Kast verplaatst

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:
Kast verplaatst

Bericht door Matts Vos » zo 30 mar 2014, 17:14

Gisteravond voor t eerst mijn kast verplaatst naar de nieuwe locatie. Heeft bijna een jaar bij de vereniging gestaan maar op uitnodiging van mijn tante bij haar op het land gezet. Er stond al een soort van bijenstal, in ieder geval overdekt met een kleine berging aan de zijkant. De vorige imker kon wegens ziekte helaas niet doorgaan maar had altijd goede resultaten :). Het verplaatsen zelf was best spannend eerst het vlieggat gesloten en afgeplakt en daarna de reisband eromheen. Gelukkig duurde het ritje niet lang en zijn ze ook niet te warm geworden :) vanmorgen was het kiezen tussen uitslapen of naar de bijen gaan kijken hoe ze zich oriënteren, bleef toch nog maar liggen haha. Half 1 bij de kast aangekomen en zag toch nog bijen rondjes vliegen :) na een half uurtje in het gras liggen en kijken kon ik wel zien dat ondanks de nieuwe locatie op het platteland is en de oude midden in de stad er hier meer stuifmeel wordt binnengehaald. Misschien omdat er hier in de wijde omgeving alleen mijn volk staat en bij de vereniging een stuk of 30 dus amper concurrentie? Al met al zeer tevreden hoe het tot nu toe gaat :)

Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door bee-tree » zo 06 apr 2014, 22:26

Hallo Matts, je hebt 't wel getroffen met zo'n gastvrije tante. Zorg je dat ze dat ook van jou kan zeggen !
Wilde ze niet op de foto naast je degelijke sobere kast ?
Wat een mooi plekje in het landelijk Overijssel. Zoek eens uit op welke afstand nog andere volken staan.
Misschien kun je 'n landbevruchtingsstationnetje beginnen.

Je kast staat op goede werkhoogte en een beetje naar achter, beschut tegen regen, maar vooral de wind.
Toch maak je het de koolmeesjes gemakkelijk om van je bijen te genieten. Ze zijn loos; kruipen onder de kasten
en gaan zitten wachten tot een bij een verkeerde landing maakt, als ze zwaar beladen en de ogen half bedekt met stuifmeel,
de brede donkere ruimte onder de vliegplank als de vliegspleet aanziet. De door jou voor de bijen bedoelde
vliegopening vind ik aan de kleine kant, nu op dit moment de kasten uit hun voegen dreigen te barsten.
Zijn de twee broedkamers helemaal bezet met bijen ? Dan moet je de vliegopening vergroten (omdraaien naar de
zomerstand).
Ik raad je ook aan, de donkere 'spleet' onder je kast onzichtbaar te maken door tegen de bestaande vliegplank
de planken te zetten die naast je bijenschuurtje staan. Dan werken ze tevens als verlengde vliegplank. Dan komen de
bijen niet onder de kast terecht, ze kunnen even uitrusten en zich het meel uit de ogen wrijven. Tegelijk kun jij ze beter
observeren. De titel van het beroemde boekje van H.Storch 'Bijen bij het vlieggat' kan gaan heten 'Bijen spotten bij vlieggat
en op verlengde vliegplank' . Veel plezier op je nieuwe locatie. B3

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door Matts Vos » ma 07 apr 2014, 01:09

Hoi Bee, ze is zelf op vakantie in Zuid Afrika, dus kon er niet bij zijn :( overigens in Tonden, Gelderland :). Het is mijn 2e jaar als imker, dus voorlopig begin ik daar nog niet aan haha. Misschien wel wijs om te informeren welk ras gehouden wordt, zelf heb ik carnica. Er ligt inmiddels al een plank die de donkere ruimte afschermt en ze kunnen zo ook doorlopen naar de echte in/uitgang :). De vliegspleet zelf heb ik nog op 1 opening omdat alleen de bovenste bak gevuld is op 8 ramen, de onderste zit vooralsnog alleen kunstraat en 2 voerramen in het midden (om ruimte te maken voor bouwramen in de bovenste bak.) Ik zal wanneer ik er weer kom eens foto's maken van de dracht in de omgeving.. kan haast niet beter :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door Matts Vos » ma 07 apr 2014, 22:25

Hier alsnog de beloofde foto's:

wilgen langs t weiland Afbeelding

Kwartslag naar links, meer wilgen en dat dorre spul zijn wilde bloemen die ieder jaar opnieuw gezaaid worden
Afbeelding

Nogmaals kwartslag links, deze wilgen zijn al wat groter en ouder, zo'n 15 stuks
Afbeelding

Wat dit is weet ik niet maar ze vlogen er goed op, staan een paar grote van deze op een meter of 10 achter de kast.
Afbeelding

Strook van +- 150 bij 300 meter wordt elk jaar ingezaaid b met bloemenmengsel

Afbeelding

En de hoofdprijs, de meesten zullen ze wel kennen :D
Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door gijsmondria » ma 07 apr 2014, 23:05

Mooie RX8 :D

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door Matts Vos » ma 07 apr 2014, 23:18

Pff al veel te veel geld aan reparatie en onderdelen in, begin er niet aan tenzij je geld genoeg hebt!

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door semar » di 08 apr 2014, 09:39

is dat geen sleedoorn?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door bee-tree » di 08 apr 2014, 09:44

gijsmondria schreef:Mooie RX8 :D
Moi Gijs,de RX8 is mijn smaak niet; behalve de sierstrippen. Ik heb er één ; zou haar jou willen schenken, maar........
ik heb die strip omgebouwd tot een monstrans. Onderdelen van machines hebben vaak kunstzinnige vormen.
Ik vervreem hun eigenlijke functie en vorm, waardoor ze tot echte kunst gerekend kunnen worden.
Die stralende sierstrip van de RX8 heb ik vergeestelijkt tot 'n monstrans . In een echte monstrans wordt het 'Allerheiligste'
getoond. Herinner je je nog de diefstal van die kostbare monstrans uit het Catharijnemuseum in Utrecht, die
door de beminde gelovigen van Amsterdam in de negentiende eeuw uit liefde voor het sacrale bekostigd was,
nadat de katholieken met de hulp en genegenheid van Koning Willem Twee hun eredienst weer mochten houden.

Gijs, pas je even op ! Je bent vergeten 'n link met bijenhouden te leggen, zoals óók ik met mijn bovenstaande reactie
in gebreke blijf. Onze moderatoren zijn argwanend en niet gediend van dit geflirt met interesses die niets
met bijen LIJKEN te maken te hebben. Daar denk jij vast wat anders over. Leg het ze ook maar eens uit; ik ben te moe
door het vooruitzicht om overmorgen met die zware bijenvolken te moeten gaan zeulen naar 'n boer die ze het liefst
niet op z'n eigen land heeft staan, terwijl mijn bijen thuis een prima drachtgebied hebben dat heel veel lijkt op
dat van Matts. Helaas, beloofd is beloofd. De NBV besturen hebben ons een hoge imkersmoraal opgelegd. Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door semar » di 08 apr 2014, 09:47

wat is een RX8 ?

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Kast verplaatst

Bericht door Matts Vos » di 08 apr 2014, 12:36

Mazda rx8, sportauto met wankelmotor ;)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten