Verloren volk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Verloren volk

Bericht door GerritenMonika » ma 11 apr 2016, 03:50

We hebben twee bijenvolken, een carnica volk en een buckfast volk die beide de winter goed door leken te zijn gekomen, echter een aantal dagen geleden viel op dat het buckfast volk niet of nauwelijks vloog terwijl de carnica's van smorgens tot savonds af en aan vlogen met stuifmeel. Geen goed teken dus en kast open gemaakt en wat blijkt?

- Geen koningin
- Helemaal geen broed
- Meer dan de helft van de bijen spoorloos verdwenen
- Veel dode bijen op de bodem van de kast (horen toch opgeruimd te worden)
- De bijen die er nog zaten waren echt heel passief en kwamen echt hopeloos over ;(

We beschouwen dit volk als verloren, we hebben vandaag een nieuw en sterk 10 raams buckfast volk gehaald, hopen dat dit beter gaat.
Ik heb zeker niet de indruk dat ze al gezwermd hebben, kan ik me niet voorstellen, hebben jullie ideeën?

Een kleine impressie:
Bijlagen
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door ErikS » ma 11 apr 2016, 06:07

Hoeveel mijten treffen jullie aan op de bodem en tussen de bijen?
Hebben jullie een spoeltest gedaan om de mate van varroa besmetting vast te stellen? zie ook bijenwerk, schudmethode. http://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/wa ... tersterfte

grtz,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door Jaap v.Popering » ma 11 apr 2016, 08:31

Het voer wat ik op de getoonde raten zie vind ik minimaal , dan is het mogelijk dat er wat bijen in een koude periode van de honger doodgegaan zijn .
Ook de koningin zal waarschijnlijk het loodje gelegd hebben , dan is het normaal dat in de lente ook de winterbijen doodgaan en zodoende de kast steeds dunner bevolkt wordt .

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door GerritenMonika » ma 11 apr 2016, 23:45

Kleine update,
We hebben vandaag het oude volk uitgeklopt en een groot deel heeft zich ingebedeld bij het nieuwe volk. Erg leuk om te zien.
Het nieuwe volk was vandaag druk aan het invliegen, erg mooi en ook werd er al stuifmeel binnengehaald. ;)
Verder vandaag ook een 2e broedkamer erop gezet, was ook echt nodig, door al die extra ingebedelde bijen zat de kast echt bomvol... :hive:

Varroa check (spoeltest) dus niet gedaan, Geen varroa kunnen ontdekken op de dode bijen en op de bodem.

Wat betreft dat voer, wellicht zou dat kunnen inderdaad, het is iig niet zo dat ze met te weinig voer de winter in zijn gegaan, ze hebben al met al toch zeker een kilo of 15 aan voer gehad voor de winter plus nog wat ze nog hadden dus dat zou toch genoeg moeten zijn?

Groetjes
:be3:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 apr 2016, 08:20

GerritenMonika schreef: 15 aan voer gehad voor de winter plus nog wat ze nog hadden dus dat zou toch genoeg moeten zijn?
Elke winter komt weer op zichzelf . Het is blijkbaar niet voldoende geweest .

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 apr 2016, 08:21

Jaap v.Popering schreef:
GerritenMonika schreef: 15 aan voer gehad voor de winter plus nog wat ze nog hadden dus dat zou toch genoeg moeten zijn?
Elke winter komt weer op zichzelf . Het is blijkbaar voor de afgelopen winter niet voldoende geweest .

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door ErikS » di 12 apr 2016, 08:30

GerritenMonika schreef:Kleine update,

Varroa check (spoeltest) dus niet gedaan, Geen varroa kunnen ontdekken op de dode bijen en op de bodem.

Wat betreft dat voer, wellicht zou dat kunnen inderdaad, het is iig niet zo dat ze met te weinig voer de winter in zijn gegaan, ze hebben al met al toch zeker een kilo of 15 aan voer gehad voor de winter plus nog wat ze nog hadden dus dat zou toch genoeg moeten zijn?

Groetjes
:be3:
ok, varroa was op de foto ook niet te zien, ook geen misvormde vleugels. Het valt me op dat er geen opengebeten cellen te zien zijn of afgebeten deksels op de bodem. Was het voer goed verzegeld? Ik heb een vergelijkbaar geval gehad hier en die hadden het voer niet voldoende kunnen indikken en verzegelen.

grtz

erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 apr 2016, 09:05

ErikS schreef:. Was het voer goed verzegeld? Ik heb een vergelijkbaar geval gehad hier en die hadden het voer niet voldoende kunnen indikken en verzegelen.
Loopt het voer dan de kasten uit of zoiets ,..omdat het niet meer aanwezig is .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door A.A. Staals » di 12 apr 2016, 09:23

Zou ook kunnen: Moerloos, waardoor onrustig en meer voerverbruik. 15 kg voer hoeft niet voldoende te zijn, want dat is ongeveer 10 kg suiker.

ad staals

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Verloren volk

Bericht door johan » di 12 apr 2016, 13:33

A.A. Staals schreef:Zou ook kunnen: Moerloos, waardoor onrustig en meer voerverbruik. 15 kg voer hoeft niet voldoende te zijn, want dat is ongeveer 10 kg suiker.

ad staals
ik had in januari een volk dat al over de ganse kast zat en dus niet meer in tros. de dekplank voelde warm aan. wauw, dacht ik, dat moet nogal een goed volk zijn!
tot ik bij de eerste controle vaststelde dat er :
1.) bijna geen eten meer in zat
2.) geen broed in zat
3.) geen moer meer in zat
het volk was moerloos, waardoor het niet op tros zat. Daardoor moest het veel meer eten verbruiken en is het bijna verhongerd. Heb het verenigd met een moergoed volk.
zelfde verhaal bij een collega-imker hier in de buurt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten