Bijen spotten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door Matts Vos » do 03 apr 2014, 10:08

Daar heb ik ook wel eens last van.. maar bij mij kruipen ze dan wel onder mn kleren of mn oren zijn de pineut :(

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door frank27 » do 03 apr 2014, 22:00

bee-tree schreef:De thematitel 'bijen spotten' houdt in, dat wij de bijen observeren in al hun doen en laten. Maar 'bijen spotten'
houdt óók in, dat bijen elkaar en alles om ze heen in de smiezen houden, 'n Voorbeeld:
Gistermiddag heeft één en dezelfde bij me een half uur lang onafgebroken gespot ; vliegend dicht over me heen
en nu en dan zittend op me, Van top tot teen werd ik gekeurd. Ze kroop niet onder m'n kraag of in m'n zakken.
Voor fouilleren paste ze op. Gelukkig was ik aan 'n pauze toe tijdens het ruimte geven. Ben 'plat' gegaan op
4 meter vóór de rij kasten. Heb het nieuwsgierige bijtje haar gang laten gaan en heb haar gespot. Mijn vraag is:
Wie van jullie wordt ook wel eens door slechts één en dezelfde bij een half uur lang 'lastig' gevallen ?
Het doet zich bij mij alleen voor als het warm weer is en ikzelf óók meer warmte uitstraal. Alle haalbijen zijn dan
druk aan het werk. Het lijkt dan net of slechts één bij de hele stand in de gaten moet houden. Slechts één bij
achtervolgt je tot 30 meter van de rij kasten af. Het is een heel rendabel gedrag; één bewaakster voor 'n half miljoen soortgenoten.
Het doet ook denken aan 'n buurman die niet alleen z'n eigen woning in de gaten houdt maar óók die van de hele buurt.

Moet je zo'n bij beter waarderen, haar laten leven ? Of moet je haar dood meppen ? In geval van het laatste: :be3:
Wordt haar plaats dan niet ingenomen door 'n volgende afvaardiging ?
Bestaat er 'n samenwerking tussen volken ? Ik heb er nog nooit wat over gehoord. Hopelijk weten jullie er wat van. Zj.
BeeTree, ik ervaar hetzelfde. Ik heb de bijen van de week geïrriteerd toen ik de volken inspecteerde, en vooral toen ik daarna een moerloos volk van een raampje broed van een ander volk heb voorzien. Toen ik de volgende dag in mijn tuin kwam, kreeg ik al ver voordat ik in de buurt van de kasten was een bewaakster. Op een meter of drie van me vandaan vloog deze bij stationair en vloog dan kort weg om een paar seconden later weer terug te komen en op precies dezelfde afstand weer voor me te gaan hangen. Het lijkt erop dat dit toch een soort gebiedsbewaking was. Toen ik de kasten op een meter of drie naderde, kreeg ik een schijnaanval en ben ik maar rustig weggelopen. Ze hadden ook wel recht op een beetje chagrijn. Doodmeppen lijkt me geen goede optie als ze zo waaks zijn. Ook bij mij gingen de haalbijen massaal en onverstoorbaar door met waarmee ze bezig waren.

Wat ik ook wel bijzonder vind is dat het er dus op lijkt dat de bijen, of misschien alleen de wakers, ook kunnen onthouden. Ik heb geen idee of dat werkelijk zo is en hoe lang ze dat dan kunnen. Zou interessant zijn om daar meer over te weten.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Bijen spotten

Bericht door hansjochem » vr 04 apr 2014, 00:52

Vorige week wat ruimte gegeven en inderdaad, lastig gevallen door 1 en dezelfde bij. Zeker een kwartier bleef ze aanvallen uitvoeren totdatvwe weg gingen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » ma 14 apr 2014, 09:24

Hallo samen, gister de nodige Osmia rufa's van dichtbij bekeken op de laatste bloeiende wilgenstruiken.
Wat een prachtige solitaire bijensoort is die Rosse metselbij. Zwart fluwelig lijf met een oranjerood kontje.
Ze is net zo groot als onze honingbij Apis mellifera. Samen bevlogen ze de geel gekleurde stuifmeelkatjes;
onze honingbijen rustiger dan de 'rosjes'. Dat heb je als je alle werk alleen moet doen; nestgangetje zelf maken,
stuifmeel en nectar verzamelen, eitjes leggen, tussenschotjes metselen; echte moedertjes zijn het. Ze lijken op de
meeste moeders van een halve eeuw geleden, die thans, vanuit ons gemotoriseerd en gedigitaliseerd tijdperk gezien,
huissloven worden genoemd,
Ik geef de huidige generatie de kost die wel 'n hotelkeukeninrichting in hun huis heeft , maar vast geen tapa's kan maken.

P.S. Kan iemand me uitleggen wat de TAPA van tapatalk betekent ? Heeft het iests te maken met het hartig hapje
dat tapa of tappa genoemd wordt ? Zj. :be11: :be11: :be11:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » wo 16 apr 2014, 23:14

Vandaag was een topdag, Vanmiddag kon iedereen bij thuiskomst van het werk, nog van 17 tot 19 uur
genieten van de drukte bij het vlieggat. Ik heb 'n uur lang het meest genoten van dié bijen die 'diep zijn gegaan'.
Daarmee wil ik zeggen: Die hebben bloemen bezocht waar ze niet gemakkelijk bij de nectar kunnen komen; ze moeten
zich er naar toe worstelen, althans dat is mijn idee. Hoe kunnen ze anders van onderen en in de flanken helemaal met
goudkleurig oranjegeel stuifmeel bedekt zijn. Het stuifmeel zat niet in de korfjes; er waren dus geen klompjes stuifmeel.
Het moeten nectarhaalsters zijn. De bloemen lijken me samengesteld te zijn, composietachtig compact.
Het meest bijzondere was het achterwerk van die bijen ; de laatste twee ringetjes waren van boven knalgeel; 't uiteinde leek
'n gele pijlpunt. Méér dan de helft van de haalsters was zo getekend. Helaas kan ik niet digitaal fotograferen.
Misschien heeft iemand van juliie ze ook gezien en gefotografeerd. Hoe kan hun kontje zo geel worden ?
Wat ik ook bijzonder vond; de bijen die de kast verlieten waren allemaal 'afgestoft', dus er zat geen stuifmeel meer
op hun buik en flanken en kontje. Ze hadden weer de normale kleur.
Er werd flink ingedampt. Er hing een lekkere fruitige lucht buiten de kasten.
Wie heeft 'n idee waar de boven beschreven bijen vandaag op vlogen ? Morgen ga ik speuren. Het wordt nog mooier
weer dan vandaag volgens het weerbericht. Zo wordt de schade van afgelopen maandag en dinsdag gecompenseerd. B3

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » vr 18 apr 2014, 09:09

Goede morgen samen, gister, Witte Donderdag 17 april, waren ze weer te zien, de geel omfloerste
geel gesluierde , welriekende, nectardraagsters, de Mellifera's.( de melliferrymaiden)
Het was de tweede topdag van deze week. Voor vandaag is meer bewolking met regenbuitjes en maar 11 graden en koele wind
aangekondigd. De kans is groot dat de tot nu toe nog 'niet ontdekte' bloemen gesloten blijven of maar kort open gaan.
Gister heb ik geen tijd gevonden om te spotten in de betekenis van waarnemen, maar wel heb ik de tijd genomen om
de tweede betekenis van spotten gestalte te geven.

Zonet heb ik tijdens de koffie 'n vogelsoort gespot in de voortuin die het hart opfleurt(opfloerst); de Bonte vliegenvanger.
Vijf jaren geleden noemde ik deze soort "Koninginnedagvliegenvanger' omdat 't mannetje jaren achtereen op 30 april arriveerde.
De laatste jaren verschijnt dit zwartwit getekende zomervogeltje steeds vroeger uit z'n winterkwartier.
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan of deze soort ook m'n bijen op z'n menu heeft staan. Ik vermoed van wel, want
hoe kunnen er dan 3 paartjes bij ons broeden ? Uiteraard heb ik de nodige fruitbomen die niet bespoten worden.
En de rest van het tuinreservaat heeft alles te bieden: waterpartijen, Lindebomen, Eiken, Berken, Dennen, Sparren,
Essen, Sporkehout, Meidoorns, Elzen, Vlier, Lijsterbes, Esdoorns, enz.
Wie weet of Bonte vliegenvangers en Grauwe vliegenvangers bijen vangen ? :be3: :be3: :be3:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » vr 25 apr 2014, 10:45

Goede morgen samen, sinds 'n paar dagen weet ik waar een deel van m'n bijen goudgeel gesluierd worden.
Met 'n collega heb ik op 'n kilometer afstand van m'n bijenstand de 'winkel' ontdekt... De Paardenbloemen !
Dat wisten jullie vast wel, maar dachten "Laat hem dat zelf maar uitzoeken".
Ik ben jullie daar dankbaar voor, want ik heb die collega, die ik jarenlang niet in de benen kon krijgen
om 100 meter te lopen, eindelijk zo ver gekregen om kennis te verwerven uit eigen waarnemingen.
Daaraan heeft vast en zeker meegeholpen dat hij sinds 4 maart getrouwd is en overgelukkig is.

Dat ik geen bijen op al die Paardenbloemen binnen kortere afstand ontdekte, heeft waarschijnlijk te maken
met de bodemkwaliteit. Paardenbloemen verlangen vochthoudende grond. Het perceel waar ze wel te ontdekken zijn
is dargig ofwel laagvenig. Bovendien is het perceel massaal met Paardenbloemen begroeid. Op afstand lijkt het of er een
Koolzaadveld te bloeien staat. 'Slimme' bijen kiezen voor 'n gemakkelijk perceel waar ze, bij wijze van spreken,
van de ene bloem op de andere kunnen springen of maar 'n hanentree hoeven te vliegen ?

We hebben de bijen ook op 'n perceel gespot dat wit zag van Pinksterbloemen. Van ver af leek het of 't gesneeuwd had.
Het bijenbezoek op de Paardenbloemen was minstens 50 keer groter. Paardenbloemen zijn makkelijke bloeiwijzen.
Elke Paardenbloemkorfje bestaat uit wel 100 kleine bloempjes. De bijen hebben er tevens meer houvast. Zj.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door FrancA » vr 25 apr 2014, 11:03

Lees ik net elders op het forum dat paardebloemnectar onprettig zou ruiken en te veel glucose zou bevatten

Bron: alfa vulgaris: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=28479

"Eerlijk gezegd ook wel wat de pest in omdat m'n grootste volken nu van de paardenbloem halen,
Het meurt en ik heb schijthekel aan High glucose honey! ook erg apart..andere jaren bloeiden er net zoveel maar waren de omstandigheden blijkbaar niet zo goed voor de paardebloem want ze haalden er amper van nu dus wel zo te ruiken."

Er lijkt mij echter niets mis met een hoger glucosegehalte.
Te meer omdat fructose van nature niet zo geschikt is voor menselijke comsumptie - het moet afgebroken/omgezet worden in de lever en daarbij komen vrijwel dezelfde giftige afbraakstoffen vrij als bij omzetting van alcohol.

En de geur? Waar moet ik dan aan denken? Paardestront? :)

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door Matts Vos » vr 25 apr 2014, 13:39

Bij een antwoord van bee leer ik elke keer wel een nieuw woord haha! :) bij mijn volk staan ook gigantisch veel paardebloemen en dat ruik je idd in de nectar. Vind het geen vieze geur, maar het valt wel op..

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen spotten

Bericht door bee-tree » za 26 apr 2014, 15:30

Matts Vos schreef:Bij een antwoord van bee leer ik elke keer wel een nieuw woord haha! :) bij mijn volk staan ook gigantisch veel paardebloemen en dat ruik je idd in de nectar. Vind het geen vieze geur, maar het valt wel op..
Matts, kun je de geur omschrijven ? Ik vind hem ook niet onaangenaam. Al eerder heb ik de geur fruitig genoemd.

Omdat jij de eerste bent die te kennen geeft graag nieuwe woorden te leren, vraag ik aan jou, wil jij aan FrancA
vragen wat 'meuren' betekent. Ik kon het niet in Koenen-Endepols van 1948 vinden en heb nu geen tijd om het
in de recente druk van de Dikke van Dale op te zoeken. Het klinkt me Vlaams in de oren.

Ik ben net gebeld door 'n familie hier 15 km vandaan dat er een uur geleden 'n zwerm in hun vlaggemast is geland.
En dat op Koningsdag. Ik heb onze afdelingsvoorzitter verwittigd die in de buurt van de zwerm woont. Z'n vrouw
belt hem mobiel op. Hij is naar het bijenpark van Stadskanaal, maar zou ook even de vrijmarkt aandoen met de nadruk
op markt ! Het afelingslid dat 3 van z'n 3 volken verloren heeft, komt voor de zwerm in aanmerking, dacht ik zo.
Ik moet het nu kort houden FrancA, want het is zwermtijd, moet via het Oranjefeest in Winschoten naar de Koolzaadvolken.
FrancA , heeft jouw Paardenbloemenhoning ook die prachtige goudgele kleur ? Ik vind die kleur de mooiste van alle
honingkleuren. Wat een verschil met Phaceliahoning, die lijkt op water.

Matts ik heb nog een mooi ander woord voor bijen voor jou, Ik noem ze sinds kort : melliferrygirls. Jij begrijpt dat
ferry wel als transporteur. Leg het de anderen maar uit, dan hoef ik het niet te doen. Bee3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten