Bijen spotten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bijen spotten

Bericht door bee-tree » vr 28 mar 2014, 09:59

Het woord 'vogels spotten' hoor je vaak in het Nieuws . Het is een vakterm van gewichtige vogeltellers.
Als ik me dommer wil vóór doen dan ik ben, vraag ik aan zo'n spotter op het moment dat hij zó fanatiek bezig is,
dat hij 'n mens die passeert, geen blik waardig acht, "Sorry, mag ik even storen, welke soort Spotvogel kan
't beste spotten ?"
Meestal hebben vakidioten weinig gevoel voor humor, ook al is dat flauwe humor. Laatst ging het 'n keer goed.
"Man, daar vraag me je wat, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan dat spotten twee betekenissen heeft. En ik schaam me
dat ik de geluiden van de Griekse Spotvogel en de Russische en de Orpheus en de Vale Spotvogel nog niet ken" zei de spotter.

Ik spot elke dag m'n bijen met een kijkertje als ik op m'n ........ lig op 2 meter opzij vóór de buitenste kast.
Ik kan scherp instellen op anderhalve meter en verder; gegevens 10 keer 25 UCF 5,6 booggraad(?) 96m|1000m.
Ik ontdekte gister dat de bijen die op de verlengde vliegplank landen, behalve effe uitpuffen, tegelijk het stuifmeel de korfjes
in vegen, dat aan hun borst- en buikharen kleeft. Ze staan dan iets te wiegelen. Lopend gaan ze daarna de kast in, zo zwaar
beladen zijn ze door de enorme stuifmeelproductie van de wilgen dank zij de zachte winter.
Het mooiste is het dat een zwaar beladen bijtje op je hand landt. Dat maakte ik gister mee. Ik kon de hele 'techniek'
van het kammen en overbrengen naar de korfjes van moment tot moment op leesafstand spotten. Verrekijkertje niet nodig. Zj. :be11:
Wie weet nog andere spottechnieken ? Wie past al een web-cam toe ? Wie meet de warmte- en vochthuishouding in de kast ?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door FrancA » vr 28 mar 2014, 11:29

Mooie observatie! :)

Vanochtend was ik al lopend naar de supermarkt en weer terug bijspottend naar boven aan het kijken naar de toppen van bloeiende bijbomen (bee-trees ;) ).
Wellicht dat daarbij bij enkele passanten die mij daarmee bezig zagen een gedachte opkwam als 'Wat doet die man daar??? Die spoort wellicht niet helemaal..' oid - wat natuurlijk ook zo is, maar dan anders.. :D

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door buzzer » za 29 mar 2014, 18:12

Eind maart al bloeiende bijenbomen??? Zeker bomen waar bijen op vliegen maar geen bijenbomen....... die komen net in het blad... :hand:
Alle begin is (bij) zonder honing.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door FerryB » za 29 mar 2014, 21:06

Ik ben vandaag ook aan het spotten geweest en wel naar de perenboom bij ons in de tuin.
En ik heb wat nieuws (voor mij dan) ontdekt.
De boom zit helemaal vol met knoppen en die zijn echt nog dicht ook boven in, want ik ben helemaal boven in de slaapkamer (raam) aan het spotten geweest en dat werkte prima.
Wat ik gespot heb.. dat er veel bijen om de boom heen vliegen ook hommels trouwens dat brengt mij op het idee dat die perenboom mogelijk al een geur afgeeft want nogmaals alles zit nog dicht. De bijen landen op de knopjes en waren dan ook zo weer weg of ze bleven er een beetje rond hangen.
Kortom wat doen en hoe komt het dat de bijen op dichtte knoppen vliegen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

vdiesveld

Re: Bijen spotten

Bericht door vdiesveld » za 29 mar 2014, 21:26

Bijen halen propolis van ongeopende boomknoppen. Ik zou niet durven zeggen of dat ook bij de peer het geval is.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door FrancA » zo 30 mar 2014, 08:36

In onze voortuin staat een prachtige hoge en brede zuilvormige Prunus serrulata ‘Amanogawa' - Japanse Sierkers variant - op springen - nog net niet uitkomend - maar al dik in de bijna uitkomende knoppen - een geweldige bee-tree ;)
Daar heb ik gisteren hetzelfde gezien: bijen die van knop naar knop vliegen.

Het lijkt er sterk op dat de knoppen vandaag open gaan.

Dat wordt smullen voor de dames de komende dagen :)
PrunusSerrulataAmanogawa.jpg
Prunus serrulata 'Amanogawa'

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » ma 31 mar 2014, 10:26

Franc en vdiesveld, wat jullie gespot hebben, klopt. Pak die knoppen van Kersen- en Peren- en Populierenbomen
maar eens vast, dan merk je het vanzelf wel. En wat dacht je van het meest bekende voorbeeld; de Wilde kastanje
ook wel Paardenkastanje genoemd. Die is 3 weken geleden begonnen uit te botten. Het is één van wat de Duitse
imkers 'Zeigerpflanzen' noemen, Wij hebben er nog geen goede Nederlandse naam voor. Ik noem het 'indicatorplanten'.
Hier op de 53ste breedtegraad gebruiken imkers de Wilde kastanje als 'richtingwijzer'; als de knoppen beginnen te
zwellen, bloeit 4 weken later het eerste Koolzaad. Op het eind van de huidige week breng ik de eerste 4 volken
met m'n omgebouwde rolstoelwagen naar 'n Duitse boer die onder Winschoten langs de Westerwoldse Aa al 20 jaar
boert. Hij zorgt uit eerbejag dat hij altijd het beste gewas heeft; hoe vroeger het bloeit, hoe groter de opbrengst.
Hij heeft helaas nooit de beste plek voor mijn volken. Dit jaar moet ik op 'n, in mijn ogen, gevaarlijke plek staan,
namelijk op 25 meter afstand van 'n groot perceel grasland waar weliswaar de eerste grassnee machinaal wordt
ge-oogst, maar tezijnertijd ook 150 koeien komen te lopen. Wie van jullie hebben al eens gespot hoe mensen en
dieren zoals koeien reageren op rondvliegende bijen ? Graag jullie bevindingen. Omdat bijen ook plekken met
mest bezoeken, vooral in het vroege voorjaar, roep ik iedereen op, óók bijen te spotten op zulke voedingssupplementen.
Ik zal het gaan doen op koeienvlaaien. Ik wil geen bijen tussen koeien hebben; 'n Bij in de keel tijdens 't grazen !!!
Nog even iets over propolis. Vorige week heb ik de knoppen van de Wilde kriek betast die glansden en plakten ! Gister enkele
kasten bekeken, Op de toplatten verse propolis. Zat meteen aan m'n vingers en witte ANOG- zomerpet.
P.S. Franca. wil je ook eens opletten of jouw bijen aan de steeltjes van de Prunusbladeren zitten te likken. Daar zitten
extraflorale nectariën die 'n heel kleine bijdrage leveren aan de samenstelling van je honing. Dat kleine aandeel kun je
bladhoning noemen. Dat is wat anders dan bladluizenhoning.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door FrancA » ma 31 mar 2014, 11:17

Zojuist een bijtje met pollen aan de pootjes zien landen op een sierkersbloesemknop om ??? te doen :)

Helaas.. :( zijn mijn ogen niet goed genoeg om benodigde details met gewenste nauwkeurigheid waar te nemen en beschik ik niet over benodigde optische versterkingsapparatuur.

Is dat extra lekker?
Een exquise honingsoort - te weten extraflorale nectariënhoning - in potjes van 0,5 gram oid? ;)

Ook geen koeien in de buurt of op onze grasweide van 5 vierkante meter - waardoor geen verse koeivlaai voorhanden - alweer helaas :(

Wel buren, maar die geven aan geen moeite met bijen te hebben :)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » di 01 apr 2014, 03:48

Goede morgen samen. gistermiddag eindelijk de 'Blauwe' in de bib gecopieerd en op de post gedaan
bij Primera. Volgens de eigenaresse krijg ik 'n boete; de envelop zou één dag te laat arriveren.
Alweer sh.t. Onderweg was ik door paardenvijgen gefietst waar iets onbestemds vanaf vloog; ik was vergeten aan
spotten te denken. M'n stemming werd gelukkig weer goed bij het zien van een rij bloeiende perenbomen in een
groot gazon bij de C1000. Er vlogen heel wat bijen in de kroon. Helaas waren de stammen hoog opgesnoeid.
Ik had de nog niet open knoppen willen betasten of ze net als die van Ferry. met propolishars bedekt zijn,
om beschermd te zijn tegen uitdroging en vochtig worden en verschimmeling.
Ik ga vandaag mijn perenboompjes spotten; gister te veel bezig geweest met die 'blauwe'. Hoor ik in het journaal dat
mensen die de belastingaangifte digitaal doen, 2 dagen uitstel krijgen omdat het internet gister doorgedraaid is.
Volgens mij zijn 't 1 aprilgrappen van de journaaldienst en de Primera.
Nu terug naar 'bijen spotten'. Wie Laurierkersstruiken weet te staan, moet eens opletten als er een hittegolf is
of er bijen aan de onderzijde van de bladeren aan het likken zijn. Daar zitten extraflorale nectariën, dus nectarkliertjes
buiten de bloemen. 'n Droge hete zomer hebben we te verwachten, gelet op het aantal zonnevlekken dat ik bij het opkomen
en ondergaan spot. Je mag niet spotten als de zon verblindend is. Gisteravond om plusminus 8 uur zag ik twee hele grote
linksboven dichtbij het centrum; eergister twee clusters rechtsonder; vorige week 6 op 'n rij van linksboven naar rechtsonder.
2014 kun je 'n zonnevlekkenjaar noemen. Om 03.00 uur was ik even buiten. Vreselijke gekrijs toen ze me zagen; Kerkuilen !
Gevolgd door de waarschuwings- en dreigkreet van de Bosuilman. Zj.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » do 03 apr 2014, 09:37

De thematitel 'bijen spotten' houdt in, dat wij de bijen observeren in al hun doen en laten. Maar 'bijen spotten'
houdt óók in, dat bijen elkaar en alles om ze heen in de smiezen houden, 'n Voorbeeld:
Gistermiddag heeft één en dezelfde bij me een half uur lang onafgebroken gespot ; vliegend dicht over me heen
en nu en dan zittend op me, Van top tot teen werd ik gekeurd. Ze kroop niet onder m'n kraag of in m'n zakken.
Voor fouilleren paste ze op. Gelukkig was ik aan 'n pauze toe tijdens het ruimte geven. Ben 'plat' gegaan op
4 meter vóór de rij kasten. Heb het nieuwsgierige bijtje haar gang laten gaan en heb haar gespot. Mijn vraag is:
Wie van jullie wordt ook wel eens door slechts één en dezelfde bij een half uur lang 'lastig' gevallen ?
Het doet zich bij mij alleen voor als het warm weer is en ikzelf óók meer warmte uitstraal. Alle haalbijen zijn dan
druk aan het werk. Het lijkt dan net of slechts één bij de hele stand in de gaten moet houden. Slechts één bij
achtervolgt je tot 30 meter van de rij kasten af. Het is een heel rendabel gedrag; één bewaakster voor 'n half miljoen soortgenoten.
Het doet ook denken aan 'n buurman die niet alleen z'n eigen woning in de gaten houdt maar óók die van de hele buurt.

Moet je zo'n bij beter waarderen, haar laten leven ? Of moet je haar dood meppen ? In geval van het laatste: :be3:
Wordt haar plaats dan niet ingenomen door 'n volgende afvaardiging ?
Bestaat er 'n samenwerking tussen volken ? Ik heb er nog nooit wat over gehoord. Hopelijk weten jullie er wat van. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten