actieprogramma Bijengezondheid moet de gezondheid van bijen bevorderen en de oorzaken van de bijensterfte aanpakken.
'Bijenmakelaar' om sterfte tegen te gaan

Er komt een onderzoeksprogramma om de gezondheid van Nederlandse bijen in beeld te brengen.

Daarnaast komt er een groene lijst van beschikbare gewasbeschermingsmiddelen en -maatregelen die het minste risico voor bijen vormen. Ook wordt er een bijenmakelaar in het leven geroepen die de kennisoverdracht en professionalisering binnen de imkerij moet bevorderen.
Het Actieprogramma is op verzoek van staatssecretaris Sharon Dijksma (landbouw) opgesteld door 25 samenwerkende organisaties. Dijksma vroeg in juli om een actieprogramma op te stellen.
"Bijen zijn onmisbaar in onze natuur en biodiversiteit, voor de bestuiving van onze gewassen en voor de voedselproductie. Al langer zijn er zorgen over bijensterfte. Het is pure winst dat partijen met tegengestelde belangen nu samen om de tafel zitten en gezondheid van bijen voorop stellen. En dat die samenwerking wordt voortgezet in het zogeheten Bijenberaad", aldus Dijksma.
bron: gfa-actueel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Bart de Coo » wo 13 nov 2013, 08:03

Mensen die destijds het wegbezuinigen van bijvoorbeeld de Ambrosiushoeve of de rijksbijenteeltconsulent betreurden, mogen hun gelijk mild incasseren.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 nov 2013, 09:09

Bart de Coo schreef:Mensen die destijds het wegbezuinigen van bijvoorbeeld de Ambrosiushoeve of de rijksbijenteeltconsulent betreurden, mogen hun gelijk mild incasseren.

Groet,

Bart
Vergeet daarbij de drie onafhankelijke deskundige voorlichters niet .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 nov 2013, 11:36

HeHo schreef:Een nieuw Actieprogramma Bijengezondheid moet de gezondheid van bijen bevorderen en de oorzaken van de bijensterfte aanpakken.

Het Actieprogramma is op verzoek van staatssecretaris Sharon Dijksma (landbouw) opgesteld door 25 samenwerkende organisaties. Dijksma vroeg in juli om een actieprogramma op te stellen.
Dit kon de gouden greep wel eens geweest zijn van onze staatssecretaris . Ik heb de aanbevelingen van deze 25 organisaties eens doorgenomen en ben er van overtuigd dat zij door de bomen het bos niet meer ziet . Al die aanbevelingen en voorstellen kunnen nooit met de zo genaamde verdwijnziekte van onze honingbijen te maken hebben . Zelfs tot het aanbieden van diensten om op die manier nog een graantje mee te kunnen pikken .


Mijn aanbeveling is dan ook naar de N.B.V.

Verlaat deze club en reorganiseer de vereniging in zijn oude glorie waar je oorspronkelijk voor opgericht bent verander je naam weer in ; Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland." en houd je weer bezig met het behoud van onze Honingbijen . Sluit je aan bij onze oosterburen ( bij voorbeeld het bijeninstituut in Celle ) waar voldoende informatie en kennis voor handen is .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 nov 2013, 14:38

Even een zoekslag met Zoeken.nl en gevonden! http://www.zoeken.nl/c?u=http%3A%2F%2Fw ... doelen.doc

De aanbevelingen aan de staatssecretaris Mevrouw Dijstra.
Als je de aanbeveling leest verbaas je over de clubs die zonodig mee moeten doen.
Dit duurt jaren voordat we een duidelijk punt hebben - zo en zo moeten we imkeren.

Citaat van Jaap Popering: Sluit je aan bij onze oosterburen ( bij voorbeeld het bijeninstituut in Celle ) waar voldoende informatie en kennis voor handen is .

Onderschrijf ik!!
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door buzzer » zo 17 nov 2013, 15:36

Zo, dat is idd een clubje van korte lijntjes.......Hier gaat weer onder aanvoering van Felix Rottenberg een mooi beetje tijd, geld en papier verbruikt worden de komende jaren...... :shock:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijenmakelaar

Bericht door alfa vulgaris » di 19 nov 2013, 00:53

Ik heb dat stuk half gelezen en heb helemaal het geovoel dat dit niks wordt.
Heeft men ook niet een pijler vegeten? Imkers die daadwerkelijk nog bijen houden?

Denk dat overheid zich alleen moet bemoeien met inrichting van de "voedsel"veiligheid van de bij.

Grappig....een groene lijst van gewasbeschermingsmiddelen....wordt wakker man! terwijl ze bier tegen slakken aan het verbieden zijn. :lol:

Zal wel weer veel geld ingaan zonder dat er maar 1 volk van wordt verzorgd.
Er moet gewoon meer tijd in bijen gestoken worden HOE DAN OOK.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 nov 2013, 14:38

Ik heb de presentaties welke op 8 juli gepresenteerd zijn nog eens na gelezen , en het is eigenlijk bij het belachelijke af , en wil enkele aspecten doornemen .

Er zijn in Nederland drie Bijenteelt organisaties welke deze moeilijkheden eigenlijk op basis van gelijkheid best op zouden kunnen lossen , maar het is net als altijd ; Ik heb meer in de pap te brokken dan jullie .

Dus hebben zij er maar 23 partijen bij gezocht om tot een oplossing te komen ,
De grote ontbrekende bij deze groep is iemand van de diergeneeskunde met ervaring op het gebied van Virussen welke meer duidelijkheid zou kunnen verschaffen .

Over vertegenwoordigd zijn daarentegen de instanties welke te maken hebben met milieudoelstellingen , Ook enkele welke hun producten promoten tot zelfs hun diensten aanbevelen tot verder onderzoek .

Het totaal lijkt mij meer en meer op een politiek steekspel en flessentrekkerij te worden onder de toelating van de N.B.V.

Mijn advies is dan ook ; Ga eens met zijn drieën om één tafel zitten ( zonder milieuorganisaties ) ( want jullie weten zelf zeer goed welke de oorzaken zijn ) en kom eens op basis van gelijkheid tot een duidelijk
standpunt aangaande de bestrijding van deze ziekte , en breng deze dan ook naar buiten zodat de Imkerij weer eens een keer verder kan ... en ga niet weer onderzoek op onderzoek stapelen zonder bij de oorzaken te beginnen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenmakelaar

Bericht door Hans van der Post. » di 19 nov 2013, 23:22

Eind oktober 2011 schreef ik op dit forum het volgende:

Bijensterfte - verdwijning bijenvolken.
In najaar 1983 kwam de varroa in Winterswijk. In ons land daar werd het voor het eerst gezien.
De volken waren zwaar besmet de kartonnen onderleggers waren rood gekleurd.

Het duurde tot zomer 1985 voordat de varroa mijt de westkust van Nederland bereikte.(Gouda, Leiden en Oegstgeest)

De met varroa besmette volken stierven langzaam uit doordat er geen "normale" bijen ontstonden.
Er liepen steeds meer jonge bijen rond met misvormde vleugels.
Toen werd er gedacht aan de oorzaak van dit verschijnsel het opzuigen van het haemolymfe vocht van de pop.
Er zou daardoor te weinig voedingstoffen overblijven voor de ontwikkeling van de vleugels.

Later veel later is gebleken dat het een virus was die de misvormde vleugels veroorzaakte.

Met dit gegeven was nog te leven.

Wat weten we nu:
De varroa populatie is besmet met verschillende virussen en bacteriën.
Die worden bij het opzuigen van het haemolymfe vocht "uitgewisseld" met de larve.
Als de larve niet sterft loopt er na enige tijd een jonge bij uit die op haar beurt de verschillende virussen en bacteriën doorgeeft via de voedersap aan de larve.
Plaatsen (o.a. Zoetermeer) waar vanaf half maart tot eind oktober dracht is - waar je niet hoeft in te winteren worden in het voorjaar toch kasten aangetroffen zonder bijen.


Wat moet er onderzocht of worden afgevinkt?
Een volk wat geen varroa meer heeft toch verdwijnt of dood gaat, door:

- 1 is de varroa besmet met verschillende virussen en bacteriën?
-1a hoe gaat de besmetting binnen een bijenvolk.
- 2 landbouw bestrijdingsmiddelen?
- 2a zitten die stoffen ook in het opgeslagen stuifmeel;
- 2b of in de opgeslagen honing/suiker.

- 3 het "vervoer" naar andere volken van de varroa is dit gebeurd door darren of het vervliegen van bijen.
- 4 welke bijenras heeft de meeste natuurlijke afweer tegen ziektes;
- 4a of tegen een bepaalde ziekte.

- 5 is de varroamijt in Australië? zo niet;
- 6 zijn daar wel bijensterfte/verdwijning van bijenvolken? - er is wel landbouw met insecten bestrijding.
- 7 uitwisseling van moeren tussen de contigenten. (verslepen door imker)

Onderzoek moet worden toegespitst op bijenvolken en niets anders!! Zo “simpel” is het.
Het breed in de media uitventen dat het de neonicotine en daaraan verwante stoffen zijn die onze bijenvolken teisteren en dit de grote boosdoener is, is nu de oorzaak dat er nu een grote diversiteit van instellingen zijn die zich er tegenaan bemoeien.
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijenmakelaar

Bericht door alfa vulgaris » wo 20 nov 2013, 10:26

Het zwarte Piet effect heheh :lol:

Word veel over gepraat en worden (te) weinig bijen gehouden en bloemetjes gezaaid.

Ik heb nu 4 seizoenen bijenvolken proberen te telen.
Als ik even objectief kijk naar m'n hele gebeuren en kijk wat de bepalende factor voor succes is dan is het volgensmij de
koninginneteelt. Het lijkt mij dat dit vast onderbelicht wordt in z.g. problematiek.
Varroa moet binnen de perken blijven ,daar ben ik ook wel van overtuigd,maar ik zie dat als de koningin niet veel is dan kan je wel ophouden dan haalt het november ook niet.

Ik "ken" inmiddels 5 heren die volgenmij trachten de boel klein te houden.
Zij kunnen volgensmij met gemak,indien niet gehinderd door pijntjes en kwaaltjes :oops: ieder jaar door teelt 3 keer zoveel volken kweken. Bijensterfte?
Beweer zeker niet dat zoiets een vrijbrief is om de aarde maar te vergiften,maar geeft naar mijn idee aan dat know how ook een belangrijke factor is.

Voor de hobbyist past bijenhouden volgensmij ook slecht bij de hedendaagse cultuur.
Bij mij is het zo dat de bijen bepalen wat er gaat gebeuren en weet eigenlijk wel zeker
dat bij vele van mijn generatiegenoten de bijen maar tijd voor hun zouden moeten maken.
Wellicht iets leuks voor de psycho- en sociologen NOG te onderzoeken.
Mijn generatie (en wat denk je van hun kinderen) heeft ook amper kennis van de natuur en zijn er tegenwoordig ook meer mensen bang voor insecten dan vroeger lijkt mij.

Kennisoverdracht van generatie op generatie daar hecht ik waarde aan en daar helpt dit forum bij.
Ik meen op het moment zelfs dat het een verantwoordelijkheid is.

Even weer een bedankje voor de NBV en de beheerders van het forum
+ deelnemers niet te vergeten.

Alfa.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten