Bijen op tros. trillingen, herrie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
van Oranje
Berichten:7
Lid geworden op:vr 08 jun 2012, 18:24
Contacteer:
Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door van Oranje » zo 07 sep 2014, 13:53

Deskundig advies gevraagd.
Dichtbij de plek waar mijn bijen gehuisvest zijn is men voornemens om in januari nieuwe beschoeiïng aan de slootkant aan te leggen. Dat gaat met herrie en trillingen gepaard. Nu is dat meestal net een koude periode waarbij de Bijen op de tros zitten. Maak me dus veel zorgen dat ze van de tros af kunnen raken en de gevolgen van dien. Men heeft voorgesteld dat ik de Bijen een aantal meters verplaats. Maar dat lijkt me weinig zinvol aangezien de trillingen ver zullen doortrillen. Daarnaast is het verplaatsen van 12 volken met 20 cm per dag ( met ook nog een schutting ertussen) nogal een verzoeking.
Vraag: kunnen de trillingen zorgen dat de Bijen van de tros geraken?
Kunnen ze weer terug op de tros wanneer het vriest/ koud is?
Hoever reiken trillingen over grond? En is dat anders in bevroren toestand?
Heeft 7 meter verplaatsen zin?

Wie kan mij deskundig hierin raden?

Wat kan ik doen?

Is hier jurisprudentie over?

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door jjmvaningen » zo 07 sep 2014, 14:06

ik zou je gewoon laten staan en pas bij aanvang van de werkzaamheden de kasten pas verplaatsen naar een eind verderop.
ze zijn dan minder actief en zitten dan toch op wintertros,
en houdt de vliegplank een tijdje dicht na het verplaatsen.
groet, jacques.

jurispudentie?. ik zou t niet weten waarvoor (de bijen leven niet in het wild maar zijn "gedomesticeerd", er is dus geen verstoring van hun natuurlijke habitat).

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door frank27 » zo 07 sep 2014, 14:08

Het halen van honing en stuifmeel is bijna voorbij. Waarom zet je ze niet ergens op een rustige plek (het hoeft geen plek met goede dracht te zijn) op tenminste 6 km van je normale stand? In het voorjaar, na de werkzaamheden, kun je ze dan terugplaatsen.

7 meter verplaatsen lijkt me veel gedoe en bovendien zinloos in jouw geval.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 sep 2014, 23:06

Nee Frank bijen vliegen geen 6 km in de winter. :think:
Wis dit idee eens van de "harde schijf". :be2:

Zelfs in de zomer kan ik mijn bijenvolken 800 meter hemelsbreed verplaatsen. :wink:
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door buzzer » ma 08 sep 2014, 00:24

Ik heb dit voorjaar de stoep rond het huis opnieuw bestraat en aangetrild op 3 meter van de kasten. De avond tevoren de kasten gesloten en een uur na de werkzaamheden weer open gezet. Geen problemen.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door semar » ma 08 sep 2014, 09:31

bij hetvervangen van de schoeiing, wordt natuurlijk niet een klein (straat) trilplaatje gebruikt,
maar een hijskraan die er 2-3 meter lange staalen plaaten de grond in en uittrild.
ik krijg dat probleem volgenede winter als het park hier wordt herstructureerd.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door bee-tree » ma 08 sep 2014, 11:51

Wordt het zo onderhand niet eens tijd dat wij ons mengen in de plannen om te pas en te onpas kaarsrechte steile
beschoeiingen aan te brengen langs watergangen die GEEN waterafvoerende functies hebben zoals
vijvers in parken en woonwijken ? Die hebben hooguit een tijdelijke waterbergende functie bij noodweer als bijvoorbeeld
riolen het regenwater niet meer kunnen bergen en moeten kunnen overlopen.

Rechte beschoeiingen zijn vaak onoverkomelijke drempels voor de kuikens van watervogels. Ook peuters en kleuters
kunnen in de problemen komen. Aan de veiligheid moet ook gedacht worden.

Waarom mogen oevers niet een beetje afkalven. Er zijn toch oeverplanten die diep wortelen en de bodem vastleggen.
Ik kan er een heleboel noemen. maar dat is al gedaan bij het topic waarin het opdringen van Reuzenbalsemien wordt
behandeld. Wat kan zo'n oevervegetatie - behalve als natuurlijke beschoeiing- mooi dienen als rijke voedselbron voor
onze lieve bijen die steeds meer in aantal toenemen.

'n Glooiende oever is ideaal voor vissen; ze kunnen er paaien. Een grillige kraag van oeverplanten oogt beter. In Nederland
zijn al meer dan genoeg rechte lijnen voor mensen die van strak houden.
Terwijl iedereen de mond vol heeft van oecologisch gaan we gewoon verder met planologisch te werken, dus met de meetlat.
Planologen, laat toch ook de natuur z'n gang gaan in de steden en dorpen indachtig de wijze spreuk "Natura Artis Magistra",
oftewel "De Natuur is de leermeesteres van de Kunst", dus ook van Openbare Kunstwerken als vijvers.
Misschien kan onze verontruste collega de gemeente vragen om een deel van de oevers vast te laten leggen door Rietstobben
in gazen manden. We moeten samen via internet allerlei typen beschoeiingsmiddelen opzoeken die inmiddels ontwikkeld zijn.
De strakke oeverlijn kan hier en daar doorbroken worden, waardoor het minder saai oogt. Zj.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door Bok » ma 08 sep 2014, 20:36

bee-tree schreef:Wordt het zo onderhand niet eens tijd dat wij ons mengen in de plannen om te pas en te onpas kaarsrechte steile
beschoeiingen aan te brengen langs watergangen die GEEN waterafvoerende functies hebben zoals
vijvers in parken en woonwijken ? Die hebben hooguit een tijdelijke waterbergende functie bij noodweer als bijvoorbeeld
riolen het regenwater niet meer kunnen bergen en moeten kunnen overlopen.

Rechte beschoeiingen zijn vaak onoverkomelijke drempels voor de kuikens van watervogels. Ook peuters en kleuters
kunnen in de problemen komen. Aan de veiligheid moet ook gedacht worden.

Waarom mogen oevers niet een beetje afkalven. Er zijn toch oeverplanten die diep wortelen en de bodem vastleggen.
Ik kan er een heleboel noemen. maar dat is al gedaan bij het topic waarin het opdringen van Reuzenbalsemien wordt
behandeld. Wat kan zo'n oevervegetatie - behalve als natuurlijke beschoeiing- mooi dienen als rijke voedselbron voor
onze lieve bijen die steeds meer in aantal toenemen.

'n Glooiende oever is ideaal voor vissen; ze kunnen er paaien. Een grillige kraag van oeverplanten oogt beter. In Nederland
zijn al meer dan genoeg rechte lijnen voor mensen die van strak houden.
Terwijl iedereen de mond vol heeft van oecologisch gaan we gewoon verder met planologisch te werken, dus met de meetlat.
Planologen, laat toch ook de natuur z'n gang gaan in de steden en dorpen indachtig de wijze spreuk "Natura Artis Magistra",
oftewel "De Natuur is de leermeesteres van de Kunst", dus ook van Openbare Kunstwerken als vijvers.
Misschien kan onze verontruste collega de gemeente vragen om een deel van de oevers vast te laten leggen door Rietstobben
in gazen manden. We moeten samen via internet allerlei typen beschoeiingsmiddelen opzoeken die inmiddels ontwikkeld zijn.
De strakke oeverlijn kan hier en daar doorbroken worden, waardoor het minder saai oogt. Zj.
We dwalen af maar ik ben voorstander van droge voeten.

Meteen naar jurisprudentie vragen is een erg opbouwende manier van doen. Zo wordt er dus geen KL***** meer gedaan in ons landje van protesterende belangengroepjes.

Overigens ben ik zelf al jaren lid van de belangenvereniging Red de kleiduif :whistle:
groet,

Peter

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door bee-tree » di 09 sep 2014, 09:26

Beste Bok, had je je bokkepruik op toen je die paar 'afdwalers' of "verdwaalde losse flodders' zoals
die bij het kleiduivenschieten genoemd worden, afschoot ?
Gebruik zelf wat meer woorden en ontwikkel zelf meer ideeën ter bevordering van de bijenwelstand
in plaats van het simpelweg citeren van het integraal werkstuk van een ander, die er tijd en moeite in gestoken heeft. Zjef

P.S. Hanteer zelf maar 'n woordenboek. Voor jou bespaar ik me de moeite.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door Hans van der Post. » di 09 sep 2014, 10:07

van Oranje schreef:Deskundig advies gevraagd.
Dichtbij de plek waar mijn bijen gehuisvest zijn is men voornemens om in januari nieuwe beschoeiïng aan de slootkant aan te leggen. Dat gaat met herrie en trillingen gepaard. Nu is dat meestal net een koude periode waarbij de Bijen op de tros zitten. Maak me dus veel zorgen dat ze van de tros af kunnen raken en de gevolgen van dien. Men heeft voorgesteld dat ik de Bijen een aantal meters verplaats. Maar dat lijkt me weinig zinvol aangezien de trillingen ver zullen doortrillen. Daarnaast is het verplaatsen van 12 volken met 20 cm per dag ( met ook nog een schutting ertussen) nogal een verzoeking.
Vraag: kunnen de trillingen zorgen dat de Bijen van de tros geraken?
Kunnen ze weer terug op de tros wanneer het vriest/ koud is?
Hoever reiken trillingen over grond? En is dat anders in bevroren toestand?
Heeft 7 meter verplaatsen zin?

Wie kan mij deskundig hierin raden?
Wat kan ik doen?
Is hier jurisprudentie over?
Om even terug te keren naar het onderwerp.
Ja het gaat aardig te keer als er een beschoeiing wordt geplaatst.
Het duurt maar kort, als men tien meter verder is zal er voor de bijenvolken weinig te merken zijn.
Er zijn imkers die hun bijenvolken vlak naast het spoor hebben staan en nooit last van slechte uitwintering hebben.

Maar een andere vraag; is er voldoende ruimte voor de apparatuur, met andere woorden staan je volken niet in de weg.
Hoeveel afstand is er tussen de sloot en je bijenvolken?
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten