Mijn nieuwe bijen.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:
Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » wo 09 jul 2014, 20:07

Het kriebelde al een hele tijd om een nieuwe start te maken met bijen. Weer aangemeld bij het bijenforum. ( oude account werkte niet of het kwam door mijn nieuwe computer)

Op het forum werd door Santtu Pikkarainen een zwerm "schoorsteen bijen"aangeboden. Leek me wel interessant. Levenskracht zit er in elk geval wel in, als deze bijen het 7 jaar overleven.
Even met vrouwlief overlegd en direct Santtu Pikkarainen gebeld.
Gisteren de reis avond de reis naar Ermelo ondernomen.

Niks gaat hier vaak normaal. Zo ook nu. Tom Tom wilde niet opladen. Stom Stom dus. UItgezet en het laatste beetje stroom wat nog in de batterij zat bewaard voor de plaats van bestemming. Goede beslissing genomen. Het leek wel of ik in een doolhof terecht was gekomen.

Kennis gemaakt en toen naar de bijtjes. Onderweg vertelde Santtu Pikkarainen, dat het nogal zwarte bijtjes waren. Ik had al gekscherend tegen mijn vrouw gezegd, dat het waarschijnlijk zwarte Pietjes waren die zich in de schoorsteen hadden verstopt, omdat ze binnenkort illegaal worden.

Het regende wat, en we hadden erop gerekend, dat de Pietjes een beetje humeurig zouden zijn. Niks aan de hand. Het overplaatsen in mijn zesramer verliep uitsteken. Wel vlogen er wat bijen rond, maar die zaten snel in de kast, doen mijn kast de plaats van Santtu Pikkarainen had ingenomen.

Nog een lekkere kop koffie gehad en toen de terugweg met een wel heel lange file. Tegen 23.45 was ik thuis.

Vanmorgen het kastje opengemaakt. Een van de bewoners.
Afbeelding

Tegen de middag hebben de nieuwelingen

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... CVbSFFh8e4

Ik heb nog nooit zulke donkere bijen gehad. Kan iemand ook zeggen wat voor soort dit ongeveer kan zijn?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door Hans van der Post. » do 10 jul 2014, 00:03

Gefeliciteerd! met het opnieuw beginnen met bijenhouden.
Ja het is een donkere bij, heb je al asiel aangevraagd? :P grapje
Het lijkt er op dat je "de zwarte bij" hebt. Apis melifica melifica

In wat voor een kast zit je nieuwe aanwinst?

Citaat: ( oude account werkte niet of het kwam door mijn nieuwe computer)
Neem even contact op met de beheerder van het forum misschien kan hij nog iets doen
!Hans.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » do 10 jul 2014, 00:07

Ze zitten nu in een zesramer. De boel moet eerst wat groeien. ( Nu op vier + twee sluitramenramen) Dan zet ik ze in een simplex.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 10 jul 2014, 08:24

Goed om te horen en zien dat ze de reis goed hebben overleefd! Heel veel plezier van de bijen, als ze zo zachtaardig blijven als ze dinsdag waren komt dat zeker goed.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » do 10 jul 2014, 19:07

Vandaag hebben de bijtjes geweldig gevlogen. De koningin moet andere bezigheden binnenshuis hebben gehad, anders had ze vast mee gedaan. :)

Maar wat zijn die beestjes klein! 12 mm mat ik. Zeker uitgebroed in heel oude raten. Als straks het nieuwe broed uitkomt, zullen ze vast enkele mm groter zijn.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door Imkerij Witharen » za 12 jul 2014, 12:22

@NDJ:

Mooi om te zien en te lezen, dat je weer begonnen bent.
Ik ben er een jaar of 8 a 9 weer opnieuw mee begonnen. Tegen mijn vrouw gezegd dat ik maar enkele volkjes zou nemen.
Inmiddels een grote stal met plaats voor 10 spaar en 8 zesramers...
Tevens een buitenplaats waar altijd 5 productie-volken staan..
Rond 1981 had ik 25 volken.

Het zijn idd heel mooie donkere bijen! Laat je nog eens weten via het forum hoe ze het gaan doen?
Nu mooi optrekken en sterk maken voor de winter. Succes met deze mooie hobby!

Ben nu net weer aan het reduceren van 21 volken naar wat minder. Probeer het bij 10 inwinter-volken te houden, maar het blijft moeilijk om te reduceren.
Wil ze allemaal wel houden!

Jannes

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » za 12 jul 2014, 23:03

Imkerij Witharen schreef:@NDJ:

Mooi om te zien en te lezen, dat je weer begonnen bent.
Ik ben er een jaar of 8 a 9 weer opnieuw mee begonnen. Tegen mijn vrouw gezegd dat ik maar enkele volkjes zou nemen.
Inmiddels een grote stal met plaats voor 10 spaar en 8 zesramers...
Tevens een buitenplaats waar altijd 5 productie-volken staan..
Rond 1981 had ik 25 volken.

Het zijn idd heel mooie donkere bijen! Laat je nog eens weten via het forum hoe ze het gaan doen?
Nu mooi optrekken en sterk maken voor de winter. Succes met deze mooie hobby!

Ben nu net weer aan het reduceren van 21 volken naar wat minder. Probeer het bij 10 inwinter-volken te houden, maar het blijft moeilijk om te reduceren.
Wil ze allemaal wel houden!

Jannes
Ik merk, dat ik veel ben vergeten. Ik heb het grote bijenboek van zolder gehaald. Leuk geschreven en leerzaam.
Raar, ik heb heel wat zwerms groot gebracht en ineens weet je het niet meer.
Ik wacht op het nieuwe broed. Ik geef de bijen om de twee dagen een kopje suikerwater, zodat ze kunnen bouwen. Ik heb de moed nog niet om in het kastje te kijken. Voorlopig maar vlieggat inspectie, en ik heb een zwart karton onder de kast. Hiermee kan ik zien, of de bijen ook daadwerkelijk aan het bouwen zijn. Als het goed is verwacht ik volgende week het eerste gesloten broed.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » ma 14 jul 2014, 10:16

Ik zit me nu te bedenken, was het niet zo, dat inspectie van een volk, beter is als er gesloten broed aanwezig is? Dit ivbm het inballen van de koningin?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 14 jul 2014, 10:58

ndj schreef:Ik zit me nu te bedenken, was het niet zo, dat inspectie van een volk, beter is als er gesloten broed aanwezig is? Dit ivbm het inballen van de koningin?
De eerste keer inderdaad even snel kijken of er broed is, zodra je eitjes ziet is het goed: niet verder kijken en de kast dicht. Voor een uitgebreide inspectie kan je inderdaad beter wat langer wachten, als er gesloten broed is zal dat vrij veilig zijn. In de loop van deze week zou je al gesloten broed moeten hebben.
Wat de grootte van de bijen betreft: het volk zit al 6 jaar in die schoorsteen, dus het zullen inderdaad vrij oude raten zijn.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bijen.

Bericht door ndj » za 19 jul 2014, 09:59

Zoals te verwachten viel, de eerste mijt gevonden. Wat wil je als een volk nooit behandeld is.
Volgende week ga ik het volkje behandelen. Waar er een mijt is, zijn er meer.

Ik heb nog wel mierenzuur staan, maar ik denk, dat dit te drastisch is op een klein volk met deze warmte.
Er zal iets anders voor in de plaats moeten, maar wat? Ik zit aan iets met lavendel te denken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten