Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Camping La Chassagne
Berichten:31
Lid geworden op:za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie:Ronnet, la France
Contacteer:
Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » za 16 apr 2016, 14:41

Hallo iedereen,

We hebben gisteren ons eerste bijenvolk opgehaald en overgezet in onze zelfgemaakte bijenkast (naar dadant-ontwerp, maar de honingkamer aangepast om de Australische flowframes erin te kunnen passen). We zitten in de Auvergne, in de landelijke omgeving in het hartje van Frankrijk. De bijenkast staat in de buurt van onze ecologische groentetuin en boomgaard.

Voor wie geinteresseerd is, hier een kort filmpje:

https://youtu.be/QRjS2WewC4E

Vriendelijke groeten!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 16 apr 2016, 22:30

Mooi gemaakt filmpje!
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door FrancA » zo 17 apr 2016, 09:25

Mooi filmpje.

Maar wat een enorme hoeveelheid rook!
Je zou d'r als bij ademhalingsmoeilijkheden aan over houden..

Een paar pufjes een paar minuten van te voren onder de kast en een paar pufjes bovenin tijdens het openen is meer dan voldoende is mijn ervaring.

Bijen met rook drijven, die kende ik nog niet.
Zonder rook gaan ze ook wel als de moer maar in de nieuwe kast zit en je het overhuizen op de oorspronkelijke plek doet- dwz de nieuwe bijenkast op precies dezelfde plek zet als waar de oude stond met de opening van de nieuwe kast op exact dezelfde plek.
Is ook beter om dat te doen omdat nu veel bijen naar de oude plek vliegen, totaal gedesorienteerd.

Camping La Chassagne
Berichten:31
Lid geworden op:za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie:Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » zo 17 apr 2016, 11:32

Ik realiseerde me ook dat er wel wat overdadig rookgebruik was, toen ik de beelden terug keek...weer wat geleerd.

De verhuizing vond niet plaats op dezelfde plek als waar de donor-kast stond. Ze komen van een krap uurtje bij ons vandaan. We hebben de donor-kast bij de nieuwe bijenkast gezet en ze eerst (op advies van de imker waar de bijen vandaan komen) ruim een half uur rust gegund, voordat we de verhuizing zijn gestart.

Ook weer op advies van dezelfde imker hebben we een dikke tak aan de voorkant tegen de kast aangeleund, zodat het voor de bijen direct duidelijk is dat de situatie veranderd is, en ze niet meer op hun oude plek staan.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Stephan » zo 17 apr 2016, 16:47

Leuk filmpje,

Maar wat me opviel was de open structuur van de flowhive ramen.
Stonden de ramen soms open of is het de bedoeling dat de bijen deze cellen eerst met was repareren/dichten.
Als dit het geval is waar blijft die was dan wanneer je deze ramen breekt om de honing te laten stromen?
Dit zal toch meestromen met de honing? of zie ik dit fout?
flowframes1.JPG

Camping La Chassagne
Berichten:31
Lid geworden op:za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie:Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » zo 17 apr 2016, 19:04

Hallo Stephan,

Er is inderdaad sprake van een open structuur waarbij de bijen zelf de cellen moeten af- en uitbouwen.

Het idee is dat bij het oogsten de ene helft van de cellen vertikaal t.o.v. de andere helft verschuift, zodat de honing er vanzelf naar beneden loopt. Ik heb zelf nog geen flow-frame oogst ervaren, maar ik heb op internet gezien dat de flow frames zo zijn ontworpen, dat wanneer je gaat oogsten, je van de buitenkant niets ziet, alleen maar een verandering van kleur achter de wassen cel-deksels (die dus intact blijven) wanneer de honing eruit loopt.

M.a.w., het was stroomt dus niet (in stukjes) mee naar beneden wanneer je de flow frames op "oogststand" hebt gezet. De bijen zullen merken dat de cellen niet meer gevuld zijn, en het was hergebruiken.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Stephan » zo 17 apr 2016, 20:23

Bedankt voor je reactie...misschien dat je bij de eerste oogst nog een filmpje kan maken?
Ben benieuwd of het daadwerkelijk zo makkelijk gaat zoals men van flow hive ons wil doen geloven.
En dan twijfel ik niet aan het stromen van de honing, maar of er geen verstoppingen optreden en of de ramen makkelijk te reinigen zijn, en natuurlijk de levensduur..maar daar kan je na 1 oogst weinig over vertellen.

Bedankt en succes.

MVG Stephan

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door szx2js » zo 17 apr 2016, 21:01

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar op basis van wat ik gezien heb bij een Flow-kast van een cursist, moeten de honingraten helemaal niet afgebouwd worden, die zijn al af. De open structuur op de foto is de "open stand", je zult ze nog moeten sluiten met het hefboompje/sleutel voorafgaande aan plaatsing op de BK, dan is de raat pas klaar om te plaatsen.
De bijen kunnen ze zo vullen en zullen ze later alleen verzegelen. Tijdens het opendraaien naar de stand zoals te zien is op de foto, loopt de honing (mits het geen heidehoning is!!!!!) onder invloed van de zwaartekracht uit de raten naar de buisjes aan de onderkant.

Dus pas op met heidehoning en ook op met koolzaadhoning, want laat je die veel te lang in de raten zitten, dan kun je het ook vergeten.
Zorg ook voor een goed sluitend moerrooster, want broed in de Flow-raten lijkt me ook minder.....

Ik ben zeer benieuwd naar de gebruikerservaringen dit seizoen, dus hou ons svp op de hoogte.

Camping La Chassagne
Berichten:31
Lid geworden op:za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie:Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » ma 18 apr 2016, 10:27

@Stephan - We zijn zeker van plan ook een oogstfilmpje te maken!

@szx2js - Het is optisch bedrog vanwege de hoek waaronder gefilmd is; de flow frames staan wel degelijk in de juiste stand (anders zou het dekseltje dat de ingang voor de sleutel afsluit er ook niet in passen). De cellen zijn voor een flink deel voorgevormd, maar niet geheel. De linkerkant van de cellen (of rechter, dat weet ik even niet zo uit mijn hoofd) steekt minder ver uit dan de andere kant van de cellen. De cellen moeten dus uitgebouwd worden en natuurlijk afgesloten worden (deksel en naden tussen linkerkant cel en rechterkant cel).

De raten kunnen overigens "open" en "dicht" gedaan worden terwijl ze in de kast staan, dat hoeft niet voor het plaatsen gedaan te worden.

Met koolzaad (en dus blijkbaar ook heide!) in de buurt wordt het lastiger om de flow frames te gebruiken. Wij hebben beiden niet in de vlieg-radius van ons volk en tegelijkertijd op ons eigen terrein van 13,5 ha (inclusief 2,5 ha natuurcamping) een grote variateit van bos- en weidevegetatie staan, een groentetuin met ook fruitbomen naast de bijenkast, en verschillende beekjes en riviertje. M.a.w. er is aardig wat voedsel en water direct over de drempel van de bijenkast te vinden.

Een koninginnenrooster kan natuurlijk sowieso geen kwaad (wij hebben er eentje in de kast, zoals te zien op het filmpje), maar "We have designed Flow™ comb to have deep cells of a size that suits neither worker or drone brood. [..] Most of our experimental Flow™ hives did not use an excluder and we never found worker brood in them and very rarely found drone brood." Het is dus niet perse noodzakelijk.

Ik houd jullie op de hoogte, wij zijn zelf ook zeer benieuwd! :)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Bijenvolk overzetten in FlowFrames kast in Frankrijk

Bericht door ErikS » ma 18 apr 2016, 10:37

ok, dat beantwoord veel vragen.

Dus samenvattend.
De voorgevormde cellen zijn extra diep,
de onder en boven wand van de celruimte hebben een onderbreking die de bijen moeten sluiten.
een helft van de cel ligt dieper, dit bouwen de bijen zelf verder uit en sluiten dan de cel.

Ik vind het idee nog altijd prachtig maar heb mijn twijfels bij de praktische uitvoerbaarheid. Maar goed, nieuwe ontwikkelingen hebben tijd en aandacht nodig. Prachtig dat jullie die aandacht willen geven en met ons delen.

Mvg,

Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten