goed weer

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

goed weer

Bericht door beehotel »

DSC_0387.jpg
Met zo 12 graden hier in Den Haag worden weer de voorzichtige vlieguren gemaakt.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: goed weer

Bericht door bee-tree »

Hallo Beehotel, mooi druk is 't bij de deur van je Mondriaanbijenvilla. Vinden ze het nog niet vertrouwd om
de sprong te wagen ? Ze lijken zich aan mekaar vast te klampen ; "wie durft de 'sprong in de ruimte' aan?"
Dit was 65 jaar geleden de titel van een populair spannend wekelijks radioluisterspel op de radio, toen nog
niet iedereen een T.V. had. De ruimtevaart moest nog beginnen, maar de schrijver had zich al goed op de hoogte
gesteld van de onbemande lanceringen.
Hoe laat was het toen jij de foto vandaag maakte ? Ik zie nog geen bijen met stuifmeel op je foto ?
Verbaast je dat ? "Wat voor planten bloeien er momenteel in Den Haag?", zou Connie Stuart kunnen zingen.

Ik heb in het iets koelere Noord-Oosten, vandaag rond één uur in een aanstekelijk zonnetje, de allerreerste
bij met gele klompjes aan, op de vliegplank zien landen. Zij heeft de eerste 'toerdag' gewonnen, de Apisgoldrit zogezegd.
Dat overigens pas nu het eerste stuifmeel binnenkomt, schrijf ik niet zo zeer toe aan het weer, maar aan de kaalkap
onder de hazelaars , die hier heeft plaatsgevonden (zie het 'klaaglied' "De Beer is los in berm en bos", bij rubriek Verhalen).
Tevens schrijf ik het toe aan de goede zomer en herfst en akkerandenflora in 2013, waardoor de stuifmeelvoorraad
en de eiwit-vetreserves groter zijn dan in het voorjaar van 2013. Misschien is dat de reden waarom ook jouw Haagse bijen
nog even hun krachten sparen. Bee3
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goed weer

Bericht door beehotel »

Bee tree even na foto gingen er heel wat op pad, sommige kwamen terug met stuifmeel en ik denk van de crocussen want die beginnen hier al te bloeien.
En ja die Mondriaan kast is wel te begrijpen want ik werk in het Gemeente Museum waar wij de grootste collectie hebben van Mondriaan. Misschien wel een leuk idee om een kast helemaal in die stijl te schilderen.
:be3:
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: goed weer

Bericht door bee-tree »

Goede morgen :b10: hotel, heb jij geen pittoreskere voornaam ? Wat een verrassing dat jij in het Haags Museum
werkt. Ik ben er nog nooit geweest en ben je (noch) daar, noch ergens anders tegengekomen. Hoe is het dus mogelijk
dat de bijenkast, waarvan maar een gedeelte op de foto te zien is, door mij ge-associeerd is met Piet Mondriaan ?
Dat jullie de grootste verzameling van Mondriaan hebben, wist ik ook niet. Bovendien doen de kleur en de vlakverdeling
ook niet meteen aan Mondriaan denken, Misschien is uit m'n onderbewustzijn en het langetermijnherinneringscentrum,
die op hogere leeftijd beter functioneren dan de hersencentra voor het kortetermijngedachtenleven, het woord
'Mondriaanvilla' opgedoken; misschien door de blauwgrijze kleuren, die ik me nu pas herinner van de 5 schilderingen
van een wilgenboom van realistisch naar abstract van Piet. Ik hoop binnenkort een paar mooie schetsen van je te zien, dus van bijenkas
Je bijen zijn pas na 11 uur met stuifmeeldracht begonnen. Had daar ook maar een foto van gemaakt, want er is geen
mooier beeld dan bijen met dikke stuifmeelklompjes. Ter zijde, er komen steeds meer imkers die bij klompjes aan
kluitjes denken en niet aan het oernederlandse schoeisel, de klomp, die bij het betreden van het woonhuis op
de deurmat werd achtergelaten om het interieur niet te besmeuren en niet te besmetten met ziektekiemen van uitwerpselen.
Nu ergens in het Forum 'n discussie oplaait over hygiéne vraag ik jou alvast, hoe vaak was jij de vliegplank (ofwel 'deurmat') af ?
P.S. 'n Vriendin uit Nieuwwolda heeft lang geleden in het Mondriaanjaar een trui voor me gebreid in de Mondriaanstijl. Zjef
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goed weer

Bericht door beehotel »

De vliegplank was ik 1 keer per jaar af ,dit doe ik als ik de onderbak gaat weghalen in maart/ april dan wissel ik gelijk het onderste gedeelte dit is de vliegplank en gaas bodem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten