Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » vr 03 jun 2016, 15:24

In mijn bijen geweest: forse broedaflegger gemaakt op 5 Bk ramen en 5 Hk ramen + nog 4 Hk bijen erbij geslagen.
Moer van andere aflegger is uitgelopen,was net te laat om andere twee doppen uit te halen,één was al open geknaagd.
De tweede in Mini-Dibevo geplaatst met kwart bekertje bijen.
En dan heb ik een volk waar de moer van verdwenen is en geen doppen heeft aangezet,weet eigenlijk niet wat te doen.
(Wat is wijsheid?!)
Dames waren trouwens SUPER-narrig vandaag.
Petro

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » vr 03 jun 2016, 19:33

Petro,

Als het volk geen doppen aanzet, terwijl er wel jonge larfjes of eitjes aanwezig zijn of paar dagen terug waren, dan is de kans groot dat er een klein onbevrucht moertje in rond kuiert, welke bevrucht een F2 word. Zo'n diertje niet veel groter dan een werkbij en aangezien ongemerkt vind je zo'n diertje heel lastig. Als dit het geval is, zetten ze op een nieuw raam eitjes of heel jonge larven geen doppen. Mogelijk het volk zeven als dit aan de orde is en je die moer niet wil, en opzoeken niet lukt.

Freek

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door mick » za 04 jun 2016, 15:56

Voorlaatste les gehad, oogsten van honing :clap:

Ik krijg zin in m'n eigen eerste oogst!

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » za 04 jun 2016, 18:10

Het is gewoon fijn goeie bijen te hebben. Bij mij dus goeie buckfast bijen. En als het dan ook nog lukt om ze te beheersen zodat ze niet zwermen is het feest wat de honingopbrengst betreft :D. Nog niet eerder gehad dit, 65 kg voorjaarshoning geoogst van de 4 beste volken uit eigen omgeving (rand van de stad) de andere waren nog niet goed genoeg om wat te halen maar zijn wel klaar voor de linde. Ben benieuwd wat de linde gaat brengen. Nu de bakken terugbrengen en bij de 2 mindere extra bakken plaatsen en dan ben ik klaar voor de linde.

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 jun 2016, 00:00

Gefeliciteerd Freek mooie voorjaar oogst zo iets heb ik van vier volken binnen "geharkt". - "heb ik" = de bijenvolken. :be2:
!Hans.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » zo 05 jun 2016, 07:35

Gefeliciteerd Freek mooie voorjaar oogst zo iets heb ik van vier volken binnen "geharkt". - "heb ik" = de bijenvolken. :be2:
Yep de bijen hebben het uiteindelijk gedaan! (Ging iets mis met de pc vandaar dat er nu 2 posten staan excuses).

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op zo 05 jun 2016, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » di 07 jun 2016, 21:50

Ik schreef naar Freek dat "prutzen" zo hij het noemt bij mij niet aan de orde was.Nou dat neem ik terug Freek.
Het volk wat geen moer en geen doppen had volgens mij keek ik nog eens in en tot mijn verbazing waren er wel doppen.
Niet één(zie ik na meer dan veertig jaar nog wel eens over het hoofd)niet twee zelfs niet een aantal,maar 30 gesloten doppen en 3 bijna gesloten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb tot op twee ramen alle gebroken.Een tiental heb ik er laten staan en nu maar elke dag luisteren,ik verwacht de eerste moer Zaterdag of Zondag.
De bijen hangen als een deken over de ramen.Mijn bedoeling is de honingkamer af te nemen op een bodem te zetten en daar ook een jonge moer in te plaatsen.
Petro

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » di 07 jun 2016, 22:00

Hoi Petro,

Ik weet natuurlijk niet precies wat je met je bijtjes van plan bent, maar zo ga je wel van buckfast f1 naar buckfast f2.
Je zou ook alle doppen uit kunnen breken en, te zorgen dat het volk hopeloos moerloos word, om dan bij een teler voor 15 tot 20 euro een bevruchte buckfast f1 moer, liefst geknipt en gemerkt te halen, en het volk een laten.
Die hang je er in een nicot kooitje afgesloten met suikerdeeg in en dan blijf je er uitgesloten controleren of ze uit het kooitje is gekropen, na 2 dagen, daarna 10 dagen met je handen af (lekker moeilijk dat eraf blijven!) maar dat werkt wel. Eerste keer controleren na 10 dagen ook liefst geen rook gebruiken en zodra je broed ziet de kast sluiten. Na 3 weken is de kust veilig heeft ze eigen gesloten broed.
Je hebt dan meer kans op Lindehoning denk ik.
Volgend jaar breek je dan alleen elke week doppen, en geef je ruimte, daar waar nodig (broedkamer of honingkamer) en probeer je het volk een te houden. Maar een aflegger met een oude moer maak je niet weer... Wil je meer volken maak je een schudzwerm met een bevruchte f1 moer van een teler (of zelf geteeld als je een teeltmoer hebt).
Die bevruchte f1 moer kun je zo wel twee a drie jaar mee doen.
Ik krijg dat (buckfast zonder zwermen zoals het hoort) dit jaar eerlijkgezegd voor het eerst voor elkaar, maar het is de moeite waard het levert veel honing op, het zijn enorm hoge bakken geworden, 3 broedkamers en twee honingkamers) maar ze halen wel veel honing, heb nu al 16 kg gemiddeld per van 4 beste volken (2 volken waren te klein uitgewinterd en zijn nu pas op sterkte).

Freek

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » di 07 jun 2016, 22:05

Hoi,
Ben dit jaar van plan het enkel met eigen moeren te doen,dit jaar begonnen met drie buckfast F1,hiervan is er nog één over.
Ik zie volgend jaar wel verder.
Petro
Freek schreef:Hoi Petro,

Ik weet natuurlijk niet precies wat je met je bijtjes van plan bent, maar zo ga je wel van buckfast f1 naar buckfast f2.
Je zou ook alle doppen uit kunnen breken en, te zorgen dat het volk hopeloos moerloos word, om dan bij een teler voor 15 tot 20 euro een bevruchte buckfast f1 moer, liefst geknipt en gemerkt te halen, en het volk een laten.
Die hang je er in een nicot kooitje afgesloten met suikerdeeg in en dan blijf je er daarna 10 dagen met je handen af (lekker moeilijk!) maar dat werkt wel. Eerste keer controleren na 10 dagen ook liefst geen rook gebruiken en zodra je broed ziet de kast sluiten. Na 3 weken is de kust veilig heeft ze eigen gesloten broed.
Je hebt dan meer kans op Lindehoning denk ik.
Volgend jaar breek je dan alleen elke week doppen, en geef je ruimte, daar waar nodig (broedkamer of honingkamer) en probeer je het volk een te houden.
Die bevruchte f1 moer kun je zo wel twee a drie jaar mee doen.
Ik krijg dat (buckfast zonder zwermen zoals het hoort) dit jaar eerlijkgezegd voor het eerst voor elkaar, maar het is de moeite waard het levert veel honing op, het zijn enorm hoge bakken geworden, 3 broedkamers en twee honingkamers) maar ze halen wel veel honing, heb nu al 16 kg gemiddeld per van 4 beste volken (2 volken waren te klein uitgewinterd en zijn nu pas op sterkte).

Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » di 07 jun 2016, 22:35

Hoi Petro,

Ik heb een eigen P0 en dat is erg handig voor ongevalletjes. Na hopeloos moerloos eitjes inhangen levert op een hele makkelijke manier een F1 op, niet de beste moer want dan moet je telen maar het werkt wel. Ik wil trouwens nog van deze moer proberen te telen.

Freek

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten