Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Icemen4
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 20:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Midlum
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Icemen4 » di 14 jun 2016, 17:46

Vandaag m`n eerste zwerm mogen vangen.
Ongeveer 15 meter vanaf de kast op een hoogte van 1 meter.
Wat is het toch een prachtig gezicht, al die bijtjes op een kluitje zien te hangen.
Ik heb ze een mooie rieten behuizing gegeven die ik een tijdje geleden bij Martin B heb mogen maken.
Bijlagen
zwerm gevangen.jpg

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door mick » di 14 jun 2016, 19:58

Super goed nieuws, foto!
Mijn kast is ook al bewoond ondertussen.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » wo 15 jun 2016, 11:35

Vandaag doppen breken in een broedaflegger. Mini-Dibevokastje klaargezet om reserve moertje in te zetten.
Maar net als in mijn grote volk geen dop meer te vinden.Wel moertje gezien,zag er net uitgelopen uit.
Heeft aardig wat gehaald voor een broedaflegger,is op twee Hk ramen aan het verzegeln.
Petro

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » vr 17 jun 2016, 14:21

Volk klaar gemaakt voor de Linde,de honingkamer bleek ook vol broed.Staat nu op een Bk.en twee Honingkamers.(dadant blatt)
Petro
Laatst gewijzigd door petro op vr 17 jun 2016, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Floor
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 apr 2016, 20:22
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Floor » vr 17 jun 2016, 20:43

4 broedkamers en 4 honingkamers in elkaar gezet. Morgen nog 4 van ieder en dan maar ééns wat voerbakken in elkaar knutselen maar daar ga ik eerst nog ééns goed over nadenken. Alles op spaarkast formaat.
Heerlijk met dit weer, deuren van de werkplaats open, regen op het dak, prima temperatuur! Ok, voor de baas dan welteverstaan.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door JackC » za 18 jun 2016, 09:13

Moertje aangetroffen buiten de kast met enkele begeleidingsbijen, zag er niet goed uit. Terug van bruidsvlucht? Kast uitgezet? Ik heb ze laten zitten, later waren ze weg dus ik zal er wel nooit achter komen waar ze vandaan kwam of gebleven is.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door tomer » zo 19 jun 2016, 14:08

Controle vlieger die ik 2 weken geleden gemaakt heb. Er stonden 2 honingkamers op, een volle en een lege. De volle is ondertussen terug half leeg, dus ze zijn hun voorraad aan het opgebruiken door het slechte weer en weinig dracht...De lege honingkamer heb ik dan maar weggenomen.
Er stond een wisselcel op het raam broed dat ik heb laten hangen, dus ze zijn blijkbaar niet tevreden met de koningin...
Het raam eitjes dat vorige week te zien was is alweer niet ontwikkeld tot larven, er zijn wel terug eitjes te zien... wat zou hier aan de hand zijn?
Misschien wou het volk helemaal niet zwermen en waren de doppen al die tijd wisselcellen ipv zwermcellen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door ErikS » zo 19 jun 2016, 14:12

Kan maar kan ook weifelen zijn door het rare weer, soms komen ze niet tot een gemeenschappelijke beslissing.
Zou nog een week in de gaten houden en de dop in een zesramer hangen.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » zo 19 jun 2016, 18:48

Knoert van een starter gemaakt met "geleende bijen" in hele broedkamerbak met varroagaas bovenop volk ( zelfde methode als Hennie Kroese had alleen niet de juiste geperforeerde plaat.). Overgelarfd van P0 moer met loupe bril viel nog niet mee. Wel mooie kleine larfjes. Bij inhangen raam door de "brievenbusklep" bromde de starter enorm, indrukwekkend. Afwachten maar hopelijk goeie aanname van de larven, er hangen maar tien in eigenlijk te weinig voor zo'n mooie starter. Morgen trek ik het gaas er voorzichtig tussenuit en gaan de bijen naar huis (naar onderen naar hun eigen moer).

Freek

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 jun 2016, 22:32

Vanavond weer drie zwermen gepakt. Bijna weer op de zelfde plaats dan de dagen ervoor. Duidelijk even niet onder controle :( .

Eerder van de week een dikke els omgezaagd (van 8 meter omhoog). Nog nooit zo snel een zwerm kunnen scheppen. Ik hoefde enkel de schepkorf erover heen te zetten. Ik had wel een hele mooie breuklijst aangehouden en de boom kwam heel zachtjes neer.

Nu vanavond zaten drie zwermen een half metertje verder dan de omgezaagde boom. Het ging me iets tever om die bomen nu ook om te zagen. Drie bijenkasten omgestapeld en zo de drie zwermen kunnen opzetten. Morgen in de volken kijken welke nu gezwermd hebben.

Vr. gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten