Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door KaraBela » vr 26 dec 2014, 16:10

Hoi collega imkers,
Ik heb zonet bij 42 kasten verdeeld over 3 standen de variabehandeling toegepast. De tussenstand is als volgt:
Winter2014
Stand 1
11 grote kasten (1 kast leeg)
1 zesramer
Stand 2
12 Grote kasten (1 kast leeg)
3 Zesramers
3 Miniplusjes
Stand 3
6 Zesramers
4 Miniplusjes
2 Miniplusjes dubbel

Ik heb bij de grote kasten ongeveer 75% ingewinterd op 2 broedkamers en de 25% op 1 broedkamer.
Van de dubbele broedkamers zit de helft van de bijen nog onderin en de andee helft bovenin. De bezetting van de straten is wissend. Bij 1 enkele kast een bezetting van 1 straat tot aan in 1 kast 6 straten onderaan en 4 straten bovenaan bezet.
Alle kasten hadden voldoende voer.
Mag ik nu er van uit gaan dat de volken tot aan het voorjaar zullen overleven daar ip dit moment het bijenaantal in een kast minimaal is (natuurlijk er van uitgaande dat er genoeg voer is). En dus dat ik een goede overwintering heb gehad of ben ik er nog niet??

Wellicht dat ik de miniplusjes moet gaan bijvoeren??!!

Wat is de kans dat een volk op dit moment 2-3 of 3-4 ramen bezet heeft overleeft??
Wat ik bijzonder vind is dat ik 1 kast heb aangetroffen met veel bijen maar allemaal dood op de bodem en op de ramen. Veel bijen!! Genoeg voer. Ik weet niet waar het aan kan liggen. Mss omdat ik bij gebrek aan kasten twee honingkamers op elkaar heb gestapeld en daarvan een broedkamer heb gemaakt. Mss dat tussen de twee honingkamers door tocht en kiu naar binnen is gekomen. Een andere verklaring heb ik niet.
Ben benieuwd hou het met jullie bijen er voor staat.
ERKAN KARA

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 dec 2014, 19:21

KaraBela schreef:

Wat is de kans dat een volk op dit moment 2-3 of 3-4 ramen bezet heeft overleeft??
Wat ik bijzonder vind is dat ik 1 kast heb aangetroffen met veel bijen maar allemaal dood op de bodem en op de ramen. Veel bijen!! Genoeg voer. Ik weet niet waar het aan kan liggen. Mss omdat ik bij gebrek aan kasten twee honingkamers op elkaar heb gestapeld en daarvan een broedkamer heb gemaakt. Mss dat tussen de twee honingkamers door tocht en kiu naar binnen is gekomen. Een andere verklaring heb ik niet.
.
In de winter is het beter om niet in ramen , maar is straatjes te denken . Wanneer het drie straatjes zijn is wel klein , maar met een niet al te srenge winter zal het overleven wel mogelijk zijn

Het volk wat dood gegaan is zal waarschijnlijk op de een of andere manier niet meer bij het voer hebben kunnen komen .
Je moet eens kijken of er nog broed in zat ?? de mogelijkheid is ook aanwezig dat zij bij bet broed zijn blijven hangen en zo doende verhongerd zijn .

Jaap v P

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door KaraBela » vr 26 dec 2014, 21:59

Beste Jaap
Ik begrijp dat je bedoelt dat 3-4 straten mogelijk te klein is om warm te blijven (ongeacht de hoeveelheid voer).
Er was zeker broed aanwezig. Een aantal bijen hebben nog geprobeerd zich uit de cel te knagen. Hun hoofdje is nog te zien. Er ligt echt een bulk aan dode bijen midden op de bodem. Blijft mij een raadsel.
ERKAN KARA

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 dec 2014, 22:22

Waar is het overgebleven voer opgeslagen ten opzichte van het dode broed en bijen .???
Ik bedoel er boven of aan de zijkant en of er veel ruimte is hier tussen .??

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door A.A. Staals » za 27 dec 2014, 07:58

KaraBela schreef:Beste Jaap
Ik begrijp dat je bedoelt dat 3-4 straten mogelijk te klein is om warm te blijven (ongeacht de hoeveelheid voer).
Er was zeker broed aanwezig. Een aantal bijen hebben nog geprobeerd zich uit de cel te knagen. Hun hoofdje is nog te zien. Er ligt echt een bulk aan dode bijen midden op de bodem. Blijft mij een raadsel.
In een winter als we tot nu toe gehad hebben kan een raam of drie vier goed de winter door.
Door mogelijk een hoge varroa besmetting zijn er bijen de geprobeerd hebben uit te lopen wat niet gelukt is vanwege afkoeling.
Bij sterfte door honger zitten bijen dood met de koppen onder in de cel.

ad staals

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door peter-koi » zo 28 dec 2014, 11:40

Goedemorgen.
Ik heb net gedruppelt met oxaalzuur op mijn twee volken.
Allebij leefde ze nog en het was geen echte kompakte tros,maar het is volgens mij goed gelukt.
Bij een volk vlogen er een paar weg (jammer).
De temperatuur was om het vriespunt met een zonnetje en bijna zonder wind.

Groet Peter

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door Primus » zo 28 dec 2014, 14:30

Vandaag 13 kasten oxaal behandeld met druppelmethode. 7 kasten met 6 a 9 straatjes bijen, zeer goed dus. 6 kasten met 4 straatjes bijen,slecht dus. Er waren al eerder 4 volken gestorven/weg. Hopelijk komt het nog goed. Wel was het vandaag perfect weer om te behandelen, bijen goed op tros.

MVG Cp

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door renske » zo 28 dec 2014, 20:36

Gisteren mijn 5 volken gedruppeld met oxaalzuur. Alle 5 op 5-7 straatjes, mooi op tros vooraan in de kast. Wel veel verschil met mijtenval, bij 4 volken maar een stuk of 5, bij 1 volk wel 95!? Morgen weer tellen, ben benieuwd of dit verschil blijft. Dit volk had bij de mierenzuur behandeling ook wel de meeste mijtenval, maar toen was het verschil niet zo extreem.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 28 dec 2014, 20:52

Ook ik heb vanmiddag gedruppeld en ben zeker niet ontevreden. Het schuurdakvolk heeft 7-8 straatjes bijen. Op mijn hoofdstand een volk met 6 straatjes bijen en het volk dat een hoge varroabesmetting had en ik me erg veel zorgen om maakte toch nog 4 straten bijen. Ik heb wel goede hoop dat alles de winter door komt.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Winter/Oxaalzuur/stand van zaken

Bericht door johan » zo 28 dec 2014, 22:50

Ik heb vrijdag gedruppeld. vandaag de vliegopeningen geïnspecteerd. toch enkele volken waar best wel wat dode bijen op de vliegplank lagen.. dat zie ik niet graag.
tot nu toe geen enkel volk dood, de productievolken van dit jaar (5 stuks) stonden er prima voor (6-8 straatjes). wel enkele kleine volkjes, een 4-tal. die kleine volkjes zullen in het voorjaar verenigd worden. de kunstzwermen die ik volgens de methode van Hennie Kroese maakte zijn wel vrij klein. iets om rekening mee te houden volgend jaar: voldoende bijen in de kunstzwermen verzamelen. Dit jaar kwam ik niet aan 2kg bijen per schudzwerm en dat wreekt zich nu een beetje. + een bevruchte moer gebruiken ipv een onbevruchte. :-)
De 3 volken op mijn andere stand staan er het minst goed voor. niet echt verwonderlijk, daar deze minder aandacht kregen dat deze die op mijn thuisstand stonden. zo kregen ze 1 oxaalzuurbehandeling minder en dat zie je.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten