voederbak

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
fridhem
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 17:13
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: slättö,zweden
Contacteer:

voederbak

Bericht door fridhem » zo 14 dec 2014, 08:21

hallo ,
Ik maak gebruik van voederbakken bovenop mn korven.
In deze bakken gaat 10 liter suiker oplossing .
Nu hebben de bijen sinds sept zowat al het voedsel naar binnen gehaald wat ze maar kunnen opslaan.
Nu merk ik dat er de laatste tijd wat dode bijen in de voederbak liggen.
Dus in de suiker oplossing ..in 2 weken tijd ongeveer een stuk of 10 / 15... dit is al een paar keer voor gekomen.
Bij een andere korf gebeurt dit niet!
Kan dit kwaad,is dit normaal, en is het beter om ze teverwijderen de dode bijen ,of kan ik ze beter laten liggen.( ivm het storen )

bvd frans

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: voederbak

Bericht door marc » zo 14 dec 2014, 09:54

Ik zie niet in waarom die voederbak er nu nog op zou moeten staan.
Tenzij je condens wil wegvangen maar dan is een 10 liter bak te groot en werkt hij eerder als zolder waar alle warmte naartoe vloeit.
Dit hoeft geen verklaring te zijn waarom enkele bijen daar gaan sterven maar kan wel nefast zijn voor het volk over de ganse winterperiode gezien.
Misschien zoeken ze nog naar voedsel en 'denken' ze, uit gewoonte, het daar te vinden.

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: voederbak

Bericht door roelof1945 » zo 14 dec 2014, 16:26

fridhem schreef:Ik maak gebruik van voederbakken bovenop mn korven.
Fridhem, kan je met een foto laten zien hoe jou voerbak bovenop de korf bevestigd is.
Bij mij staan de korven op de voerbak en het voeren gebeurd in aug en september daarna worden de bakken schoon gemaakt
en opgeruimd.
Het is normaal dat er dode bijen op de bodemplank liggen, bij koud winterweer worden ze niet opgeruimd.
Je kan een korf even aan de kant zetten en de bodem schoon vegen en terug zetten de bijen blijven rustig als je het voorzichtig doet.

Gr. Roel

fridhem
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 17:13
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: slättö,zweden
Contacteer:

Re: voederbak

Bericht door fridhem » di 16 dec 2014, 18:26

hallo, het is gebruikelijk hier in zweden,( heeft mn leraar verteld) dat de voederbakken de hele winter blijven staan .
Zelfs met wat suikerwater erin.
Dit is ook goed mogelijk omdat deze goed geisoleerd zijn.
De afmeting is iets smaller als een honingkamer( weet niet of dit de juiste naam is op zn nederlands)), en zijn gemaakt van polystyreen 5 cm dik en eromheen komt dan nog een houten kist met een polystyreen afsluit plaat en daar het geisoleerde dak op.
Deze voederbak word dus bovenop de broedkamer(s) gezet.
Kan nu helaas geen goede foto maken is donker en het sneeuwd :?

Het voordeel van de voederbak bovenop is nl ,de warmte in de korf stijgt omhoog en houd zo ook nog eens het suikerwater vorstvrij.
Een ander voordeel is dat de bijen wanneer ze in het najaar een bol vormen dit meestal boven in de korf doen waar de warmte zich bevind,en zo dus dicht bij het voedsel zitten .

fridhem
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 17:13
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: slättö,zweden
Contacteer:

Re: voederbak

Bericht door fridhem » di 16 dec 2014, 18:32

aanvulling...
Ik kan begrijpen dat in nederland misschien meer gewerkt word met een voederbak onder de korf(weet het niet zeker geen ervaring mee), maar daar is dat ook mogelijk.
Het word er niet zo koud als hier.
Zou ik dat doen dan moeten de bijen naar beneden om voer tehalen en dan is er het risico dat ze van de koude sterven.
Hier in ons klimaat kan het voorkomen dat de voedsel voorraad die ze aangelegd hebben in het najaar niet toereikend is voor de hele winter en dan is er de mogelijkheid om bij te halen op een veilige (lees warme ) manier ,nl naar boven.
Nog een voordeel is dat als je de voederbak laat staan ,dan hoef je ook de bijen niet te storen,en dat is vlg mij nog wel het belangrijkste.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: voederbak

Bericht door semar » wo 17 dec 2014, 09:01

hier zou het voer gaan gisten en krijgen de volken roer als ze dit dan nog opnemen.
vloeibaar voer blijft hier maar kort houdbaar, behalve suikerdeeg wat hier direck op het volk gelegd kan worden.
het was gisteren hier 9C.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten