keuringdienst van waarde op TV

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: keuringdienst van waarde op TV

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 sep 2014, 22:40

bee-tree schreef:
Omdat jij ook veel volken moet voeren, kom je hoogstwaarschijnlijk officiële gesloten voerbakjes tekort.
Gevolg: Je gebruikt van alles en nog wat. Sinds kort gebruik ik de lege emmertjes waarin Turkse of Griekse yoghurt
gezeten heeft. De inhoud is één liter. In de deksel druk ik van bovenaf zo'n 20 gaatjes met diameter van 1 mm.
?
Je bent enkele jaren te laat . ik gebruik daar potten van glas voor . Zie onderstaande foto . :think: sorry voor dat mijn stal niet netjes opgeruimd is . Ook bij mij heeft een uur maar zestig minuten , en daar kan ik natuurlijk niet alles in doen :snooty:
Bijlagen
stal.jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: keuringdienst van waarde op TV

Bericht door bee-tree » ma 29 sep 2014, 11:13

Wat 'n schilderachtig ofwel pittoresk beeld ondanks je hekel aan 't hanteren van 'n verfkwast, net als ik.
Soms schilder ik alleen de voorkant terwijl de bijen in de kast zitten. Dat ga ik vanavond maar weer eens doen,
op het moment dat 99,9 % van de bijen binnen is , in het licht van de wassende maan.
Dit keer bedek ik alleen de plekken waar de verf afgebladderd is waardoor er een bont patroon ontstaat.
Daar wordt de stand vast nog schilderachtiger van. Gezien de prachtige Michielszomer is het nu de tijd om Tintoretto
en Manet en onze Vincent na te doen. Ik ga vooral geel en blauw gebruiken.
Ziet de rest van je kasten er óók zo uit als op de foto, waar eenderde van je kostbaar bezit te zien is ?
Hoe lukt het je om de voerbakjes en glazen te vullen met zo weinig ruimte boven de kasten van
de benedenverdieping?
Glazen potten heb ik bij een tiental volken vervangen door yoghurtemmertjes van 1 liter omdat ze lichter zijn
dan de glazen potten, waardoor de kans dat bijen doodgekneld worden iets kleiner is.
Daarnaast win ik tijd omdat het drukdeksels zijn en geen schroefdeksels. Bovendien vertonen de kunststofdeksels
geen roestplekken enz. Wel zijn glazen potten en deksel na gebruik te STERILISEREN in tegenstelling met kunststof.
Waar slaat "jaren te laat" op ?
Jaap,Ik wil je niet van je werk houden, dus ik verwacht niet stante-pede antwoord. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: keuringdienst van waarde op TV

Bericht door bee-tree » zo 05 okt 2014, 16:24

" 't Zal wel loslope" hoor ik menigeen (gount op z'n Westerwolds) zeggen ! Dus met dat plastiek !
Even wat anders: op de banderol van 'n vierrondhoekige plastic(!) fles biologische zonnebloemolie van AH, die ik voor bakken
en braden en bestrijding van Varroa gebruik, staan op de 4 zijden van het bandvormig etiket interessante gegevens.
Naast een grote zonnebloem in kleur - overigens zonder bij of vlinder er op - staat: ah puur en eerlijk
......................................................................................................biologische zonnebloemolie
..........................er linksonder 'n vignetteken met er onder de woorden....gezonde keuze
rechtsonder 't vigenet van de Europese Unie en 't woord...... Eu-landbouw
en daarnaast het EKOmerk.

Op de tweede kant staat..... (sorry ik hoor de bel, mmoet naar de deur.) Tot straks. B3

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: keuringdienst van waarde op TV

Bericht door bee-tree » zo 05 okt 2014, 21:45

Het heeft even geduurd. Ik vat het etiket van de vierkante fles met ronde hoeken even samen :
ah puur en eerlijk, biologische zonnebloemolie,van de Europese landbouw,gehonoreerd met het EKO-merk,
de zonnebloemen zijn geteeld zonder synthetische bestrijdingsmiddelen en zonder kunstmest.

Ik kon de tekst maar moeilijk lezen omdat de letters maar 2 millimeter hoog zijn in een kleur die nauwelijks
afwijkt van de groene ondergrond. Het kan liggen aan kleurenblindheid en na 'n gesprek vanavond
met een medisch-chemisch analist,kan het ook liggen aan het kleiner worden van het gezichtsvermogen door de Lymebacterie.

Het lijkt alsof ah met die priegelletters iets te verbergen heeft.
Koop zelf 'n fles dan kun je de rest van de info ontcijferen.
Ik ga er van uit dat de olie aan de rest van de EKO-eisen voldoet. Die kunnen niet allemaal op 't etiket staan,
behalve als ze onleesbaar afgedrukt worden. Mijn fles kost twee en een halve euro. Zj.

P.S. Vanmiddag kreeg ik bezoek voor 10 potten koolzaadhoning. In hun bijzijn heb ik 12 standaardpotten vanuit de
roeremmer gevuld met zachte smeuiige crêmehoning; witte jas aan, witte pet op, lab.handschoenen aan;
nog net geen mondkapje voor m'n mond, maar wel met afgewend hoofd veel uitleg gegeven. Koffie er bij.
Ze wisten niet dat er zo veel werk gedaan moet worden. Er kwam een briefje van 50 euro op tafel. Ik wilde een tientje terug geven.
Hoefde niet. Ik bedankte ze met een gratis elfde pot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten