Uitwintering 2015

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door martin b » wo 22 apr 2015, 10:05

24 er in 22 er uit,

1 Volk was ik al bang voor, zag een vreemde kat, via de kast mijn stal in gaan, en bedacht dat als hij dat de gehele winter dat gedaan had, dat Volk wel dood zou zijn, en dat was zo. volgende winter maak ik er gaas voor, probleem opgelost.

Het andere Volk was een korfvolk, korf was leeg, geen Idee hoe zo, de rest op deze stand was prima in order, viel me zelf op dat ze nog dik in het wintervoer zaten, in verglijk met de andere standen.
met een groet van martin

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door Primus » wo 22 apr 2015, 10:25

Martin,

Dat katten in uw stal en op uw kasten komen kan geen kwaad voor de bijen. Bij mij doen katten dat dagelijks zonder daar ooit één volk van is ten onder gegaan.
denk dat je toch is aan varoa moet denken hoor inplaats van zwarte katten :hand:

MVG CP

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door JackC » wo 22 apr 2015, 12:40

Past een kat bij jou door de muizenroosters, Martin?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door martin b » wo 22 apr 2015, 13:37

Wanneer het Volk in wintertros zit, en ze worden regelmatig gestoort dan kan het Volk daar aan dood gaan.
Bijen komen van de tros en verkleumen en gaan dood, bodem lag vol dode bijen en een handvol bijen nog in het broednest, ook dood.
Alle kasten op deze stand zijn het zelfde behandeld tegen varroa, en de andere kasten zijn prima de winter uit gekomen.
Tevens zat er nog genoeg voer in, en zo te zien waren ze ook niet van het voer afgekomen.

In de zomer ligt onze kat ook op de kasten te zonnen en naar de bijen te kijken,( en vogels) dat is dan ook geen probleem, alleen in wintertros.
De kat kan niet door het muizenrooster, beter nog , ze vangt elke muis weg die het waagt op haar terein te komen.( zelf vleermuizen :naughty: )
Daarom hoef ik bij huis ook geen muizenroosters te plaatsen.
met een groet van martin

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door Primus » wo 22 apr 2015, 14:24

martin b schreef:Wanneer het Volk in wintertros zit, en ze worden regelmatig gestoort dan kan het Volk daar aan dood gaan.
Bijen komen van de tros en verkleumen en gaan dood, bodem lag vol dode bijen en een handvol bijen nog in het broednest, ook dood.
Martn,

Waarom hebben bijen ook geen last van voorbij denderende treinen, soms zie je bijenkasten op enkele meters van het spoor staan, dat zal wel heel wat meer opschudding geven dan jou kat. Trouwens bekijk is de onderkant van de poot van de kat! Een kat komt altijd zachtjes neer anders moest ze niet in je bijenhal op zoek gaan naar muizen hé als ze met een dreun op je kasten sprong. Neen, ik geloof nooit dat een kat er de oorzaak van is nog nooit gehoord dat iemand daar last van had. Mischien zijn er meer imkers met een mening over katten!!

MVG CP

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door martin b » wo 22 apr 2015, 14:48

Deze kat zocht geen muizen maar een slaapplaats, en zo zacht komen de katten ook niet altijd neer, die van ons kan ik weleens hooren, als ze in een anderdeel van het huis ergens van af springt.

Ik weet van 1 ander imker dat die het zelfde overgekomen is, ook al is dat jaren geleden dat hij mij dat vertelt heeft, toen ik de kat zag, en zag dat die een slaapplek gevonden had in de stal, oude handdoek op lege kast, moest ik gelijk weer denken aan wat die imker mij vertelt had. En nu dus ook 1 dood Volk.

Treinen dat is elke keer het zelfde, en daar wennen de bijen aan, mensen trouwens ook, die horen dat zelf niet meer als er een langs komt.

Maar ik sta open voor elke andere reden waarom dat Volk dood is gegaan.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door Alex Mönch » do 23 apr 2015, 21:21

Kroese schreef:
Alex Mönch schreef:11 volken ingewinterd en 1 daarvan een miniplus heeft het niet gehaald door bezoek van muizen....vreselijk stom...ik had muizen roostertjes klaar liggen,maar toch vergeten doordat mijn nieuwe vriendin mij teveel bezig hield :o
Spaarkast nu op 4 BK...3 Dadanten met 2 HK en 1 Dadant 1 HK....miniplussen barsten uit hun voegen.
Hoi Alex,
Hoe is dat "torenvolk" de winter uitgekomen?
Vaak hebben grote volken ook veel varoa, en zijn ze het volgend voorjaar lang niet zo sterk als een schoon opgezette schudzwerm.
Hoi Hennie,het torenvolk doet het uitstekend....staat nu op 4 BK spaarkast(vorig weekend BK 4 gegeven)...rooster op de 3de broedkamer :D Heb dit volk goed behandeld met Beevital Hiveclean en de varoa druk is nog erg laag....Zal wel weer een toren worden :D
Alleen het weer kan roet in het eten gooien.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door Freek » vr 24 apr 2015, 09:55

Hoi Alex, Hennie, e.a.

Helaas hier wat wisselende resultaten met de uitwintering.
Een carnica volk welke een hele broedkamer volledig bezette, is uiteindelijk gesneuveld, er waren op het laatst nog 3 bijen en de koningin (broodmager) over, jammer van deze raszuivere moer (Ad Staals). Volk heeft last gehad van roer, nog nooit zo gehad, was ingevoerd met suiker dan normaal geen roer.
Drie buckfast volken (6 ramer met B70 moer die in mijn achtertuin in een kieler bevrucht is, enorm dikke moer!, 10 ramer met B44 moer, 10 ramer met moer van Ferry Bantjes Sr.) zijn goed uitgewinterd, de 6 ramer zit nu zelfs al in een tienraamskast.
Drie andere buckfast volken, een tien ramer, een te laat omgemoerd carnica volk en een laat gemaakte schudzwerm zijn klein uitgewinterd en zitten op 3 ramen.
Ik vind het nog steeds aan de koude kant om ramen broed over te hangen naar de kleine buckfast volken maar wanneer het wat warmer weer wordt dan wil ik dat gaan doen.
Het B70 volk dat uit de zesramer kwam en nu in de tienraamskast zit doet het enorm goed, die heeft haast een tweede broedkamer nodig. Dit volk heeft ook voer nodig, ze weten niet voldoende te halen door de droogte en de kou.
Hopelijk weet ik de 3 ramers op te peppen zodat ze later in het seizoen nog van dienst kunnen zijn.
Daarnaast heb ik nog een carnica op 2BK en 1HK (helemaal vol bijen) waar ik een klein vegertje van gemaakt heb, die carnica ga ik vanavond de doppen van wegsnijden en een raampje met eitjes van het B70 moertje in hangen.

Freek

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitwintering 2015

Bericht door Alex Mönch » vr 24 apr 2015, 22:33

Jammer van dat volk met roer.
Heb het nog nooit meegemaakt en heb er geen ervaring mee hoe het ontstaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten