Design Project Slimme Bijenkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:
Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Fish » do 31 mar 2016, 11:47

Ik ga ervan uit dat het eerstejaars studenten zijn, zonder ervaring met bijen, die hun ontwerp toetsen door het aan "de experts", namelijk de imkers, voor te leggen. De sensoren/internetverbinding zijn waarschijnlijk overgenomen van het HiveTool project, waar met een Raspberry Pi en een weegschaal/sensoren de kast gemonitord kan worden. De tapkraan en de opening aan de achterzijde zijn waarschijnlijk enigszins geïnspireerd door de Flowhive. Beide punten zijn dus al te realiseren en helemaal zo gek nog niet. De geautomatiseerde beroker hoor ik voor het eerst van, dus zal misschien zelf zijn bedacht.

Kortom, natuurlijk zit het ontwerp vol fouten maar moet er dan zo fel gereageerd worden op een studentenproject?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mar 2016, 12:18

Fish schreef:[................]Kortom, natuurlijk zit het ontwerp vol fouten maar moet er dan zo fel gereageerd worden op een studentenproject?
Ja ik vind van wel! Zeker als deze studenten eerst alles willen weten over mijn persoonlijke staat! :be5: Zoals ik eerder als schreef heeft het niets te maken met "bijensterfte". Het is in mijn ogen een, 1 april grap.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door semar » do 31 mar 2016, 12:59

Fish schreef:Ik ga ervan uit dat het eerstejaars studenten zijn, zonder ervaring met bijen, die hun ontwerp toetsen door het aan "de experts", namelijk de imkers, voor te leggen. De sensoren/internetverbinding zijn waarschijnlijk overgenomen van het HiveTool project, waar met een Raspberry Pi en een weegschaal/sensoren de kast gemonitord kan worden. De tapkraan en de opening aan de achterzijde zijn waarschijnlijk enigszins geïnspireerd door de Flowhive. Beide punten zijn dus al te realiseren en helemaal zo gek nog niet. De geautomatiseerde beroker hoor ik voor het eerst van, dus zal misschien zelf zijn bedacht.

Kortom, natuurlijk zit het ontwerp vol fouten maar moet er dan zo fel gereageerd worden op een studentenproject?
als men de mening vraagt zal men die ook krijgen,
en als je dat niet leuk vind moet je ook niet om een eerlijke antwoord vragen,
en oneerlijke antwoorden doe ik niet aan.

als men zonder enig vooronderzoek een prul op de mark denkt te brengen
moet je ook niet zielig doen als daar op gereageerd wordt. :hand:
kom op zeg! typisch fenomeen sinds de bijenhype.
zal blij zijn als men je weer voor een halve zool verslijt als je bijen houd!
:think:


ze klagen ook niet als ze het product verkopen met onze kennis,
ik vind de vraag over wat ik zou betalen voor het prul erg tekenend, (vooal omdat je niet kunt kiezen dat je er geen geld voor over zou hebben.)

ik houd het maar op 1april!!!

groet
Semar(Dominique

ps je kunt bijen ook in een kartonnen doos houden,
als ie maar droog staat!

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door gijs.v » do 31 mar 2016, 19:03

Een kartonnen bijenkast! Dat lijkt me een goed idee voor ontwerpers. Goedkoop opvouwbaar. Een soort wegwerpkast. Handig als je snel een kast nodig hebt of tijdelijk. Of voor de verkoop van volken. Ik denk dat er legio mogelijkheden voor te bedenken zijn. Meer dan voor een nieuw hitech kast.


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Erick » do 31 mar 2016, 20:00

gijs.v schreef:Een kartonnen bijenkast! Dat lijkt me een goed idee voor ontwerpers. Goedkoop opvouwbaar. Een soort wegwerpkast. Handig als je snel een kast nodig hebt of tijdelijk. Of voor de verkoop van volken. Ik denk dat er legio mogelijkheden voor te bedenken zijn. Meer dan voor een nieuw hitech kast.


Verzonden met Tapatalk
als ik me niet vergis bestaan die al
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door gijs.v » do 31 mar 2016, 21:02

Waar zijn ze verkrijgbaar ik heb wel interesse. Ik heb niet veel bergruimte voor extra kasten. Dus altijd handig om zo toch war reserve te hebben liggen voor het geval dat.


Verzonden met Tapatalk

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door J.R. » do 31 mar 2016, 21:38

Volgens mij was B3 er vorig jaar mee bezig om ze te laten maken.
Ik herinner me nog iets over de strokarton industrie.
Helaas is het volgens mij alleen bij een poging gebleven.

Groet,

Jan Ritsma

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door bee-tree » vr 01 apr 2016, 01:11

Jan, 30 jaar geleden heb ik 10 raams kartonnen dozen met
broedkamerformaat laten maken door een kartonnagebedrijf.
maar ze zijn niet in productie genomen omdat imkers 25 gulden,
thans 12 euro, te duur vonden. Later hebben Duitse handelaren
in bijen-artikelen wel 6 ramers op de markt gebracht.
Wanneer Gijs en Erick de zoekfunctie inschakelen vinden ze
127 sites over provisorisch zelfgemaakte en fabrieksmatig gemaakte
kartonnen bee-boxen. Zjef :b10:

P.S. Ik maak van de gelegenheid gebruik de studenten van de UT,
zich noemend 't Student (dus het verschijnsel student),
een compliment te maken voor hun honingkleurig,
smakelijk ogend, ingenieus computerontwerp en levendige animatie
van de slimme movie-bee-hive...... van de toekomst.
Heel 'SLIM' gedurfd om hem met het image van 'n 1 aprilgrap te presenteren.
("slim" is Gronings dialect voor "erg").
Ook NETJES van ze dat ze de lezer in de gelegenheid stellen meteen argwaan
te krijgen bij het lezen van de eerste pagina met vragen over privé-zaken.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » vr 01 apr 2016, 07:51

gijs.v schreef:Een kartonnen bijenkast! Dat lijkt me een goed idee voor ontwerpers. Goedkoop opvouwbaar. Een soort wegwerpkast. Handig als je snel een kast nodig hebt of tijdelijk. Of voor de verkoop van volken. Ik denk dat er legio mogelijkheden voor te bedenken zijn. Meer dan voor een nieuw hitech kast.


Verzonden met Tapatalk
http://www.mdasplitter.com/nuc_boxes.php :D
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... nsportkast

mvg Erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » vr 01 apr 2016, 09:18

Fish schreef:Ik ga ervan uit dat het eerstejaars studenten zijn, zonder ervaring met bijen, die hun ontwerp toetsen door het aan "de experts", namelijk de imkers, voor te leggen. De sensoren/internetverbinding zijn waarschijnlijk overgenomen van het HiveTool project, waar met een Raspberry Pi en een weegschaal/sensoren de kast gemonitord kan worden. De tapkraan en de opening aan de achterzijde zijn waarschijnlijk enigszins geïnspireerd door de Flowhive. Beide punten zijn dus al te realiseren en helemaal zo gek nog niet. De geautomatiseerde beroker hoor ik voor het eerst van, dus zal misschien zelf zijn bedacht.

Kortom, natuurlijk zit het ontwerp vol fouten maar moet er dan zo fel gereageerd worden op een studentenproject?
Een ingebouwde beroker zit ook in de http://uncrate.com/stuff/philips-urban-beehive/
Een goed voorbeeld hoe een bedrijf als Philips ook de plank volledig misslaat met een kastontwerp (raten die schuin staan ipv vertikaal......), los van de onwaarschijnlijk domheid en onbegrip voor bijen dat blijkt uit gekopieerde verkooppraatje. (When it's time to harvest some honey, just pull on the smoke actuator chain and grab some out while the bees are happily sedated.) Maar dat is mijn persoonlijke mening :be5:

Ik denk dat dit studenten project een voorbeeld is van verzamelen van ideeen en presenteren in de vorm van een animatie. Gebracht als een productie gereed product (of tenminste zo geinterpreteerd door de meesten op het forum) maar is dit niet. Naar mijn mening, (als voormalig student van de TU en ook als voormalig studenten begeleider, binnen de TU en ook later vanuit mijn werk) hoort de kritiek ook aan de begeleiding gericht te zijn die uiteindelijk dit onderwerp hebben goedgekeurd. Een onderwerp waar grote kennis van bijen en hun gedrag nodig is om een betere bijenkast te ontwikkelen, dit past niet in een studieproject. Zonder een duidelijk geformuleerd ontwerpdoel en heldere uitgangspunten/ randvoorwaarden kan niemand een goed ontwerp maken, zeker niet bij product dat al een lange evolutie heeft ondergaan en al helemaal niet door mensen in opleiding, daar is het onderwerp veel te complex voor. De 3 studenten hebben een poging gedaan en zijn ten dele geslaagd, ik vind het een dappere poging. Imkers hebben een kritische houding vanwege hun grote ervaring en we hebben allemaal geleerd van gemaakte fouten. Maar de kritiek hoort niet aan de studenten maar aan de begeleiding gericht te zijn die deze manier van presenteren een juiste manier vonden.

grtz Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op vr 01 apr 2016, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten