Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:
Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door Burt » do 13 mar 2014, 16:48

Beste collega' s,
Deze week heb ik mijn 12 volken bekeken en het aantal ramen met BROED geteld.
Het betreft Carnica's Hoffmann of de C7: P, F1 en F2.
Ze zijn allemaal ingewinterd op twee broedkamers en ca. 20 kg suiker.

Gemiddeld hadden de volken 3,1 ramen BROED ( varieert van 2 tot 4 ramen)
Verder was er geen verschil te zien tussen de rassen of zuiverheid van de volken.
Het aantal bijen was in alle gevallen ongeveer gelijk (8 ramen bijen)
Naast het broednest heb ik aan beide zijden een raam kunstraat gedaan.

Ik zou graag willen weten hoe dit bij de collega's zodat we van elkaar kunnen leren.
Zullen we de resultaten delen?

Groet Burt

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door woutDR » do 13 mar 2014, 19:24

welk type kast?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door Hans van der Post. » do 13 mar 2014, 23:38

woutDR schreef:welk type kast?
En Burt waar staan je bijen in Nederland?
Eigenlijk kun je alleen vergelijken binnen de vijftig Km.
!Hans.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door Imkerij Witharen » zo 16 mar 2014, 13:41

Hallo Burt,

Ik denk, dat er dit jaar naar voren komt, dat de sterfte beduidend lager is dan voorheen. (zie ook de tekoop advertenties in ons blad en op MP)
Hier in elk geval 0% sterfte tot nu toe. Niet dat aller 100% OK is, maar dat komt zo aan de orde.

Ik heb 13 volken ingewinterd.
9 van mijzelf, 3 via mijn zoon gekregen die er mee gestopt is en 1 P-volkje CT1075 die ik van een imker uit de buurt heb.

Alles is in leven, 11 halen prima en variëren van bijna een volle broedkamer (de oude volken van vorig jaar, tot een raam of 5 -6 in een 7-ramer.

Één 7-ramer was vorig jaar al wat vreemd. Probleem met de moer, deze samen gevoegd met moergoed volkje. Nam slecht voer op. (Niet meer doen, die goeie moer was ook zo weg.. Nu is er alleen darrebroed en zijn er nog 4 ramen bijen.

Één van de hoofdvolken had vorige week een vreemd broednest. Haalt stuifmeel, maar had al een wissel-dop met larve in de pap.
Die is dus kennelijk ook niet helemaal 100%.
Al met al een mooi resultaat. Vorig jaar was de moerteelt ook niet lekker bij veel imkers. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

Aankomend seizoen overlarven uit het P-CT1075 volk en daar weer nieuwe volkjes mee opzetten voor het volgend jaar. Zo houd je wat te doen :)

Jannes

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door marc » ma 17 mar 2014, 00:56

Hans van der Post. schreef:Eigenlijk kun je alleen vergelijken binnen de vijftig Km.
Waarom Hans? Ik begrijp dat het klimaat een paar 100 kms verder anders kan zijn maar een dracht kan 5 km verder ook al heel anders zijn. Of je buurimker op 1 km kan met zijn kasten bv. 4 uur meer/minder zon hebben per dag. Het is zeer moeilijk vergelijken met anderen. Eigenlijk kan je zelfs maar echt vergelijken tussen de kasten van eenzelfde stand.
Daarom is bijenonderzoek ook zo moeilijk of hebben vragenlijsten en polls een zeer beperkt nut.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 mar 2014, 09:42

Marc als ik het heb over 50 km bedoel ik meer het micro klimaat.
Dat is juist in het voorjaar heel erg "plaatselijk". Een imker die zijn bijenstand midden in een groot dorp (Oegstgeest) of middelgrote stad Leiden heeft staan kan duidelijk het verschil in ontwikkeling in een klein dorp op het platte land waarnemen.
Ben het helemaal met je eens dat het heel moeilijk is te vergelijken. Maar als een poll of vragenlijst door heel veel mensen worden ingevuld kan dit wel een richting aangeven.
Dit was de strekking van mijn antwoord van de vraag van Burt.
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door marc » ma 17 mar 2014, 13:19

Ik begrijp je helemaal, Hans en uiteraard heb je gelijk.
Een voorjaar zoals dit is zeer leerrijk. De wilgenbloei is/was enorm en de zon zat mee. Vooral het aantal uren zon speelt in het voorjaar (en najaar) een grote rol. In de zon ligt de temperatuur al vlug 3-4° hoger dan in de schaduw, wat nu heel wat vlieguren kan schelen. Uiteraard is de bloei even belangrijk. Of je 2 wilgen of 10 wilgen hebt staan voor 5 volken, maakt verschil.
Als ik enkele van mijn dichtstbijzijnde standen bekijk, allemaal landelijk gelegen, dan merk ik dat verschil toch hard.
In de bijentuin hadden we vrije keuze over inplanting en oriëntatie en krijgen de bijen veel wilg en 180° zon. Resultaat : stuifmeelreserve en broedaanzet is er enorm, sterfte 0%. 6 achterblijvende, kleinere volken zijn daar goed vooruit gegaan.
500 m verder, op de thuistand, moet de zon eerst wat klimmen tot 11u00 vooraleer ze boven de struiken/bomen uitkomt. Na 16u30 is daar geen zon meer. Ik heb daar 1 volk dood en 4 zwakkere volken die wel gezond ogen maar nog niet echt vooruit komen.
Op een stand op 8 km met zon van 10u tot 's avonds laat, veel wilg en een heel bos bloeiende mirabellen, was ik een week geleden verplicht om 6 kasten een honingkamer te geven.
Dit zijn nu voorbeelden van 3 standen binnen de 8 km, zelfde imker, zelfde bijen, zelfde kasten, zelfde werkwijze... maar andere bezonning en bloei en dus een zee van verschil in de toestand van de volken.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoe gaat het met jouw bijen? Vergelijkend onderzoek!

Bericht door bee-tree » di 18 mar 2014, 07:12

Goede morgen samen, het effect van verschil in microklimaat merk ik thuis binnen de rij volken.
Ze staan in 'n grote boog van 50 meter met grote tussenruimte. Als rugdekking een houtwal.
Op 60 meter vóór de kasten hoogopgaand geboomte. De middelste kasten staan op het Zuiden. Die van de twee uiteinden
van de boog staan voor een deel op het Zuid-Westen gericht en voor een deel op het Zuid-Oosten.
De ochtendzon wekt de volken die op het Zuid-Oosten staan minstens twee uur vroeger dan die waar de zon pas op schijnt
als ze in het Zuiden staat. De volken die het eerste de zon op het vlieggat krijgen, vliegen minstens 2 uur vroeger,
maar gaan wel 2 uur eerder op 'stok' dan de volken die op het Zuid-Westen gericht staan. :b10: :b10: :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten