Twentse Lattenkast Bezoeken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Lidewij »

Beste Twentse ( of bereid daarheen te komen) imkers,
Op zaterdagmiddag 5 september van 13-16 uur willen we iedereen die geïnteresseerd is in lattenkasten, horizontaal of vertikaal ( dus Top Bar Hive of Warré ) uitnodigen voor het eerste uit een serie Twentse Lattenkast Bezoeken.
Het idee is om elkaar om de paar weken/maanden om de beurt te bezoeken en daarbij met een bakkie en een gebakkie van elkaars ervaringen kennis te nemen, trucjes uit te wisselen, boeken over het onderwerp te bespreken, etc.etc.
Enthousiasme en plezier staan op de voorgrond.
Wil je komen, dan stuur je mailadres via een pb'tje aan ons, dan stuur ik het adres.
Wie weet tot ziens!

Groeten, Lidewij, Thomas, Erik en Syvon
Redblockman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 14:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Redblockman »

Jammer Lidewij had graag mijn lichtopgestoken bij jullie omtrent het TBH verhaal, maar vakantieplannen schoppen eea in de war.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door FrancA »

Zijn er ook TBH-bijenhouders die werken met TBH-ramen aanwezig? :)

http://beekeepingafloat.com/2014/05/24/ ... ve-frames/
TBH_ramen
TBH_ramen
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Lidewij »

Wel eentje die dat zou willen FrancA. Ik wacht net op het boek van Les Crowder, wat die van dat soort dingen zegt. We hebben iets gelijkends gemaakt om met krant te bespannen voor het verenigen met een restvolkje. De krant met honingwater ingesproeid. Dat hadden we net zo goed kunnen laten want ze vonden het kleinste vouwtje in de krant aan de zijkant en kropen er gewoon langsheen :P Niets van de krant geknaagd, ook geen ruzie gehad. Volgende keer gewoon beide partijen een douche met honingwater of melkzuur en verenigen maar.

Jammer Boris, prettige vakantie dan! Misschien een volgende keer bij een andere deelnemer?
Angie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 aug 2015, 10:00
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Angie »

Ik vind het wel heel interessant want ik ben echt wel fan geworden van de TBH :dance:
Eigenlijk enthousiast geworden door iemand op facebook die er zelf eentje had gebouwd en ik twijfel zelf echt super of ik hem nou niet gewoon ook wil :mrgreen:
Ik vind het tof bv dat hij liet zien dat hij de bijen zelf de raat liet maken in totaal en ook het kijkvenster onderin,de natuurlijke vorm vind ik allemaal super mooi aan de TBH
Dus echt tof initiatief en ga kijken of ik kan :be7:
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door joselito »

Dat mensen met een aantal jaren ervaring zich wagen aan een avontuur met de TBH, daar kan ik nog inkomen, een beetje spelen voor de aardigheid. Maar dat mensen die pas beginnen met bijen al direct naar deze kast willen is vragen om moeilijkheden, tenzij je een mooi meubel in je tuin wil en dat wat erin zit niet zo belangrijk is. Laat ons dan wel hopen dat er geen andere imkers in de buurt wonen.
Maar voor de beginners die echt in bijen geïnteresseerd zijn zou ik toch aanraden om het eerst eens op de conventionele manier te proberen, hoe saai dat ook mag klinken :) . Je hoeft dan namelijk niet over één nacht ijs te gaan.
Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Lidewij »

Beste Joselito,
De bijen zijn hetzelfde, de dracht en de seizoenen ook. Er is heel veel informatie over hoe te imkeren in een lattenkast. We hebben een goede mentor. Gelukkig mag iedereen zelf beslissen welke woning zijn/haar bijen krijgen. Die zouden overigens zelf het liefste in een holle boom wonen en hun honing gewoon houden.
Verder ga ik op deze plek niet discussiëren over mijn keuze.

Met vriendelijke groeten, Lidewij
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door maartenkleijne »

Toen ik voor het eerst van de lattenkast hoorde, dacht ik gelijk: had ik dat maar 25 jaar eerder geweten. Elke kast heeft voor en nadelen. Voor mkin manier van ermee om gaan lijkt de lattenkast het meest werkbaar en sprekend (voor erbij).

En toen ik hoorde van Twentse Lattenkast Bezoeken, dacht ik: hopelijk is het niet net op die ene dag in september dat ik met mijn familie naar Texel ga.
Fijne dag gewenst.
gr,
m
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door Hans van der Post. »

joselito schreef: [.................] Maar voor de beginners die echt in bijen geïnteresseerd zijn zou ik toch aanraden om het eerst eens op de conventionele manier te proberen, hoe saai dat ook mag klinken :) . Je hoeft dan namelijk niet over één nacht ijs te gaan.
Dit is een waar woord. Het is schaatsen over ijs van een nacht. Je leer meer en beter van en over bijen als de ramen in houten lijstjes zitten dan een gebouwde raat aan een toplat waar je voordurend moet opletten dat deze niet afbreekt bij het nakijken. :think:
Ramen in TBH kast zou een uitkomst zijn.
!Hans.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Twentse Lattenkast Bezoeken

Bericht door A.A. Staals »

Wat voor meerwaarde geeft zo'n lattenkast? Zijn er dingen die de "ongemakken" compenseren?

ad staals
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten