Imkeren met hulp van internet

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door rostohar » za 06 feb 2016, 20:43

@bijzaak Ik heb je een PB gestuurd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » za 06 feb 2016, 20:57

ErikS schreef:@bijzaak. Ik kan je wel een aantal methoden aandragen en ook boeken. graag een pb en enige uitleg van de omgeving waar je imkert.
Een ervaren nederlandse imker gaat verhuizen naar Spanje, die toevallig goed en helder over bijen schrijft... Henk Rostohar. En hij heeft een website. https://buckfastimker.wordpress.com/over/ Gratis tip ;-)

grtz

erik.
@Spiegel, kun je me een pb sturen? Ik krijg geen reactie op mijn bericht. bvd Erik.

Gebruikersavatar
JudithD
Berichten: 9
Lid geworden op: di 06 okt 2015, 08:39
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door JudithD » zo 07 feb 2016, 19:31

Ik heb bijzaak een week of drie terug een fors aantal boeken doen toekomen maar ook daar geen reactie op.
Misschien heeft hij nu geen toegang tot internet meer? Of is zijn pc stuk? Misschien kan een mod vertellen of hij nog wel eens inlogt?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » zo 07 feb 2016, 20:42

@judithd, volgens zijn profiel was Bijzaak : Laatst actief:Za 30 Jan 2016, 12:39

grtz

Erik.

Gebruikersavatar
Bijzaak
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 aug 2015, 12:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Ibérica's (Apis mellifera iberiensis)
Locatie: Lledó, Teruel España
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Bijzaak » za 05 mar 2016, 13:57

Ik ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van de vele reacties.
Ik ben inderdaad de laatste tijd niet veel op internet geweest in verband met de bouw van extra schuur en werken in de caravan die niet voorzien waren.
Daarbij hebben we nog een lading sneeuw mogen ontvangen waardoor er weinig gebruik van internet mogelijk was immers geen zon betekend voor mij ook weinig stroom, (we hebben hier internet via de schotel.)

En voor JudithD, Ik heb je boeken verzameling ontvangen en heb er al wat in zitten lezen voor zover mogelijk.
Ik ben er in ieder geval blij mee, alle info die er te krijgen is is welkom.
Zo besteed ik nogal wat uurtjes op Imkerpedia waar ik voorlopig nog niet uitgelezen ben en van Henk Rostohar (Bedankt voor je bericht en succes met de verhuizing) heb ik nu ook al een aantal boeken.

Zoals Samuel Murray al voor stelde om op Youtube te kijken, ik wou dat ik er niet aan begonnen was zoveel informatie is daar te vinden.
Ik heb het meeste wat ik kan gebruiken gedownload en op CD gezet.

Op bijen gebied ben ik nog wel op zoek gegaan naar een imker die mij wel een of twee kasten wil verkopen maar ik heb de indruk dat men hier liever geen hobby imkers ziet.
Ik ben nu door drie imkers zo gezegd de laan uitgewezen.
Dus voorlopig voor mij nog geen bijen.

Ik zit er nu aan te denken om nu maar een paar koninginnen met een kilo jonge bijen aan te schaffen maar dit lijkt mij toch een te groot risico daar ik alleen maar schone nieuwe kasten heb zonder pollen broed of wat er nog meer nodig is.
Ik wil dit jaar toch wel echt starten met een of twee volken anders is deze nieuwe hobby voor mij voorbij.

Ik wil in ieder geval een ieder bedanken voor de reactie die ik hier heb gekregen en een goed bijen jaar toe wensen.

Gr. Carlos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » za 05 mar 2016, 14:26

hallo carlos,

Ik heb er zelf geen ervaring met pakketbijen maar als ik denk aan schudzwermen op schone raat.... Is vliegende start een goede omschrijving.

Als je de pakketbijen laat komen op een moment dat er goede dracht is zijn er geen voorraden nodig in de kast, alleen ruimte. Ik verwacht met wat eerste ondersteunende voedingen dat de dames snel op weg zijn en dat ze je verbaasd laten staan van hun snelle ontwikkeling.

in elk geval veel succes en ook een goed bijenjaar gewenst!

Grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Hans van der Post. » za 05 mar 2016, 14:47

Erik pakketbijen waar komen die vandaan? Op termijn krijg je heel vervelende bijen. Er vliegen darren van vreemde afkomst - pakketbijen - De komende jaren is de omgeving verpest. Je moet ook geen bijen uit Nederland overlaten komen!
Persoonlijk zou ik in de zwermtijd eens goed ronkijken en ook kasten in koele schaduw plekken neer zetten.
Dan heb je in ieder geval bijen uit de streek! die op termijn geen F16 bijen worden. :be2:
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » za 05 mar 2016, 16:36

hallo Hans,

dit soort acties. https://www.youtube.com/watch?v=XD9QzY7MeEE ken ook een video dat een Engelsman Italiaanse bijen liet komen.
ik ben geen voorstander maar Italiaanse in bijen in spanje kan ik me iets bij voorstellen. Buckfasten zou ik zeker niet doen, bewust ook niet voorgesteld.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Bijzaak
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 aug 2015, 12:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Ibérica's (Apis mellifera iberiensis)
Locatie: Lledó, Teruel España
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Bijzaak » zo 06 mar 2016, 14:15

Halo Hansen ErikS,
Ik ben van plan om van deze site ( www.latiendadelapicultor.com/material-vivo ) een kilo bijen en twee of drie koninginnen aan te schaffen.
Ik weet niet of ik ze in een Apidea of in een drie raams ga zetten, De vijf raams nuc's moet ik mee bestellen.
Deze vijf raams nuc is met een tussen schot zodat er twee volken in kunnen.
De Apidea lijkt me nogal klein met om met 250 gram bijen te beginnen.
Ik hoop dat dit zal lukken want ik merk wel dat er hier geen hobby imkers zijn, alleen een paar grote brood imkers die niet makkelijk zijn.
Ik vind het ook jammer dat deze bijen nu nog niet kunnen worden geleverd daar de amandel bloesem zo goed als voorbij is.

Ik ben wel benieuwd waarom ik geen Buckfast bijen zal nemen, dit is wel in de toekomst de bedoeling.
En ik wil ook geen Layens kasten gebruiken zoals hier gebruikelijk is, maar ik wil over gaan naar Langstroth kasten.

Met Vr.Groet Carlos.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » zo 06 mar 2016, 17:02

Hallo carlos,

Even ophelderen.
Een kilo bijen is 10.000 bijen. Dat is een bak simplex vol. Je hebt het ook over 2 of 3 koninginnen. En over verschillende kleine kasten.
Ik neem dan aan dat je de bijen over zeg 3 kleine kasten wil verdelen en de koningin in laten lopen.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar voor inlopen van koninginnen in vreemde volken wordt gewaarschuwd dat de kans op afsteken groot is. Hier kun je wel, ook op de site van Henk Rostohar, tips en trucs voor vinden. Maar er zit een risico aan, zeker voor een beginner.

De andere manier is wat Hans aangeeft. Kasten tactisch neerzetten en een zwerm verleiden.

Op de cursus is gehamerd op de voorkeur voor bijen die aan het klimaat zijn aangepast. Ik ken je streek niet (google geeft aan regio Barcelona maar landinwaarts, ik ben ooit in peñiscola geweest) en verwacht geen strenge winterperiode maar wel een drachtonderbreking in de zomermaanden. Buckfast is een prima bij maar uit een klimaat met een winterperiode. De buckfast kan misschien best gedijen maar geef alleen aan wat in de cursus is aangedragen.

Type kast is blijkbaar nog een keuze. Langroth is wereldwijd veel toegepast en in warme klimaten.

Als ik je verhaal lees heb je geen hulp lokaal.
Heb je voor jezelf al een keuze gemaakt in de varroabestrijding / strategie.
raatvernieuwing.
jonge koninginnen kweken.
opvoeren voor de winter.
kleine kast kever, zeker een item in het zuiden van Europa.
zwermverhindering.

Voor deze items moet je voor jezelf een keuze maken hoe je het wil gaan aanpakken. Daar hangt ook je kastkeuze mee samen.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J.R. en 36 gasten