Bijen te kort

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 jan 2014, 14:52

marc schreef: Subtiel onderscheid tussen 'bijenhouder' en 'imker' :wink:
De Nederlandse Bijenhouders Vereniging verlaagde jaren geleden de adviesprijs voor de verhuur van bijen voor de bestuiving omdat hun leden het voldoende vonden . De Algemene Nederlandse Imker vereniging samen met de Imkersbond ABTB echter waren daar fel op tegen omdat de huurprijs destijds ver beneden de maat was .Maar het recht van de meeste leden heeft dit destijds doorgedrukt :think: :snooty:

Jaap v P

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door De moerasimker » za 11 jan 2014, 19:51

Zolang de hobby bijenhouders gratis gaan plaatsen of zelfs geld gaan toegeven om volken te plaatsen ,
is er voor de (semi) professionele imkers geen droog brood in te verdienen en zal er voor de bestrijding van de varoa ook nooit een tegemoetkoming in de onkosten komen vanaf de overheid .
De overheid wil zien professionalisering in een sector ,samenwerking en dat men er alles aan heeft gedaan om een sector gezond te krijgen.
Ze zien nu in dat men niet zonder bijen in de landbouw kan (tis een beetje een onbekend gebeuren)
Nu gaat veel geld naar onderzoek ( ik zie dat gedeeltelijk als een bodemlooseput)
De imker zou ook per volk een vergoeding moeten krijgen voor het inwinteren van bijen volken uiteraard gekoppeld aan een minimum aan ingewinterde bijenvolken.

We hebben het jaar van de bij gehad .

Laten we 2014 uitroepen tot het jaar van de imker,
en laten we direct afspreken dat voor comercieele teelt betaald moet worden in ieder geval 45 euro per volk voor de niet bestuivings imkers,
Wil men toch een bestuivings advies en bestuiving op maat kan men een gediplomeerde bestuivingsimker inhuren voor de bijpassende prijs (60 euro + km vergoeding)

Durf nee te zeggen en men gaat betalen voor de bestuiving, ik doe dat namelijk wel .
heb dus mooie bestuivings volken staan die niet verhuurt worden omdat er te veel mensen het gratis of geld toegeven als ze maar mogen plaatsen.

Groet Gerard,

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door rostohar » za 11 jan 2014, 20:24

De moerasimker schreef:Zolang de hobby bijenhouders gratis gaan plaatsen of zelfs geld gaan toegeven om volken te plaatsen ,
is er voor de (semi) professionele imkers geen droog brood in te verdienen en zal er voor de bestrijding van de varoa ook nooit een tegemoetkoming in de onkosten komen vanaf de overheid .

Laten we 2014 uitroepen tot het jaar van de imker,
en laten we direct afspreken dat voor comercieele teelt betaald moet worden in ieder geval 45 euro per volk voor de niet bestuivings imkers,
Wil men toch een bestuivings advies en bestuiving op maat kan men een gediplomeerde bestuivingsimker inhuren voor de bijpassende prijs (60 euro + km vergoeding)

Durf nee te zeggen en men gaat betalen voor de bestuiving, ik doe dat namelijk wel .
heb dus mooie bestuivings volken staan die niet verhuurt worden omdat er te veel mensen het gratis of geld toegeven als ze maar mogen plaatsen.

Groet Gerard,
Gerard, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik reis graag maar ik wil wel m'n onkosten vergoed hebben zeker als het commerciële activiteiten betreft.
Gratis plaatsen doe je op de heide en in natuurgebieden waar je alleen voor de honingwinning staat.
Bij de fruitteler wordt ik betaald en ik vind dat de koolzaadteler, zeker bij het dreigend tekort aan bijen, dat ook moet gaan doen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door DE BIEZEN » zo 12 jan 2014, 09:21

Al jaren hoor en lees ik dat er bijen te kort zijn. Nu ivm de kolzaadteelt maar ook al jaren voor het fruit.

Ik ben inmiddels al weer jaren secr van een imkersvereniging maar wij zijn als verenging nog NOOIT benaderd door wie dan ook of we bijenvolken kunnen leveren.

Maw: IN Nederland zijn meer bijen beschikbaar dan waaraan behoefte is.

Gerard

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door buzzer » zo 12 jan 2014, 10:04

Wat ik nergens lees is hoe men buiten de koolzaad/zonnebloemdracht denkt de bijen voldoende dracht aan te bieden. Hier zie ik mondjesmaat wel stroken eenjarige drachtplanten naast de akkers maar er ontstaat volgens mij grote armoede voor de bestuivers. Voor een klein bedrag kan de overheid aan de burgerij zaden aanbieden zodat men op allerlei braakliggende terreinen en bermen kan gaan zaaien. Maaibeleid van alle overheden aanpassen........ ach nou gaat het wel heel moeilijk worden. :D
Alle begin is (bij) zonder honing.

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door jan o. » zo 12 jan 2014, 11:03

Misschien een website om te bekijken

http://www.nederlandsebestuivingscommissie.nl

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door De moerasimker » zo 12 jan 2014, 11:23

Wij hebben ons al aangemeld,

Als we bij onze buren kijken duitsland zou ik wat bijenland zo willen verhuizen je ziet daar vooral bij het najaar mosterd en koolzaad veldjes verspreid liggen terwijl in nederland alleen maar kale troostelose grond is te bespeuren ,is het omdat ons klimaat toch iets anders en alles net iets later zodat er niet meer gezaaid kan worden na de oogst van aardappelen ,tarwe en mais of is het slim beleid van de boeren later oogsten dan hoeven ze de kosten niet te maken van de groedbemesters,
Wat ik hier vaak zie is koolzaad wat bij het voorjaar wordt ondergeploegt als groenbemester maar zowel bij het najaar als voorjaar niet bloeit.

Groet Gerard,

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door Jaap v.Popering » zo 12 jan 2014, 12:03

De moerasimker schreef:Wij hebben ons al aangemeld,

Als we bij onze buren kijken duitsland zou ik wat bijenland zo willen verhuizen je ziet daar vooral bij het najaar mosterd en koolzaad veldjes verspreid liggen terwijl in nederland alleen maar kale troostelose grond is te bespeuren ,is het omdat ons klimaat toch iets anders en alles net iets later zodat er niet meer gezaaid kan worden na de oogst van aardappelen ,tarwe en mais of is het slim beleid van de boeren later oogsten dan hoeven ze de kosten niet te maken van de groedbemesters,
Wat ik hier vaak zie is koolzaad wat bij het voorjaar wordt ondergeploegt als groenbemester maar zowel bij het najaar als voorjaar niet bloeit.

Groet Gerard,

De oorzaak hiervan moet je zoeken bij de telers de mogelijkheden zijn legio , maar ook bij de bijenhouders .

Het zal waarschijnlijk geen biologisch zaad zijn wat hier gebruikt is . Misschien wel gespoten tegen de een of andere vreterij om dit gewas te behouden . Waarschijnlijk wel kunstmest gezaaid om een volwaardig gewas te verkrijgen :think: Dus een optie om hier geen gebruik van te maken en je bijenvolken hier te verwijderen !!!!!! :whistle:

Onderstaande foto van gele mosterd ( groenbemester ) is gemaakt op 22-09-11. op enkele honderden meters van mijn bijenstal verwijderd .



Hoe veel zakjes met zaad moeten voor dit aanbod aan particulieren verstrekt worden waar meestal maar enkele plantjes van tot zijn recht zullen komen .!!!!

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door dree » ma 13 jan 2014, 13:24

Ik ben al twee jaar bezig om toestemming te krijgen van het Hoogheemraadschap Noord-holland om een brede berm te mogen inzaaien met eenjarigen. Ze zijn niet afkerig, maar het enige probleem is dat het maaien uitbesteed wordt en de loonbedrijven geen zin hebben om een strookje maaien over te slaan. De gemeente Beemster wijst alle burgerinitiatieven in deze richting af "we doen al genoeg" was de reactie. De landelijke politici beginnen misschien een beetje wakker te worden. De plaatselijke regenten en groenbeheerders willen niet meewerken, is mijn ervaring. Heeft iemand er ervaring mee hoe je daar doorheen breekt?

Groet,
Andreas

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door buzzer » ma 13 jan 2014, 16:42

Hoe je daar doorheen breekt weet de secretaris van de afdeling Voorst. Die vereniging heeft een convenant gesloten met de gemeente en dat initiatief heeft er aan bijgedragen dat we met onze gemeente een redelijk overleg hebben. Eén van onze leden is hovenier en hij is de contactpersoon van onze vereniging.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten