Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Camping La Chassagne
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie: Ronnet, la France
Contacteer:

Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » di 10 mei 2016, 09:41

Hallo iedereen,

We hebben weer nieuwe avonturen beleefd met ons 1e bijenvolk hier in Frankrijk, met een deels niet zo goede afloop:

https://www.youtube.com/watch?v=thExgguRHOw

Vriendelijke groeten!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door joselito » di 10 mei 2016, 10:06

Een zwerm geef je nooit voedsel de eerste 3 dagen ook geen raam met voedsel, ze hebben zelf voldoende voedsel bij.
Dit drijft ze terug de kast uit.

Camping La Chassagne
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie: Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » di 10 mei 2016, 11:47

Dat is interessant! Enig idee waarom het ze zelfs de kast uit drijft? De geur van de oude kast? (Maar de oude koningin is mee...).

Het lijkt me geen logische reactie van de bijen, zo op het eerste gezicht. Je zou denken dat het hun overlevingskans vergroot wanneer ze een voorraadje voedsel te hebben die gebruikt kan worden zodra datgene wat ze aan voedsel hebben meegebracht in hun lichaam op is (ondanks dat dit in de natuur natuurlijk nooit het geval is).

Ik hoor er graag meer over!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door joselito » di 10 mei 2016, 12:27

Camping La Chassagne schreef:Het lijkt me geen logische reactie van de bijen, zo op het eerste gezicht.
Ze wilden blijven want ze hadden al gebouwd.
De bijen zitten allemaal vol met de honing die ze mee brengen. Als je dan een raam eten gaat geven en dat ook nog open krabben dan blijken ze een probleem te hebben. Ook direct een voederbak opzetten met suikersiroop kan tot gevolg hebben dat ze terug verdwijnen. Na een paar dagen als ze ruimte hebben om het op te slaan mag dat wel.Wij als imkers willen het beter weten maar laat de bijen maar doen, ze doen dat al duizenden jaren. :)

Camping La Chassagne
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie: Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » di 10 mei 2016, 13:33

Heel goed om te weten, bedankt!

Dat doen we de volgende keer niet weer. Jammer dat we nu een flinke zwerm toch nog verloren hebben.

Mocht iemand nog weten waarom de bijen de eerste dagen wanneer ze nog vol meegenomen voedsel zitten een bijgezet honingraam (bepaald) niet prefereren, dan hoor ik het graag. :)

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door Dar-Bert » wo 11 mei 2016, 13:06

Laten we het eens met een evolutionaire bril bekijken. Waarom zou een zwerm bezwaar hebben tegen voedsel? Het zou kunnen zijn dat een aanwezige voedselvoorraad voor de bijen betekent dat er kort geleden een volk heeft gewoond dat ondanks voldoende voedsel is verdwenen of gestorven. Dan is de kans op de aanwezigheid van ziektes of parasieten wellicht ook groot. In dat geval is het een hygiënisch gedrag. Zou kunnen toch?

Verstuurd vanaf mijn XT1072 met Tapatalk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 13:52

Lijkt me niet waarschijnlijk. Bijen kiezen uit meerdere potentiele locaties na het zwermen als ze in een tros hangen. Dan zouden de bijen beter de locatie geheel vermijden, met dit bedrag nemen ze de besmetting potentieel mee.
Uitgaande van een andere locatie die verkenners al hadden gevonden, voor gedanst is en de voorkeur had is mijn vermoeden dat ze simpelweg hebben gedaan wat ze al wilden doen, maar intussen door een zorgzame imker zijn verplaatst naar een plek niet naar hun keuze is, en vervolgens toch zijn vertrokken naar de plaats van hun voorkeur.

Ik heb geen ervaring met voeren van zwermen, praktijk regel was geheel niet voeren. Zwermen hebben 3 dagen eten bij zich en komen meestal in een periode van dracht, dus geen noodzaak.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door joselito » wo 11 mei 2016, 15:36

ErikS schreef:Ik heb geen ervaring met voeren van zwermen, praktijk regel was geheel niet voeren. Zwermen hebben 3 dagen eten bij zich en komen meestal in een periode van dracht, dus geen noodzaak.
Probeer het maar, zet een zwerm maar eens dadelijk de voederbak op. Ik ben ook door schade en schande wijzer geworden in mijn eerste imkerjaar. Een oude imker heeft me toen verteld wat is verkeerd gedaan had. En ik heb het nooit meer geprobeerd :)
Er zijn nu eenmaal dingen in de bijenteelt die we niet kunnen verklaren met ons mensenverstand maar gewoon moeten aanvaarden.
Waarom is niet geloof dat ze sowieso al een andere bestemming gekozen hadden voordat ze zwermden is dat ze al gebouwd hadden voordat ze de tweede maal vertrokken. Dat zouden ze dan niet gedaan hebben.

Camping La Chassagne
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie: Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » vr 13 mei 2016, 16:12

Bedankt voor alle reacties!
Dar-Bert schreef:Het zou kunnen zijn dat een aanwezige voedselvoorraad voor de bijen betekent dat er kort geleden een volk heeft gewoond dat ondanks voldoende voedsel is verdwenen of gestorven.
Goed punt. Ziektes, parasieten, ongeschikte locatie / omgeving (te koud, nat, beren, andere rovers, etc..) zullen allemaal redenen kunnen zijn waarom een volk een locatie verlaat waar ze al een vooraad in hebben aangelegd. Evolutionair gezien dus logisch dat bijen er niet van houden dat er al voedsel aanwezig is.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Filmpje: zwerm-avonturen in Frankrijk

Bericht door MH1995 » do 19 mei 2016, 09:47

Het is ook mogelijk dat ze weer zwermden omdat de kast te nieuw rook/teveel naar hout. Dat had ik bij een zwerm een week terug. Wat ik je aanraad de volgende keer bij een nieuwe kast te doen is inwrijven met gras en als je propolis tinctuur hebt dat er in te druppelen. Maar ja, bij jou waren ze al gaan bouwen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten