Zwermen 2016

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Zwermen 2016

Bericht door Albert Stoter » za 14 mei 2016, 21:17

FrancA schreef:Staat er op Imkerpedia iets vermeld over het 'thuislocatiegeheugenverlies' van een zwerm?
Nee, en ik vraag me ook af of het als zodanig, als ik die term precies lees, bestaat.

Stel, je schept een zwerm en neemt deze direct mee. In dat geval zullen er dus ook nog steeds bijen rondvliegen die je niet hebt geschept. Volgens mij vliegen die dan gewoon weer terug naar hun bronvolk. Of heb ik dat mis?

(ik bedoel in de situatie dat de zwerm ergens op zo'n afstand wordt geplaatst dat die rondvliegende bijen de zwerm niet meer kunnen vinden)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door joselito » za 14 mei 2016, 21:31

Albert Stoter schreef: Volgens mij vliegen die dan gewoon weer terug naar hun bronvolk. Of heb ik dat mis?
Neen want als de koningin geknipt is en dus niet met de zwerm mee kan, keren ze gewoon terug naar huis.
Maar als ze allen samen in een tros gehangen hebben, dan gebeurt er iets waardoor ze in eerste instantie niet meer terug gaan.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door A.A. Staals » za 14 mei 2016, 22:20

joselito schreef:
Albert Stoter schreef: Volgens mij vliegen die dan gewoon weer terug naar hun bronvolk. Of heb ik dat mis?
Neen want als de koningin geknipt is en dus niet met de zwerm mee kan, keren ze gewoon terug naar huis.
Maar als ze allen samen in een tros gehangen hebben, dan gebeurt er iets waardoor ze in eerste instantie niet meer terug gaan.
Als je de zwerm schept (ook al heeft hij een dag gehangen) en je neemt er wat bijen af zullen deze naar de kast waar ze afkomen terug vliegen als je zorgt dat ze de zwerm niet kunnen vinden. (zoek: meelproef). Dit gaat niet op voor een zwerm die gehangen heeft en daarna vertrokken, deze kennen de weg terug niet en blijven dan achter op de plek waar de zwerm heeft gehangen.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 mei 2016, 00:31

Inderdaad Ad als een zwerm een nacht heeft gehangen weten ze de oude stee niet meer terug te vinden.
Daarom laat ik de korf waarin de zwerm wordt geschept tegen de schemer staan.
Niets is zo negatief voor de bijenteelt als honderd bijen dagen lang op de plek van de geschepte blijven rondzwerven.
Ze worden zeer prikkelbaar!
!Hans.

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 15 mei 2016, 10:49

Afgelopen week mijn Dadant volken en Simplexvolken nagekeken op doppen van de 22 volken had 1 volk een belegde dop. De rest van de volken nog geen doppen. De Simplexvolken hebben inmiddels 2 @ 3 honingkamers gevuld met honing en de Dadant volken hebben de honingkamer al aardig vol. Groeten, John

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Bmans » wo 18 mei 2016, 14:57

Vorige week (zondag 08 mei) een veger gemaakt (ivm zwermneiging). Nu ga ik na 13 dagen (zaterdag ochtend 21 mei). De doppen breken en dan blijft er 1 koningin over als het goed is. Nu heb ik geen idee hoeveel doppen er zijn.
Kan ik ook nog een raampje met enkele doppen in een 3 ramer doen als een soort reserve? Daarin 1 raam met de dop(pen), die ik dan meteen breek. 1 raam met voer en 1 raam kunstraat (of uitgebouwd leeg raam).
Ik hoor wel of het een slim/niet zo slim plan is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mei 2016, 15:36

Zou niet zaterdagochtend doppen breken. Als er meerdere koninginnen in het volk rond lopen is er kans dat een deel van het volk met een moer opstap gaat. (zwermen) Doe dit in de tweede helft van de middag. Na vijf uur is de kans daarop heel veel minder.
!Hans.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Bmans » wo 18 mei 2016, 15:46

Ah ik dacht dat je op de dertiende dag 's ochtends de doppen moest breken. Eind van de middag (op de dertiende dag) is dus beter.

Een raam met 1 dop (of enkele) in een drieramer doen als een reserve is dat dan nog wijs?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Tieme » wo 18 mei 2016, 16:56

Reserve maken is zeker wijs. Er kan nog wat misgaan met de bruidsvlucht. Dan is het fijn als je op meerdere paarden wed.
Let er wel op dat een dochter van een F1 prikkelbare volken op kan leveren.

Groeten,
Tieme

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Bmans » do 19 mei 2016, 10:29

Ok dan bij die 3 ramer: 1 raam met de dop(pen) en wat restant-broed, 1 raam met voer, 3e raam ??? uitgebouwd, of kunstraat, of nog wat anders?

Verder gaat de veger die ik gemaakt heb nog niet als de brandweer. Hierin (6 ramer) zit: 1 raam met broed waarop de koningin zat (en misschien nog zit), 1 raam met voer (vooral nectar/honing), 1 raam met veel stuifmeel, 1 raam iets uitgebouwd kunstraat, 2x kale kunstraat. Er is nu nog maar weinig gebouwd. Dat is dus nu een dag of 11 zo. Hebben ze suikerwater nodig om een beetje aangespoord te worden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten