Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (2014).

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door alfa vulgaris » di 01 jul 2014, 11:14

geafrikaniseerde bijen en europese honingbijen en hun overwinteringskans is appels en peren vergeijken.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door imker Marinus » di 01 jul 2014, 14:47

Ik ben het in grote lijnen eens met Ewout. Dat steeklust voornamelijk wordt bepaald door de imker, dat vind ik onzin.
Ewout schreef: Primus geeft terecht aan dat de steeklust door veel meer wordt bepaald dan het volk zelf, de imker voorop. Wat in de handen van de ene imker stekers zijn, kunnen door een andere imker(-methode) prima zonder steken gehouden worden.
De echte steekduivels zijn dat ongeacht welke imker ze ook ander handen heeft. Ik kan me heus voorstellen dat er imkers zijn die meer steken oplopen dan anderen puur door hun handelen, maar de volken waarvan de bijen je al op staan te wachten op 20 meter van de kast kunnen door geen enkele imker zonder steken gehouden worden

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door FerryB » di 01 jul 2014, 18:43

petro schreef:Ik heb toch nu twee volken naast mekaar staan;waarvan 1 buckfast gerelateerd en superaardig en de ander carnica gerelateerd en meer dan normaal steeklustig is.Beide volken hebben tot nog toe een min of meer gelijk aantal kilo's gehaald.
Petro
Nou volgend jaar krijg je een heel ander beeld als de moer die bij mij vandaan komt eenmaal een productie volk is dus groot en sterk dan voorspel ik je dat dat de beste halers zijn.
Bij ons op de bijentuin roepen alle ervaren imkers die het al jaren geprobeerd hebben dat er geen zomerdracht is op de tuin. Nou ik/wij hebben gisteren meer dan 80 kg geslingerd. van 5 volken en dan hebben we op elk volk nog een bijna volle bak met honing laten staan. Zijn dan oo :be9: k beste torens geworden waar ze helemaal verbaasd naar komen kijken en dan constateren dat er dus wel voldoende dracht is op de bijentuin en dat heeft niets met dit jaar te maken want vorig jaar precies hetzelfde.
Maar wij vinden het prima dat ze allemaal gaan reizen met hun bijen ;-)
En dat alles met zeer zachtaardige Buckfastvolken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door jjmvaningen » vr 04 jul 2014, 16:11

alfa vulgaris schreef:geafrikaniseerde bijen en europese honingbijen en hun overwinteringskans is appels en peren vergeijken.
Geheel mee eens, maar het is wel allebei fruit. Daarnaast is het zo dat ze onderling kruisbaar zijn dus behoren tot één soort (genus). Neemt niet weg dat die afrikaan wat mij betreft ver weg moet blijven. Groet Jacques 8)

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door peter34 » vr 04 jul 2014, 19:39

die Afrikaanse kunnen hier toch niet overleven, of wel? overlaatst documentaire van gezien zijn ze echt zo erg of is het gewoon een zere agresieve bij waarbij als je er aan wilt werken je goed moet inpakken

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door apiario » vr 04 jul 2014, 20:23

De geafrkaniseerde bij heeft geen winterzit. Zodra de temperatuur laag komt verdwijnt zij.
De docu is wel wat overdreven maar het brengt poen op. En dat is de bedoeling
Het is geen bij om achter in de tuin te houden. Werk je er mee 100% dicht. Zoals je nu op tv ziet hebben ze daar de ruimte. Het land is bijna twee keer Europa.
De imkers werken met net zoveel plezier met hun bijen als hier. De overheid stimuleerd hen met zo,n kleine 80 miljoen dollar jaarlijks. Moet je nier eens om komen. Een beetje suiker kan er nog niet eens af.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door peter34 » vr 04 jul 2014, 21:09

dus de zogenaamde killerbee is een fabeltje ze blijven je geen kilometers achtervolgen, en ze zijn even nuttig als de europese bijen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door apiario » vr 04 jul 2014, 21:36

Killerbee komen niet voor in Brasil.
Prof Kerr kruiste de Killerbee met de Europese bij. Daaruit ontstond de geafrikaniseerde bij. En inderdaad is hij niet gemakkelijk De laatste jaren is hij heel wat "vriendelijker' geworden. Maar je moet je wel aan de regels houden en niet te pas en onpas wat gaan rommelen.
Ze hebben een gruwelijk hekel aan de kleur zwart. Verders kun je in Bikini zwermen scheppen. Vraag ik daar hebben jullie niet liever onze bijen,nee is dan het antwoord die kunnen alleen bestaan met bestrijden. Onze hebben wel varoa maar kunnen er mee omgaan.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door frank27 » zo 06 jul 2014, 18:20

De steeklustigheid van mijn volken lijkt niet af te hangen van de F-factor en ook per volk over het jaar flink te verschillen. Wel lijken bij mij de minst rustige volken de meeste honing te produceren.

Zou het niet simpel zo kunnen zijn dat de beste volken het beste groeien, de meeste honing verzamelen en ook hun huis het felst verdedigen tegen indringers, inclusief de wekelijkse "ijscoman" ?

Met andere woorden: zouden we niet wat meer begrip moeten tonen voor die sterke volken die hun volk flink verdedigen?
Goed aankleden en dan rustig en relaxed werken met begrip voor de boosheid levert dan het beste resultaat ( sterk volk en veel honing).

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Honing-haalactiviteit in relatie met aggressiviteit (201

Bericht door apiario » zo 06 jul 2014, 18:46

Goed aankleden en dan rustig en relaxed werken met begrip voor de boosheid levert dan het beste resultaat ( sterk volk en veel honing).

Goed gezegd, manneke.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten