Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
WKorosec
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 10:38
Contacteer:

Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Bericht door WKorosec » ma 09 mei 2016, 10:46

Hallo allemaal,

Ik heb kort een account opgemaakt omdat ik met een vraagje zit.
Wij hebben een zandbijennest op onze bouwgrond, in een grote hoop zand die uit de bouwput kwam.
Het zand ligt er nog maar 2 weken, en zal binnenkort gebruikt worden om de bouwgrond verder aan te vullen, waardoor de hoop zand waar de bijen nu in huizen terug zal verdwijnen.

Gezien ik als leek niets van bijen ken, wil ik graag aan jullie wat advies vragen. Ik heb geen idee hoe het nest van een zandbij eruit ziet, graven ze enkel gangen door het zand, of is er effectief een korfje/nest wat je kan verplaatsen wat ondergronds zit? Hebben imkers doorgaans interesse in deze bijensoort? Indien imkers geen interesse hebben in deze bijtjes, door wie of wat kunnen we dan best het nest laten weghalen?

Ik hoop dat iemand ons kan bijstaan met verder advies!

Alvast bedankt!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 11:11

Hallo,

Geen ervaring mee, weet wel dat imkers geen interesse hebben, we zijn meer van de honingbij. Het betere bovendegrondsekasten werk.
Als ik snel google zouden het kleine nesten moeten zijn die maar een aantal weken in gebruik zijn.
Geen gevaarlijke dieren maar er zijn soorten die kunnen "bijten" als ze zich bedreigd voelen.

http://www.wildebijen.nl/lastvanbijen.html
http://www.wildebijen.nl/zandbijen.html

Grtz,

Erik.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Bericht door Dar-Bert » ma 09 mei 2016, 18:46

Ik weet niks over zandbijen, maar veel imkers interesseren zich juist wel voor solitaire soorten. Iemand zou er iets van moeten weten...

Verstuurd vanaf mijn XT1072 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Bericht door Erik Speksnijder » di 10 mei 2016, 20:04

Zandbijen laten zich niet verplaatsen zoals hommels en of honingbijen. Bij zandbijen is er geen sprake van een groot aaneengesloten nest, maar van een kort gangetje (tot enkele decimeters lang) met aan weerszijden (of eindigend in) een aantal kleine kamertjes ten grootte van de bij zelf, die gevuld worden met wat stuifmeel en nectar. Er valt dus geen nest op te pakken en te verhuizen. Het enige dat mogelijk is, is het uitzeven van de poppen die later gevormd worden als de bijenlarve de stuifmeel en nectar genuttigd heeft en verpopt is (een paar weken nadat de bijen uitgevlogen zijn). Dit lijkt me echter behoorlijk intensief en vrijwel ondoenlijk.
Met vriendelijke groet van iemand die wel breder kijkt dan alleen honingbijen, :be5:
Erik

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zandbijen op bouwwerf, mogelijk om nest te verplaatsen?

Bericht door bee-tree » wo 08 jun 2016, 09:05

Goed gesproken, Erik.
Het enige wat we kunnen doen, behalve de cocons verzamelen wanneer er toch
grond verzet moet worden, is: een bordje plaatsen met eigen informatie en
een fotokopie vanaf Wikipedia, in geval daar geen auteursrechten op liggen.
Ik ga dat straks doen-- al verdrink ik bijna in het werk-- bij 'n kolonie Kleine roetbijen,
die tussen een druk belopen en bereden schelpenpaadje en een werkpad van SBB nestelen.
De wandelaars moeten uitwijken voor de fietsers of omgekeerd, waardoor er
over de nestelstrook van hooguit 2 meter breed, soms heen wordt gebanjerd.

Over cocons bewaren en de bijenpoppen die er in zitten, heeft Erik Speksnijder al iets gezegd.
Over de Grijze zandbij, waar het waarschijnlijk op de bouwplaats over ging, kan Wikipedia
samen met ons ook nog wel wat zeggen. Ik heb al eens cocons gevonden in de spouw van
een dubbelwandige bevolkte bijenkast, waarschijnlijk van het 'roesje'. Ik heb ze laten zitten.Zj. :b10:

P.S. Hier 'n voorbeeld van arbeidsintensief en tijdslurpend imkerwerk:
Vanmiddag krijg ik een gezelschap leken op bezoek om wat over bijen te leren en het slingeren van Koolzaadhoning die te lang op de volken heeft gezeten, waardoor hij niet door de fijnste zeef heen kan
en er al na een paar uur in kristalliseert.
Ik zal ze ook de Kleine roetbijen laten zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten