Design Project Slimme Bijenkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:
Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » wo 30 mar 2016, 18:47

Beste imkers,

Voor het honours programma van de Universiteit Twente hebben wij een slimme bijenkast ontworpen. De reden hiervoor is de toenemende bijensterfte wereldwijd. Met deze bijenkast hopen wij het houden van bijen meer toegankelijk te maken, meer leefruimte voor bijen te creëren en tegelijkertijd informatie te verzamelen over het welzijn van de bijencolonies.

Wij hebben een vragenlijst opgesteld waarin het ontwerp geintroduceerd wordt en u uw mening kan geven.

We zouden het erg op prijs stellen als u uw kennis met ons zou willen delen en de tijd zou willen nemen de enquête in te vullen.

Link naar de vragenlijst: http://goo.gl/forms/DiL3xig7SV

Bij voorbaat dank,

Laura
Student aan de Universiteit Twente

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Fish » wo 30 mar 2016, 19:21

Even wat vragen die in mij opkwamen na het invullen;

Je noemt de toenemende bijensterfte, maar doe je ook iets voor de wilde bijen of puur alleen de honingbij? Stroom en internet kunnen nog wel eens een probleem worden bij de plekken waar de kast staat, gaat er dan niet veel mis bij jullie ontwerp? Ik zie veel inspiratie uit de Flowhive, nu is zo'n kast godsgruwelijk duur. Verwachten jullie een soortgelijk systeem goedkoper te kunnen produceren? In het filmpje zie ik maar 5 ramen, klopt dit? Vanuit het filmpje lijkt het verder alsof de wanden 10 cm dik zijn, is de kast dan geïsoleerd of iets dergelijks of kloppen de afmetingen nog niet helemaal op het filmpje?

Even methodologisch gezien, verwacht je dat de woonsituatie invloed heeft op het nut en/of de beoordeling van het uiterlijk van de kast?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door joselito » wo 30 mar 2016, 19:40

UTStudent schreef: Voor het honours programma van de Universiteit Twente hebben wij een slimme bijenkast ontworpen. De reden hiervoor is de toenemende bijensterfte wereldwijd.
Ken je iets van bijen of dit enkel Spielerei? :)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » wo 30 mar 2016, 20:40

Hallo Laura,

Ik heb enkele vragen.
- Hoe groot is het volume van de bijenkast? Een minimaal volume is nodig om in de zomer de ordegrootte 40.000 bijen een slaapplek te geven.
- Kun je de grootte aanpassen aan het seizoen. In de winter is een volk ca 10.000 bijen groot.
- Is er een goede ventilatie, ruwweg een liter vocht moet per dag tenminste kunnen verdampen.
- De ramen worden zijdelings uitgeschoven, worden ze niet vastgeplakt door de bijen?
- Wat de buitenmaat? Hij lijkt groot, kan ik de kast met mijn armen omvatten om te verplaatsen?
- Heb je een doorsnede tekening van de kast? bv. Opbouw dak om warmte tegen te houden, varroa lade, vorm vliegplank enz.
- Hoe controleer je op doppen en zwermneiging?

Ik vind het een goede zaak dat jullie fris zijn gaan denken over bijenkasten. Jullie hebben een lastig onderwerp gekozen :D . Alle bestaande bijenkasten (en er zijn zeker 40 verschillende ontwerpen....., de meesten een zachte dood gestorven, nu nog ca 10 gangbaar) zijn een compromis met een lange voorgeschiedenis, maw een traject van verbeteringen.

Als je wil kan ik de ontwerp uitgangspunten doorsturen van een ander type kast. Mogelijk kunnen jullie daar nog ideeen uit halen. Of als je wil stuur ik een tekening van een ander type kast, ook mogelijk haal je daar ideeen uit.

Grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Tieme » do 31 mar 2016, 10:13

Hi Laura,

Ik heb de vragenlijst ingevuld.

Ik denk dat jullie wel eerst even wat basisinformatie over de biologie van de bij moeten doornemen.

Erik heeft al veel opmerkingen geplaatst en die zijn relevant.

Ook van belang is de vraag hoe een nieuwe kast bijdraagt aan het behoud van de honingbij. Anders gesteld, hoe komen jullie op het idee dat de behuizing nu net het probleem is? Of een oplossing....

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mar 2016, 10:27

Begrijp niet waarom mijn levenstatus iets te maken heeft met "bijensterfte".
Het bijna 1 april
!Hans.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Erick » do 31 mar 2016, 10:41

Hans van der Post. schreef:...........Het bijna 1 april
Ik denk het ook na het bekijken van de vragenlijst maar dan zou ik dit ook op 1 april hebben gepost, maar we zullen zien :wink:
Laatst gewijzigd door Erick op do 31 mar 2016, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door joselito » do 31 mar 2016, 10:44

Hans van der Post. schreef:Het is bijna 1 april
Dat moet het zijn :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2016, 10:50

En jullie zijn erin getrapt!
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door semar » do 31 mar 2016, 10:51

weer een typisch voorbeeld van een stel ontwerpers die "gedreven door bezorgheid voor de bijen" (me hoela! jullie ruiken het geld in deze groeiende markt), en duidelijke dat de heren/dames ontwerpers teveel van computers en VEEL TE WEINIG van bijen weten.

een honingtap= laat me niet lachen, dat zit binnen een paar seizoenen muurvast

sensoren= onnodig een goed imker heeft vijf uitstekend werkende zintuigen, en kan daarme alles waarnemen wat je dient te weten.
als hij/zij dat nog niet kan moeten ze die vaardigheid ontwikkelen (sluiproutes bestaan niet in de bijenteelt dat maakt het ook tot een ambacht).

internet verbinding= de bijen hebben geen wifi of elektrisiteit, lijkt me dan ook dat de ontwerpers denken dat de bijen met een smartphone op zak lopen.

ingebouwde smoker= klinkt handig is het niet, ik vind dat veel (begingende) imkers te veel rook gebruiken hoe kan ik een inteligente dosering van een machine verwachten aangepast aan de situatie?

kijkraampje=onnodig maar wel leuk, je hebt trouwens al legio bijenkasten met kijkraampjes in de handel!

volume= vijf ramen is veel te klein, een zwermmachine.

vorm van woning= oogt mischien wel sexy maar totaal niet prakties bij oa verplaatsen, te veel vlakken, en had ik de inhoud al gemeld? veel bijenkasten óp lokatie', moeten soms een paar weken zonder imkertoezicht staan, bij deze kast zijn de bijen van ellende vertrokken voor je bij de eerste controle komt.

uitschuifmeganisme voor de ramen,= onhandig en te weinig flexibel. bovendien binnen een paar seizoenen door de bijen vastgekit.

het is een 1aprilgrap, of weer een poging van leken om geld te verdienen te koste van begingende imkers (die nog niet weten hoe of wat) en vooral van leken met hart voor bijen die dus ook van niets weten van bijenhouden en wat er bij komt kijken.

mensen houd hier toch mee op, ik vind het opvallend dat de bijenkasten-ontwerpwoede pas is ontstaan toen de bijen populair werden en sociale statussymbolen, waar geld mee te verdienen valt (voor de ontwerpers dan).

groeten
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op do 31 mar 2016, 13:07, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten