volk afgezwaveld

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door Kroese » ma 29 jun 2015, 11:46

Ik sta hier toch wel van te kijken.
Bart jij doet dit expres om reacties uit te lokken :naughty:
Je kunt die volken toch ook afjagen, en de bijen met oxaal besproeien, en dan met een krant in een lege bak boven op een heidekast verenigen?
Het is wel extra werk, maar alle bijen doden met zwavel is toch wel niet meer van deze tijd vind ik.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door Bart de Coo » ma 29 jun 2015, 11:58

Nee hoor, ik zit geen reacties uit te lokken. Ik vraag me af of je goed gelezen hebt. Misschien moet ik het verhaal afmaken.

Als de volken afgejaagd zijn, dan kun je twee volken op elkaar in een lege korf gooien. Als je dat verenigde volk gaat voeren, dan bouwt het in no-time een korf uit. Dat werkt prima.

Ik heb ook wel eens Uddeler korven in september afgejaagd en op uitgebouwde ramen gegooid. Werkte ook prima.

Ik zwavel korfvolken dus niét af. Ik jaag de bijen eruit en vervolgens zwavel ik de lege korf af. Als er tien, twintig dode bijen onder de korf liggen, dan is het veel. Het plukje broed dat je doodt is niet groter dan een flinke mannenvuist. De volken blijven gewoon in leven.

Bovendien schreef ik onderaan dat ik het een kwestie van eer en ethiek vind om volken te redden. Géén volken doden alsjeblieft! waarom zou je?

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door Kroese » ma 29 jun 2015, 18:21

Pffff, sorry dan te snel over heen gelezen. Ik schrok al, dat wordt toch hopelijk niet meer gedaan toch.
:clap:
Jij bent beheerder gooi mijn bijdrage er maar even tussen uit, om het verhaal kloppend te houden.
Ik zal beter lezen voor ik reageer. :oops:

Piet Kuijs
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door Piet Kuijs » wo 01 jul 2015, 13:58

Nee, niet de bijdrage van Hennie er tussenuit halen. Ik schrok ook van het verhaal van Bart. Las dus niet goed. Ik vind het prettig dat Bart zijn verhaal , na de reactie van Hennie, heeft verduidelijkt.
Bart schreef het, in mijn ogen wel goed, maar een zinnetje als " de uitgeklopte bijen verenig ik vervolgens met een ander volk", of zoiets, had er wel bij gemogen. Neemt niet weg dat ik (en Hennie) beter moet lezen.
Piet Kuijs
pk

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door LWPisa » wo 01 jul 2015, 21:14

Reacties of niet, volken die iets mankeren maak ik liever af dan dat ik een ander volk met hun eventuele ziektes belast.
Verenigen is de perfecte manier om pathogenen te verspreiden.

Wilde disfunctionele bijenvolken gaan dood, door honger en ziekte.

L.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door Ewout » wo 01 jul 2015, 21:26

LWPisa schreef:Reacties of niet, volken die iets mankeren maak ik liever af dan dat ik een ander volk met hun eventuele ziektes belast.
Verenigen is de perfecte manier om pathogenen te verspreiden.

Wilde disfunctionele bijenvolken gaan dood, door honger en ziekte.
Lennard, het ging hier om een volk dat agressief was, lijkt mij een andere zaak.

Overigens hoef je een ziek volk niet altijd te verenigen, er zijn ook andere opties: je kunt ze bijvoorbeeld zoals bij EVB behandelen: Hele volk op op kunstraat en suikerdeeg/-water voeren. Broed voor de kippen, oude raten voor de kaarsenmaker. Voor veel ziektes is dat een uiterst effectieve methode.

Interessant hoe veel mensen (inclusief ikzelf) moeite hebben met het doden van koninginnen of hele volken, maar zonder blikken of blozen 100'en of 1000'en varroas in een volk omleggen.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door LWPisa » wo 01 jul 2015, 21:49

Hmm welke reden je ok vindt om volken af te maken is een gevoelskwestie. Het effect is hetzelfde.

Bijen die duidelijk een ziekte of andere afwijking hebben wil ik er niet op na houden en er ook niet mee dokteren, ik heb er daarvoor te veel.
Even los van survival of the fittest en het risico voor andere volken.

L.

werkster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 18:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast en zwermen
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door werkster » ma 17 jun 2019, 18:37

ik heb een heel vevelend volk echte F16’s mijn buren hebben er last van ze worden gewoon achtervolgd, ik denk aan afzwavelen heb zo snel geen nieuwemoet, kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

heb iets gelezen over kast op z’n kop zetten, zwavellapje op het varroa rooster aan steken en zo giedmofelijk afdekken.

wie heeftgoede raad :?:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door tomer » ma 17 jun 2019, 19:29

Een nieuwe koningin invoeren (of laten maken via een raam brias van een rustig volk) en het probleem is (na een tijdje) opgelost. Als je niet direct van koningin kan wisselen, evt tijdelijk naar een andere plek verhuizen ofwel weggeven/verkopen aan iemand die lastige bijen minder erg vindt.
Toch geen gezond volk doden?!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: volk afgezwaveld

Bericht door oldtimer » ma 17 jun 2019, 22:10

Afzwavelen vind ik not done. Dit doe je gewoon niet, vind ik.

Als een volk zich zo misdraagt is er wellicht iets aan de hand. Kijk of het volk voer en een koningin heeft. Als een van beide mist wordt een volk ool onvriendelijk.

Als je daar hulp bij nodig hebt is er mogelijk een imker op het forum die bij je in de buurt zit en je wil helpen.
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten