Design Project Slimme Bijenkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:
Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » zo 03 apr 2016, 17:24

ErikS schreef:Hallo Laura,

Ik heb enkele vragen.
- Hoe groot is het volume van de bijenkast? Een minimaal volume is nodig om in de zomer de ordegrootte 40.000 bijen een slaapplek te geven.
- Kun je de grootte aanpassen aan het seizoen. In de winter is een volk ca 10.000 bijen groot.
- Is er een goede ventilatie, ruwweg een liter vocht moet per dag tenminste kunnen verdampen.
- De ramen worden zijdelings uitgeschoven, worden ze niet vastgeplakt door de bijen?
- Wat de buitenmaat? Hij lijkt groot, kan ik de kast met mijn armen omvatten om te verplaatsen?
- Heb je een doorsnede tekening van de kast? bv. Opbouw dak om warmte tegen te houden, varroa lade, vorm vliegplank enz.
- Hoe controleer je op doppen en zwermneiging?

Ik vind het een goede zaak dat jullie fris zijn gaan denken over bijenkasten. Jullie hebben een lastig onderwerp gekozen :D . Alle bestaande bijenkasten (en er zijn zeker 40 verschillende ontwerpen....., de meesten een zachte dood gestorven, nu nog ca 10 gangbaar) zijn een compromis met een lange voorgeschiedenis, maw een traject van verbeteringen.

Als je wil kan ik de ontwerp uitgangspunten doorsturen van een ander type kast. Mogelijk kunnen jullie daar nog ideeen uit halen. Of als je wil stuur ik een tekening van een ander type kast, ook mogelijk haal je daar ideeen uit.

Grtz,

Erik.
Beste Erik,

Het volume van de bijenkast is zo gekozen dat het equivalent van 10 Langstroth frames er inpast.
De grootte is niet aan te passen in het huidige ontwerp. Is het belangrijk dat een kast niet te groot is?
Het ontwerp is nog niet zo gedetailleerd dat we rekening hebben gehouden met ventilatie, de opbouw van het dak, en de andere aspecten die je noemde. Tot nu toe hebben we vooral gefocust op de speciale functies. We zullen ervoor zorgen dat hij niet te groot is om te verplaatsen. Bedankt voor de opmerking over doppen en zwermneiging, hier hadden we nog niet van gehoord. Hetzelfde geld voor dat bijen dingen dichtplakken, daar gaan we zeker rekening mee houden.

Vriendelijke groet,
Laura

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Erick » zo 03 apr 2016, 17:38

bee-tree schreef:................ heeft UTStudent zich gemeld (overigens naamloos)................
zij heet Laura, staat in haar eerste post:
UTStudent schreef:
Bij voorbaat dank,

Laura
Student aan de Universiteit Twente
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » zo 03 apr 2016, 18:14

bee-tree schreef:
ErikS schreef:
bee-tree schreef:Ik ben nog wat vergeten.
Het gaat, althans mij, te ver, om te denken, dat bijen elkaar kunnen waarschuwen
dat er insecticiden in de nectar zitten zoals de UTSTUDENTEN beweren in het
opzienbarende en opschuddende topic 'De SMART HIVE , SLIMME BIJENKAST, iHIVE' Zjef :b10:
.
Bee-Tree, Deze bewering had ik gemist in het verhaal van de studenten, ook bij teruglezen zie ik hem niet.
Kun je me even helpen waar die staat?

mvg

Erik.
Beste Erik, lees nog even de pagina van UTStudent waar hij\zij de mogelijke
FUNCTIES noemt. In het rijtje staan PESTCIDEN. Ik vergeef hem\haar de tikfout. Doe jij dat
óók maar. Het moet zijn : PESTICIDEN. Daartoe behoren de INSECTICIDEN en de FUNGICIDEN
en ACARICIDEN (zoals in het verleden Apistan met fluvinalaat, Perizine, enz.).
Verder zijn er nog meer groepen dodende(= 'ziedende') bestrijdingsmiddelen te noemen.
Er wordt niks over bijen die elkaar waarschuwen beweerd, het gaat hier over chemische sensoren die bepaalde stoffen kunnen detecteren.

Quote (met gecorrigeerde typefout, bedankt voor het aanwijzen):
"De bijenkast heeft verschillende sensoren, voor o.a. bijenactiviteit, bijengewicht, hoeveelheid honing, pesticiden, temperatuur en vochtigheid. De informatie van deze sensoren zou zowel gebruikt worden om het welzijn van de bijen in de gaten te houden voor de gebruiker en samen met informatie van andere bijenkasten, voor onderzoek."

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » zo 03 apr 2016, 20:30

bee-tree schreef:Onderwijl ik ErikS 'leesles' :) gaf, heeft UTStudent zich gemeld (overigens naamloos).
Hij\zij had jou op het leesmanco moeten wijzen.
Jij bent nu in een feeststemming dat je er in geloofde zoals ik. Ik blijf er nuchter onder,
maar jij zit vast en zeker nu aan de borrel in de huiskroeg.
En door de enorme vlucht van de bijen wordt ons geluksgevoel vast nog groter.
We moeten wel wat compassie hebben met onze beminde ongelovigen , ja toch. :mrgreen: Zjef :b10:
Hallo Beetree, Beste Bee-tree, Ondanks dat ik je bericht niet goed kan plaatsen en je intussen zeer correct door student Laura op de juiste tekst bent gewezen wil ik je bedanken voor je reactie en erop wijzen dat je op jouw geheel eigen wijze hebt overbracht dat je stemming vanmiddag mogelijk liederlijk maar uitstekend is geweest, een voorbeeld dat met het komende betere weer brede navolging mag krijgen.
:be3: :be8: :be9: :be1: :clap: :dance:

grtz,

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 03 apr 2016, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door FrancA » zo 03 apr 2016, 20:41

UTStudent schreef:Het klopt dat we het systeem van Flowhive (in ieder geval) als voorbeeld hebben genomen als systeem laat zien hoe makkelijk het kan zijn honing te oogsten. Naar kosten hebben wij nog niet in detail gekeken, het viel ons inderdaad op dat er een flink prijskaartje hangt aan de Flowhive.
Vanuit een Flowhive doorgeredeneerd zijn onvolkomenheden in jullie ontwerp dan gelijk ook duidelijk wat mij betreft.
De Flowhive is geen complete bijenkast, maar eerder een soort 'sneloogst' honingkamer..

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » zo 03 apr 2016, 20:44

En nu weer verder op het thema......

Goede toelichting van de studente namens haar collega's. Heb haar proberen uit te leggen (in PB, had ook 30 maart in een PB gewaarschuwd voor de komende reacties...... en warempel! :D ) dat "Imkers in sociaal/communicatief opzicht nu eenmaal niet de meest vaardige medemensen zijn..... Meestal vol goede bedoelingen maar het komt er vaak wat rottig uit. " Conclusies worden snel getrokken en ingenomen standpunten vervolgens niet snel critisch bekeken. Verder zijn we coole gasten (m/v).

@Laura, De inhoud van een bijenkast is een belangrijke parameter. De gehele populatie + voorraad moet ruim onderdak hebben.

Een algemeen punt van aandacht is het huidige kastontwerp. Een praktisch compromis en geoptimaliseerd naar 1. kosten, 2. gemak imker, 3. welzijn dieren, in die volgorde. (behalve dat ene kastontwerp maar daar heb ik al op gewezen ;-))
De problemen met bijensterfte worden veroorzaakt door externe factoren, slechte dracht, gif en parasieten. Het huidige kastontwerp is goed genoeg om niet de bottle neck te zijn voor de ontwikkeling/voorbestaan van de bijen.
Voor een opdracht hebben jullie een goed onderwerp uitgekozen. Maar voor een verbetering van het overleven van de honingbij op lange termijn zit de oplossing niet in het kastontwerp maar de genoemde factoren. Kunnen jullie niets mee maar is wel de trigger geweest voor veel reacties. De oplossing is gepresenteerd in de vorm van een alternatief (en zelfbenoemd als slim.....) bijenkastontwerp zonder het onderliggende probleem te onderkennen. Uiteindelijk hebben de studenten om reactie gevraagd en gekregen. Als ik het fout zie hoor ik het ook graag.

Mvg,

Erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door FrancA » zo 03 apr 2016, 21:29

Puur economisch gezien Laura, maar gaat de wereld tegenwoordig niet zo'n beetje in rap tempo ten onder aan die gevoelsarme benadering?, staat het kostenplaatje natuurlijk op plaats 1.

Maar het is natuurlijk nog maar de vraag of bijenhouders (in spé) in het algemeen daar ook zo destructief economisch - in mijn beleving! - over denken.

Mijn ideale bijenhoudenplaatje ziet er in ieder geval heel anders uit:
Bijenwelzijn op plaats 1 - met stip! :D
Het gemak van de bijenhouder op plaats 2 - zeker niet onbelangrijk!!
Het kostenplaatje op plaats 3 - ver verwijderd van plaats 2..

In het verkooppraatje van het 'Flowhive sneloogst'-systeem kun je maar zo even over het gegeven heenzien dat mensen zich toch wel heel grondig moeten verdiepen in de complexiteit van het houden van bijen om er goed mee uit de voeten te kunnen.
En als je niet in een warm gebied op deze planeet woont waar de de honing over het algemeen dunner/vloeibaarder is gaat het vaak ook al niet of nauwelijks goed werken met een Flowhive honingkamer.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door bee-tree » di 05 apr 2016, 11:35

Hallo Laura. Nu de emoties wat afgenomen zijn, nemen we de draad maar weer op.
Je schrijft dat één van de functies is: de BIJENACTIVITEIT registreren met 'n sensor.
Bedoel je het meten van het aantal bijen dat de vliegopening passeert"?
Of denk je aan het registreren van geluidstrillingen die ze met de vleugels veroorzaken ?
Enkele voorbeelden van geluiden zijn: het 'HUILEN' van een volk wanneer het hopeloos moerloos is.
De gebruikelijke organoleptische waarnemingsmethode van de imker is: een oor tegen de kast
drukken en eventjes tegen de kast tikken. Stopt het BRUISGELUID niet snel,
maar blijft het lang aanhouden, dan is dat meestal een slecht teken; de koningin wijlen !
De meest bekende geluiden zijn het GETUUT en GEKWAAK van jonge koninginnen.

Het geluid dat ontstaat wanneer nectar ingedikt wordt, klinkt als dat van 'n ventilator.
Er zijn geluiden die wij nog niet of onvoldoende kennen, bijvoorbeeld als een volk in de kast
bezoek krijgt van ongenode gasten b.v. wasmotten, doodshoofdvlinder en ander gespUIS .
Hoe reageren ze tijdens en na de behandeling met mieren- en oxaalzuur ?

Ik zou zo'n i-hive willen aanschaffen met als hoofdmotief; de mogelijkheid hebben,
om het verborgen gedrag van de bijen in de kast, dag en nacht zelf te observeren
met de hulp van sensoren en internetverbinding. Zoals er weerstations zijn, zo wens ik in de tuin
ook een meetstation, waarmee je de gang van zaken binnenin een bijenwoning kunt controleren,
teneinde maatregelen te treffen tot 't WELZIJN van de bijen . Zjef :b10:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door FrancA » di 05 apr 2016, 13:08

Mooi Zjef!
Met je eigen oren kom je al heel ver.

Misschien is het een idee om alle bijen te chippen om iedere bij daarmee individueel en geautomatiseerd te kunnen monitoren?

Je bent daar handmatig dan wel even mee bezig maar misschien kan dat chippen van bijen over een tijdje worden geautomatiseerd?
Bijvoorbeeld met behulp van een miniscuul bijenpoortje dat de aanwezigheid van een chipje checkt en een chipje aan- of inbrengt indien die ontbreekt.
Misschien een heel klein geel flapje met chipje net zoals bij koeien maar dan veel kleiner?

Geweldige data die je daaraan vervolgens zou kunnen ontlenen lijkt mij.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door bee-tree » di 05 apr 2016, 13:39

Beste FrancA, volgens mij bestaan die sensoren al om beweging te registreren,
ook van bijen. Mjn vraag aan Laura is ; Welke vorm van activiteit wil je registreren ?
Misschien denkt ze alleen aan gewichtstoename als de bijen actief aan het verzamelen
van nectar, stuifmeel en propolis bezig zijn. Geef háár eerst de kans een antwoord te geven.Zjef :b10:

P.S. Mijn biologische sensor tegenover me aan tafel, geeft te kennen, dat jij
nog niet de deceptie verwerkt hebt ten gevolge van je miskleunen ;
probeer het te vergeten en roep geen 5 aprilgrap in het leven. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 38 gasten