te heet reageren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

te heet reageren

Bericht door martin b »

We imkeren allemaal met bijen, maar de ene Volk is de andere niet. En de ene stand is de andere niet, daarom moeten we ons aanpassen aan de bijen en plek waar we staan. Ook al beglijden we de bijen in een richting, die we willen, het zijn bijen en blijven bijen.

Daarom is imkeren ook geen teamsport, en heeft iedereen zijn eigen manier van imkeren, ook al delen we vele handelingen die het zelfde zijn.

En dus kan het gebeuren, dat sommige imkers, soms een beetje meningsverschil hebben, die misschien iets te heet wordt geschreven.

Dit zeg ik, zonder een vinger te wijzen naar bepaalde personen, het is niet mijn bedoeling iemand in het bijzonder aan te vallen. Schijf dit omdat het een probleem is, wat we oplossen moeten, met ons alle, als imker.

Want we zijn niet alleen imker, maar ook forumleden, die iets willen leren of kennis met een andere willen delen, op dit Forum.

Heb nu al van meerderen imkers, wel of niet meer aktief op het Forum, te horen gekregen, dat ze niet meer reageren, of kijken, op het Forum, omdat er te vaak, te heet, op een vraag of antwoord gereageerd wordt.

Het is jammer dat we daarom aktieve en lezende leden, verliezen, ik weet ook wel dat het moeilijk is iedereen naar de zin te maken.

Maar ik vraag iedereen, om een beetje op te passen wat hij/zij op het Forum schrijf, naar een ander toe, laat het niet te persoonlijk worden.

Warm is goed, maar als het te heet wordt dan kwetsen we soms mensen, wat niet de bedoeling is.

Zie dit meer als een oproep tot verdraagzaamheid, dan discusiepunt, ik hoop dat iedereen weet wat ik bedoel.

Wens iedereen een fijn en goed bijenjaar tegenmoet, de winter heeft nu lang genoeg geduurd.
Laatst gewijzigd door martin b op vr 25 mar 2016, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
met een groet van martin
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door maartenkleijne »

Dat is een fijne paasboodschap Martin.......
gr,
m
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door insektenjack »

Ivm dit onderwerp wil ik graagverwijzen naar:

http://www.beesource.com/forums/

Hier worden alle sorten dicussies gevoerd. Meestaal met veel respect en niet vaak dat iets een 'heet' onderwerp word.

Een gesprek over de mogelijkheden om geen varroabespreiding te doen zal ik in dit forum niet willen starten. Helaas.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door joselito »

martin b schreef: Het is jammer dat we daarom aktieve en lezende leden, verliezen, ik weet ook wel dat het moeilijk is iedereen naar de zin te maken.
Wijze woorden, er zijn inderdaad imkers die na een tijdje afhaken. Kijk maar naar het ledenbestand. Mensen die ooit dagelijks reageerden zie je niet meer terug.
Zelf heb ik het ook al eens een paar jaar voor bekeken gehouden. Nu moet ik wel zeggen dat het al veel verbeterd is.
Als ik een paar jaar terug iets schreef werd ik gelijk getackeld.
Het deed me denken aan die twee die boven in de tribune zaten bij de Muppet show en op alles een reactie hadden :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=14njUwJUg1I

Er is meer dan één weg die naar Rome leidt. Als je nu de route die iemand anders juist uitgelegd heeft als zever gaat verklaren, dan los je daar weinig mee op. Je kan wel zeggen hoe jij zou rijden en dan kan degene die nog nooit in Rome geweest is daaruit opmaken wat voor hem of haar het beste is. :)
(om in de stemming van de paasklokken te blijven)
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door gijs.v »

insektenjack schreef:Ivm dit onderwerp wil ik graagverwijzen naar:

http://www.beesource.com/forums/

Een gesprek over de mogelijkheden om geen varroabespreiding te doen zal ik in dit forum niet willen starten. Helaas.
Dit zou ik juist een interessante vinden wetende dat er meerdere imkers zijn die hierover nadenken. Het gaat tegen de algemene gedachtengang in. Op dit forum is het waarschijnlijk vloeken in de kerk. Toch zijn er imkers die experimenteren zonder bestrijding. De bevindingen van deze imkers is naar mijn idee juist waardevol.


Verzonden met Tapatalk
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door ErikS »

En Martin slaat de spijker op zijn kop! :clap:

Naar mijn persoonlijke mening hoort elk forumlid zich met fatsoenlijk en respectvol te gedragen op het forum, en hierbij wil ik allen die dat doen hiervoor bedanken. Ik heb zelf helaas ook een aantal onnodig, botte en lompe reacties gekregen. Uiteindelijk grijpt de beheerder dan in maar uitgaand van gedrag van volwassen mensen is dat beschamend.

Alle mensen hebben hun vertelstijl en schrijfvaardigheid. Ik denk bij een aantal mensen, en denk dan aan de zeer ervaren 65+ imkers, een grote gedrevenheid maar ook onhandigheid in schriftelijk communiceren op dit medium te herkennen. Dit opgemerkt met alle respect, computers en internet is een wereld die ver af staat van de wereld waarin we zijn opgegroeid (ben zelf ook van voor de opkomst van computergebruik) en die mensen zich toch eigen hebben gemaakt. Daarnaast nemen de mensen de tijd en moeite.
Er zijn ook forum leden die niet schijnen aan te voelen wat de "toon" is van een mededeling en grof en aanmatigend worden zonder aanleiding. Dit heeft al een aantal mensen van het forum weggejaagd. Ben zelf niet zo heel fijngevoelig maar heb ook reacties gekregen die grof zijn en die ik zelfs als dreigend heb ervaren. Ook hier grijpt uiteindelijk een beheerder zeer correct in maar het kwaad is geschied.

Naar mijn mening mogen de mensen die zich respectvol gedragen op het forum en kennis delen hier trots op zijn en kunnen we dit verder gezamenlijk uitbouwen.
Ik wil ook wijzen op de mogelijkheid die het forum biedt van melden van reacties. Het uitroepteken rechts boven het item. Als een reactie onprettig is of ongepast is een weg de persoon hierop wijzen. Een andere weg is de beheerder op de reactie te wijzen zodat ze een beeld krijgen. De beheerders zijn goed op de hoogte van de "schermutselingen" en ook welke personen op het forum herhaaldelijk hierbij betrokken zijn maar zijn terughoudend in optreden. Op zich een goede basishouding maar ik denk dat een actievere houding het overwegen waard is om voor vele forumleden de negatieve invloed van maar enkelen te beteugelen.

Goede Pasen gewenst aan iedereen.

Mvg,

Erik.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door jjmvaningen »

het is goed te bedenken dat we (als het goed is), we allen imkers zijn.
met onze eigen eigenaardigheden.
dat betekent dat we niet altijd met elkaar eens zijn!
dat zijn we malloten onder elkaar :wink:
een imker is net zo eigenwijs als een andere imker.
maar....., vergeet nooit dat we de bijen centraal stellen in onze hobby. :roll:
groet, jacques
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door FrancA »

Zo is dat Jacques! :)

Ieder van ons is anders en wat anders gebekt.
Helaas blijkt dat niet iedereen daar begrip of waardering voor kan opbrengen, het zij zo :|

Jammer ook dat er soms iemand tussenzit die meent goed te doen om een soort van hetze te organiseren en aan stemmingmakerij te doen :shock:
Iemand die zijn/haar wijze van communiceren - zonodig met verbaal geweld - aan anderen wil opdringen..
Best wat sneu en niet echt in de geest van pasen in mijn beleving ;)

Maar niet getreurd, alles zal reg kom (ooit..)
Allemaal een fijne paas!

Bee happy :D
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door ErikS »

Hallo Martin,

Zoals Newton ooit zei, iets met actie = - reactie :D
Is denk ik ook van toepassing op dit forum en de manier van reageren van mensen naar elkaar toe.
Sluit de benoeming tot rubrieksbeheerder aan bij deze post of is dat een toevalligheid in tijd?
In elk geval veel succes en wijsheid toegewenst!

Grtz,

Erik.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: te heet reageren

Bericht door martin b »

Bedank Erik, denk dat ze ( de beheerders) al langer op zoek waren naar meer mensen, om het werk te verdelen.
Je kunt het spreekwoord, vele handen maak licht werk, en dat het nu toevallig zo uit komt.

En de wijsheid, neem ik graag in ontvangst, want men hoopt altijd op een goede en wijze manier door het leven te gaan, wat jammer genoeg niet altijd lukt, maar probeeren kan men altijd.
met een groet van martin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten