De ziekte van Lyme

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
De ziekte van Lyme

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 apr 2015, 15:12

Vandaag in De Kennis van Nu: lees hier meer

Jaarlijks krijgen ruim 1,5 miljoen mensen een tekenbeet, waardoor ze de ziekte van Lyme kunnen oplopen.
Maar hoe weet je nu eigenlijk of je die ziekte onder de leden hebt?
Nu online: of vanavond om 19:20 op
!Hans.

Gebruikersavatar
ddelange81
Berichten:16
Lid geworden op:zo 08 feb 2015, 09:58
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door ddelange81 » wo 29 apr 2015, 20:43

Als kind Lyme gehad na tekenbeet..
Ik werd wakker met een zwart bolletje in de holte van mijn arm.
Trok hem er uit en dat was het dan.......... Dacht ik...
Paar dagen later een paar rode kringen om de plek heen waar de teek zat..
Dag later nog meer kringen totdat ze over mijn borst zelfs liepen..
Toevallig was de buurvrouw verpleegster en zag het bij toeval toen ik aan de deur kwam om stripboeken te lenen..

Antibiotica kuur gehad en nooit meer iets van gemerkt.. Erg geluk gehad je hoort genoeg andere verhalen!!

Gebruikersavatar
Karin
Berichten:79
Lid geworden op:do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Karin » do 30 apr 2015, 11:04

Ik heb 'm gisteravond gekeken n.a.v. deze link. Bedankt, ik vond het erg interessant (mede ook omdat ik het wel eens zou kunnen hebben... :? ).

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door buzzer » do 30 apr 2015, 17:22

Karin, via je huisarts een test vragen dmv. bloedonderzoek. Hij/zij zal ongetwijfeld moeilijk doen maar gewoon op je strepen staan. Bij positieve uitslag, voor jou negatief dus, doorverwijzing vragen/eisen naar Duitse kliniek. In ons buurland krijg je na een tekenbeet een antibiotica kuur van een week. Er is daar enorm veel kennis omtrent deze slopende ziekte, de Nederlandse artsen doen hier wat lacherig over maar dat heeft al tot een hoop ellende geleid......
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Hans van der Post. » do 30 apr 2015, 23:49

Dank Buzzer dat je het nog eens onderstreept. Ik heb het niet voor niets onder de aandacht gebracht.
In mijn imker kennissen zijn er die een tekenbeet hebben opgelopen naar de huisarts zijn gegaan en er een niet goede diagnose gesteld is.
Pas na een jaar zijn ze zelf naar een Duitse kliniek gegaan en daar is het ontdekt, lyme!
Imkers zijn veel in het veld: let op! :ugeek:
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten:79
Lid geworden op:do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Karin » vr 01 mei 2015, 11:27

Ik ben er al enkele jaren van op de hoogte dat ze in Duitsland een stukje voor zijn op Nederland wat betreft lyme. Ik overweeg dus ook al een tijdje om het in Duitsland te laten testen, juist ook door wat het filmpje weer onderstreept (wat ik ook al wist), dat de testen in Nederland vaak niet de juiste uitslag geven.

Echter, als ik het heb, heb ik het al heel lang, en is het al lang chronisch geworden. Ik ben dan ook al heel wat jaren 100% afgekeurd, met mede een flink aantal van de klachten die onder lyme vallen.
Ik weet niet echt of het meerwaarde heeft om te weten of het lyme is, zo lang het uwv niet weer moeilijk gaat doen over mijn 'vage' klachten (staat je ziekte niet op hun lijstje, dan is afgekeurd worden erg lastig). Vandaar dat ik er niet zo hard voor loop (ook omdat je geloof ik zo'n test in Duitsland zelf moet betalen, en dat dan weer een paar honderd euro kost, wat best veel geld voor me is).

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door buzzer » vr 01 mei 2015, 17:43

Ik heb enkele jaren geleden een tekenbeet opgelopen en heb dat in mijn status op laten nemen. Eerst zeuren dat het niet erg is omdat de rode kring om de beet ontbrak maar na enig aandringen toch wel in de status gezet. Als ik over een jaar of over 10 jaar vage klachten krijg die niet te traceren zijn dan hoop ik dat mijn arts of ikzelf de tegenwoordigheid van geest heeft om hieraan te relateren. Ik heb al heel veel ellende gezien van een miskenning van de symptomen van Lyme. Als ik de keus zou hebben tussen imkeren en het genezen van Lyme zou de keus voor mij niet moeilijk zijn waarin ik zou investeren......
Alle begin is (bij) zonder honing.

Arnoud Bos
Berichten:1
Lid geworden op:wo 17 feb 2010, 23:01
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Arnoud Bos » za 02 mei 2015, 19:38

Ooit laten testen op de Q-koorts? Mijn vrouw heeft al 5 jaar QVS en is ook grotendeels afgekeurd en blijft tobben met haar gezondheid. Veel Lymeklachten hebben hier raakvlakken mee.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten:79
Lid geworden op:do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Karin » za 02 mei 2015, 20:06

buzzer schreef:Als ik de keus zou hebben tussen imkeren en het genezen van Lyme zou de keus voor mij niet moeilijk zijn waarin ik zou investeren......
Als genezen mogelijk zou zijn, dan is dat geen moeilijke keuze nee.
Zoals gezegd, als ik Lyme heb, dan is het inmiddels chronisch, en chronische Lyme is voor zover mij bekend niet te genezen.

Overigens is het verder niet mijn bedoeling om mijn medische toestand hier te bespreken hoor. :D Het was meer om aan te geven waarom ik de reportage zo interessant vond, maar misschien had ik die toevoeging weg moeten laten. :whistle:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De ziekte van Lyme

Bericht door Hans van der Post. » do 17 sep 2015, 11:21

Net gelezen in klik in Natuurbericht.
Bericht uitgegeven door het RIVM op donderdag 17 september 2015
Het RIVM meldt dat door de toename van mensen met de ziekte van Lyme ook de kans op hartritmestoornissen door Lyme toeneemt. Volgens een nieuwe peiling onder huisartsen komt dit bij ongeveer 10 patiënten per jaar voor. Snelle herkenning is belangrijk om te voorkomen dat de hartritmestoornissen verergeren of zelfs levensbedreigend worden. Ook kunnen zo onnodig zware medische ingrepen voorkomen worden.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten