Hommel en parasieten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Hommel en parasieten

Bericht door RobertF » zo 06 apr 2014, 20:36

Zie ik het goed op de foto, dat de rug van deze hommel vol met parasieten zit?
Graag uw hulp.
Bijlagen
140406 hommel rob van veldhuijzen boxmeer.jpg
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel en parasieten

Bericht door bee-tree » zo 06 apr 2014, 21:54

Dag Rob, hoe weet je dat het parasieten zijn ? Voorlopig noem ik het symbionten, dus diertjes die nauw
samenleven met een andersoortig dier. Er zijn verschillende vormen van symbiose, namelijk : parasitisme,
commensalisme, helotisme. Parasitisme is: leven op kosten van de gastheer.
Commensalisme is: samenleven tot wederzijds voordeel. Helotisme is: de gastheer houdt de andere soort als werkslaaf.

Op je foto zijn een soort mijten te zien waar ook kevers soms onderdak aan bieden.
Het zijn erg beweeglijke diertjes, vlotter dan Varroamijten. Ze kunnen gemakkelijker overstappen.

Op dit moment ben ik even kwijt of ze parasitair leven of commensaal. Misschien kun jij me even vóór zijn om Brehms
Tierleben te raadplegen. Maar misschien ben je er al achter. Laat het ons dan weten. B3

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel en parasieten

Bericht door bee-tree » ma 07 apr 2014, 10:06

Goede morgen Rob, je bent wellicht drukker bezet met je bedrijf dan ik . Vanmorgen om 7 uur kwam jouw foto
me voortdurend voor ogen tijdens het verwijderen van de muizenroosters voor de kasten. Er vlogen al de nodige
bijen naar de kroeg. Vannacht was het 10 graden warm en windstil. Ik heb wel eens gehoord dat bijen met hun
puntoogjes, die tussen de 2 grote facetogen staan, in het beetje licht van de wassende maan,
de weg naar de 'kroeg' kunnen vinden. In de schemerdonkere kast vinden ze daarmee ook de weg. Dus ik moet ook
's nachts eens spotten, Misschien hoor ik in juni en juli, als de Linden bloeien in een zwoele nacht, het gezoem van bijen
en hommels in de boomkronen. Ik roep dit prachtig beeld op om het spookbeeld te verdrijven dat jij ons met die kraag
van mijten op je Aardhommelkoningin voorgeschoteld hebt. Sommige imkers gruwen er vast en zeker van. Als die mijten maar
niet op onze koningin overstappen; we hebben al genoeg te stellen met onze Varroa's.
Ik heb sinds 7 uur niets anders gedaan dan mijn hersenen te pijnigen. Ik moet ooit eens de verklaring opgeslagen hebben
in mijn grijze vaste schijf. Het is gelukt. Die gordel van beestjes op de Hommelkoningin zijn lifters. Het zijn jonge Gamasidaemijten
die van stuifmeel leven, familie van onze meelmijten en stofmijten. Ze stappen overdag van de koningin af als die
bloemen bezoekt . 's Avonds stappen ze er weer op om te overnachten op het warme plekje dat de koningin opzoekt.
's Nachts eten ze de stuifmeelkorrels op die in de beharing van de koningin zijn achtergebleven. Deze mijten liften ook mee
met kevers tijdens hun ontwikkeling tot volwassenheid. Ik ben helaas nog niet op het woord gekomen voor deze vorm van
symbiose. Uitgaande van de Koningin die ze onderdak biedt, zou je het altruïsme kunnen noemen. Noem het voorlopig maar
commensalisme . B3 P.S. Communisme zou óók kunnen. Wie bedenkt een toepasselijker naam ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommel en parasieten

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 apr 2014, 10:42

Met wat minder woorden :? en een "externe" hardeschijf was het mogelijk om antwoord te geven op de parasieten vraag. :be2:
Letop dat je geen copy van de mooie foto's maakt. Je wordt opgespoord ( digitaal) en krijgt dan op papier een rekening van 250 uro.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel en parasieten

Bericht door bee-tree » ma 07 apr 2014, 23:51

Beste Hans, het is al laat en ik moet nodig het allerlaatste grote nieuws over Krentenboompjes bij het
thema 'Het bijenseizoen 2014 is begonnen" onderbrengen.
Heb ik de vraag van Rob niet uitvoerig genoeg beantwoord ? Samengevat : Het zijn geen parasieten, het zijn
commensalen. In commensalen zit commen, dus gemeen of gemeenschappelijk. Ze leven in vrede met elkaar,
in communiteit, deling van goederen, enz.
Hans,hoe is jouw antwoord op Rob ? Wil hij soms de hommels gaan bevrijden van die lifters ? Big busyness ?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel en parasieten

Bericht door bee-tree » do 10 okt 2019, 17:00

Er vliegen nog steeds Aardhommelkoninginnen op de Springbalsemienen
en Herfst-asters en Klimop om goed doorvoed te kunnen overwinteren.

Ik heb vanmiddag tussen de korte buien en lange zonnige perioden dóór,
eentje gezien met lifters op zich, die zich als commensalen gedragen.Dus:
Ze doen de liftgeefster geen kwaad, tenzij we het beetje energieverbruik
door de vliegspiertjes van de hommelkonigin als nadelig beschouwen.

De lifters profiteren wel van het vliegreisje en het beschutte "hutje"
ofwel winterverblijf, dat de hommelkoningin voor zich opzoekt.

En ze ruimen haar afval op zoals pissebedden in de bijenkast dat ook doen.
en daarom commensalen worden genoemd. Zj. :b10: :b10:
P.S.1.
Kramers Woordenboek noemt comensalen : "Kostgangers".

In en na de tweede wereldoorlog kwamen bij ons thuis bedelaars langs de deur.
Ze klopten rond etenstijd bij de boeren aan om 12 uur en stelden de vraag
"Hebt u nog wat AFVAL" Mij moeder gaf ze dan 'n ei of plakken kaas en
ook soms "warm eten".
Ik vond dat geen afval zoals de "Verloren zoon" dat kreeg in den vreemde,
nadat hij z'n erfdeel had verbrast ; aardappelschillen en broodkruimels kreeg hij.

P.S. 2 Mutualisme is ook een samenlevingsvorm ofwel vorm van symbiose.
Een ondervorm er van is commensalisme.

P.S.3 Als bijenhouder noem ik gemorst stuifmeel op de varroala en of luier(in het Vlaams)
HOOGWAARDIG AFVAL dat te vergelijken
is met ei en kaas van m'n ruimhartige moeder.

P.S.4. Ik heb vorige berichten speciaal voor Arvin hier geplaatst als een soort
welkomstGESCHENK :o . Hij heeft zich vandaag gePRESENTeerd als nieuwe forumgebruiker
en ons meteen VERRAST met een vraag over wat Pissebedden (ofwel Keldermotten
ofwel Molenvarkens) in onze bijenkasten te zoeken hebben.Zie rubriek "Vraagbaak".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten