Imkeren met hulp van internet

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Spiegel
Berichten:2
Lid geworden op:di 19 jan 2016, 10:38
Contacteer:
Imkeren met hulp van internet

Bericht door Spiegel » di 19 jan 2016, 10:47

Goedemorgen!
Ik ben voor een verhaal op zoek naar imkers die hun kennis over bijen en bijenhouden - in de eerste instantie en deels- hebben opgedaan via internet, zoals cursussen, tutorials en andere online platforms. Wie is of wie kent zo iemand? Ik ben vooral benieuwd hoe het heeft geholpen en op welke manier het heeft bijgedragen aan het uiteindelijk uitoefenen van het vak. Dank!

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Astrid Schoots » di 19 jan 2016, 11:34

Dag Spiegel, leuk onderzoekje!
Voor wat het waard is (want niet echt jouw vraag): ik heb het vak vroeger puur in de praktijk geleerd in combi met veel boekenstudie,
maar in latere jaren en nu nog steeds leer ik ook veel van internetberichten en -uitwisseling.

Succes, Astrid

Spiegel
Berichten:2
Lid geworden op:di 19 jan 2016, 10:38
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Spiegel » wo 20 jan 2016, 13:46

Hi astrid, dank voor je reactie. Jammer (dat het niet via internet is gegaan :-)), anders zou het helemaal perfect zijn. Ik zoek iemand omdat ik een verhaal schrijf over leren via internet. En ik zou ook zo graag een imker erbij hebben.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 jan 2016, 14:23

Spiegel tot voor kort had je boeken en daaruit werd de basis geleerd.
Een beginnend imker kon "toen" alles wel lezen wist ook heel veel.
Zoals Astrid al aangaf bijenhouden = imkeren is waarnemen in de praktijk. De een = praktijk kan niet zonder de ander = "internet"
Nu is veel te leren/weten doormiddel van "internet" is dit niet zoiets als leerboeken niet van papier?
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door joselito » wo 20 jan 2016, 14:37

Ik zou eerder een boek verkiezen en mij daaraan houden. Het probleem dat ik vaak hoor bij beginners is dat ze zoveel informatie krijgen dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Vaak is het ook zo dat voor een bepaald probleem er meerdere oplossingen zijn. En als beginner is het dan onbegonnen werk om dat allemaal uit elkaar te houden.
Een mentor is daarom ook een goede zaak.

Gebruikersavatar
Bijzaak
Berichten:6
Lid geworden op:vr 28 aug 2015, 12:40
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Ibérica's (Apis mellifera iberiensis)
Locatie:Lledó, Teruel España
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Bijzaak » wo 20 jan 2016, 15:43

Helaas ben ik helemaal afhangkelijk van het internet omdat ik hier geen imkers heb die mij kunnen en willen helpen.
De enige imker die bij mij in de buurt woont spreekt alleen Catalaans en is niet blij dat ik ook wil gaan imkeren, Dus erg behulpzaam is hij echt niet.

Uit de boeken kan ik natuurlijk veel leren maar ik moet ze dan via Nederland bestellen en veel boeken lopen (als ik het goed begrijp) toch wel een beetje achter, Van de Spaanse boeken snap ik helaas niets van en dat is jammer want er zit toch een groot verschil met het imkeren hier in Spanje en Nederland.

De imker bij mij in de buurt weet alleen dat hij zwarte bijen heeft en van de Buckfast weet hij niets!

Hij heeft nu wel ongeveer 15 kasten staan die zeer slecht zijn onderhouden en vele jaren oud zijn.
Ik weet wel dat bijna alle imkers hier met Layens kasten werken.

Het is nu hier redelijk weer (15*) en de bijen zijn zeer actief in de amandel bomen die nu volop in bloei staan.

Ik hoop nu via internet een paar koninginen te bestellen en daar nu mee te kunnen gaan beginnen want vorig jaar is de kast die gekregen heb van alle ellende gevlucht.
ik heb nu dus wel een hoop geleerd via internet en ook enkele boeken besteld maar ik heb ook gezien op het forum dat er ook ervaren imkers er toch noch een hoop kunnen leren.

Ik zou het liefst alles via de boeken (of via een imker) willen leren want via internet zie je zoveel info dat je zeer snel van het ene naar het ander onderwerp gaat zonder dat je antwoord heb gevonden op je eerste vraag.

Groeten vanuit Lledó,

Gebruikersavatar
JudithD
Berichten:9
Lid geworden op:di 06 okt 2015, 08:39
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door JudithD » wo 20 jan 2016, 17:08

@ Bijzaak,

is Engels een probleem voor je of kun je ook Engelse boeken lezen? Ik heb er namelijk nogal een aantal digitaal, maar alleen in het Engels. Die zou ik ergens online kunnen droppen, maar dan moet ik wel een werkend email-adres ontvangen. Graag dan bericht in PB, dan regel ik dat zo snel mogelijk.
Gr. JudithD :be7:

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Samuel Murray » vr 05 feb 2016, 12:56

Spiegel schreef:Ik ben voor een verhaal op zoek naar imkers die hun kennis over bijen en bijenhouden - in de eerste instantie en deels- hebben opgedaan via internet, zoals cursussen, tutorials en andere online platforms.
1. Illegaal boeken downloaden uitgesloten?

2. Je kunt ook vragen in hoeverre Youtube informatie overeenkomet met lesmateriaal van imkercursussen. De groot leemten in Youtube leren zijn volgens mij (a) bijenbiologie en (b) de timing van handelingen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door ErikS » vr 05 feb 2016, 13:37

@bijzaak. Ik kan je wel een aantal methoden aandragen en ook boeken. graag een pb en enige uitleg van de omgeving waar je imkert.
Een ervaren nederlandse imker gaat verhuizen naar Spanje, die toevallig goed en helder over bijen schrijft... Henk Rostohar. En hij heeft een website. https://buckfastimker.wordpress.com/over/ Gratis tip ;-)

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren met hulp van internet

Bericht door Tieme » vr 05 feb 2016, 14:09

Hi Bijzaak,

Lees eerst wat. Zonder de benodigde kennis zul je niet ver komen.
En met alleen koninginnen kun je geen imkerij opstarten.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten