Imkeren op daken..

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Eddini
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 13:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Leiden
Contacteer:

Imkeren op daken..

Bericht door Eddini » vr 01 mei 2015, 11:00

Ik vroeg mij af of er hier imkers zijn die hun bijen op daken houden. Zelf heb ik twee volken op het dak (vlak dak) en als het hard waait dan is er niets dat de kasten beschut. Momenteel overweeg ik om een kleine beschutting/bijenstal te knutselen voor op het dak maar de kans bestaat dat de ''stal'' bij harde wind te veel wind vangt en er met mn bijen vandoor gaat.
Er zijn vast wel meerdere imkers die hiermee te maken hebben en ben wel benieuwd naar jullie oplossingen.

Vorig jaar trouwens een probleem van een heel ander kaliber gehad, namelijk een meeuwennest op het dak! Niet te doen!

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Karin » vr 01 mei 2015, 11:21

Ik ga dit even goed volgen, wat ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Ik heb namelijk overwogen om de bijenkasten op het dak van m'n veranda te zetten, maar heb me bedacht dat ik ze eerst minstens een jaar uit het zicht van de buren ga houden, voordat ik ze in het zicht zet, om eventuele onterechte overlastklachten te kunnen tackelen met een 'ik heb ze anders al heel wat langer dan sinds kort'.

Metsemakers
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 10:20
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Metsemakers » za 02 mei 2015, 09:25

Ik heb een paar kasten op het dak van een hotel staan. Deze staan wel behoorlijk beschut door een afzetting van ca. 1,5 m. hoog. Ik heb de kasten wel met een spanband vast staan aan/op een bankje, dat weer aan de grond is bevestigd, want het is een hotel aan de kust, waar het toch wel heel hard kan stormen.
Monique

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Matts Vos » za 02 mei 2015, 10:06

Ik heb een kast bij mn ouders op t dakterras, effectief op 1 hoog. Huis is een 2 onder 1 kap type.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Femke1 » zo 03 mei 2015, 00:26

Er staan 3 bijenvolken op het dak van de 5e verdieping van het hoofdkantoor van Eneco waar ik werk. We hebben wel getracht een plek uit te zoeken die beschut is voor de wind en de zon. Er zijn meer verdiepingen, dus die vangen wind weg. De deksels van de kasten zijn wel extra verzwaard met rubber matten, en we hebben de kasten vastgezet met spanbanden.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Femke1 » zo 03 mei 2015, 00:28

Ik ken een imker die bijen houdt op het dak van een hoog kantoorgebouw in Rotterdam, het Thornicogebouw. Hij heeft een windscherm gebouwd van halfdoorlatend doek. Dus de wind kan er wel doorheen maar wordt gebroken. Je kan bijv ook spandoeken kopen van zulk materiaal. Die waaien dan minder snel stuk. Het is wel een prijzige oplossing volgens mij.

berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door berg » zo 03 mei 2015, 13:51

Uit http://www.dichtbij.nl/amsterdam-centru ... erdam.aspx

AMSTERDAM - Vrijdag 1 mei: de primeur Roberto Payer de directeur van Hotel Waldorf Astoria mocht de Koningin verwelkomen in Amsterdam; Om misverstanden te voorkomen was de Koningin in een doosje gestopt!
Prachtige trompetten speelden, de lakeien stonden klaar; want de heuse Koningin werd vandaag verwacht op de Herengracht in Amsterdam! Buren, bekenden en toeristen keken toe; de prachtige Rolls Royce arriveerde, de heer Payer stapte uit en zo bekend als zij is.. zo klein leek de Koningin daar. Vervoerd in een doosje!

Namelijk vandaag kwam naar de tuinen van de Herengracht aan de achterzijde van hotel Waldorf Astoria de Koningin Bij aan om zich bij haar mannetjes te voegen! Vergezeld van een bekende imker en directeur Payer heldhaftig als gastheer tussen het volk erbij staand werd de Koningin verhuisd een nieuw paleis in Amsterdam. Met haar 2 reserve-koninginnen; het was wel een bijzonder feestje daar, het gonsde van jewelste!

Terwijl de mannetjes vrolijker werden, kwam de champagne in de glazen, wat later de high tea en mooie pianomuziek en genoot een ieder! Omgeven door de prachtige tulpen in de tuinen van het hotel en een boom met goede bloesem voor de bezige bijen was ieders buikje snel heerlijk gevuld!

Een mooi initiatief; bijen houden in de stad op het sedumdak van de eetzaal ! Leve de Koningin!
Bijlagen
11188378_956064601091141_6924797684799004367_n.jpg
11196261_956064504424484_920449311278013598_n.jpg

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door KaraBela » zo 03 mei 2015, 17:19

Hoi,
Ik heb drien bijenstallen waarvan 1 op het dak van ons kantoorgebouw in het centrum van Zwolle.
De bijenstal is aan twee kanten omringd met muur. Dus ik heb weinig last van wind oid.
De dracht is geweldig. Ons kantoor staat binnen de oude grachtencentrum. Er is veel dracht van oude bomen. Voldoende stuifmeel en honing. De honing smaakt verrukkelijk.
Het enige waar ik op moeten letten is dat er genoeg water is voor de bijen. Vooral met koud weer waarbij ze nog niet ver kunnen vliegen, is het handig als er dichtbij water is.
Daarnaast moet je niet al te veel klagende buren hebben.

Veel plezier.

Groet,
Erkan Kara
ERKAN KARA

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door buzzer » zo 03 mei 2015, 17:25

Prachtig!!! Voorbeeld voor andere hotels en kantorengiganten..... :clap: :clap: :clap:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Willem Aspeluut
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 13:05
Locatie: AccountKiller
Contacteer:

Re: Imkeren op daken..

Bericht door Willem Aspeluut » zo 03 mei 2015, 19:35

Ik heb 3 kasten op mijn dakterras staan. Midden in de stad en in de luwte.
Van wind of regen hebben de kasten weinig tot geen last.

En omdat elektronica mijn andere hobby is kan iedereen de kasten via de webcam bekijken :)
Sinds een paar weken hangen er ook temperatuur sensors bovenin de kasten. De hygrometers zijn in de maak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten