Hommel 'probleempje'

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
turtleyoni
Berichten:4
Lid geworden op:vr 27 mei 2016, 19:29
Contacteer:
Hommel 'probleempje'

Bericht door turtleyoni » vr 27 mei 2016, 19:44

Hallo,

we hebben sinds kort een hommelnestje, ik ben daar zeer tevreden mee want ik heb een moestuintje.
Het enige nadeel is dat ze een nest gemaakt hebben onder de slaapplaats van mijn poes, ook ons zitplaatsje is daarbij.

Ik zou graag weten of dit kwaad kan voor ons en onze poes, mij persoonlijk stoort het niet van de voorbij vliegende zoemende hommeltjes.

Mijn vraag is ook kan ik misschien zo een hommelnestje kopen en het nestje verplaatsen?

Indien het geen kwaad kan als ze daar mogen blijven zitten dan kan ik misschien een houten plaatje met een gat ervoor vijzen.

Ik denk wel dat ze daar graag zitten want ze liggen op het schaapvelletje :lol:

Zal wat foto's plaatsen,

Alvast bedankt Yoni
Bijlagen
DSC07389.JPG
DSC07385.JPG
Foto0258b.jpg

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door FrancA » vr 27 mei 2016, 19:48

Wat grappig :)
Poes is verbannen naar onder het afdakje?

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door tomer » vr 27 mei 2016, 22:16

Dag Yoni,
het nest verplaatsen zal niet gaan, want de hommels hebben zich op die plek geörienteerd en zullen dus terugvliegen naar die plaats. Tenzij je ze verder dan 3 km verplaatst...Ik zou het zo laten of je kan er eventueel een plaat met een gat in voor vijzen. Wel opletten dat het dan niet te warm wordt in de kast (mag eigenlijk niet teveel in de zon staan). Mss kan je de opening in grootte halveren, zodat er voldoende ventilatie is en de kat er toch niet in kan.
Hommels zijn heel zachtaardige bijen, je zal er zeker geen last van hebben (tenzij je je hand in het nest steekt of zo). Ik heb enkele hommelkasten in de tuin en het is een plezier om naar te kijken! De eerste nieuwe koninginnen zijn hier deze week geboren. Binnen enkele maanden kan je kat normaal gezien terug in haar slaapplaats.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door bee-tree » za 28 mei 2016, 00:50

yoni, je vraagt of het hommelnestje kwaad kan voor je poes.
Ik heb het "Handboek der moderne bijenteelt" van Johan Schotman er even bijgenomen.
Uit paragraaf 1025 leid ik af dat het omgekeerde het geval kan zijn, namelijk dat
jouw poes de rust van de hommels kan verstoren. Katten gaan op bijenkasten liggen.
Door de sprong en de plof op het dak van de kast wordt het bijenvolk opgeschrikt.
In de winter kan dat de bijentros verstoren. De hommels hoeven nauwelijks op een tros
te zitten nu het warmer is geworden en zij niet als volk overwinteren.

De poes kan zo te zien via een trapje op het dakterras komen. Bovendien is het geen winter
en hommels kunnen wel wat hebben. Wel bestaat de mogelijkheid dat je poes uit
nieuwsgierigheid aan de vacht gaat trekken en zo het nest verstoort. Zet die vacht vast.
Ik sluit me verder bij FrancA en Tomer aan. Zjef :b10:

turtleyoni
Berichten:4
Lid geworden op:vr 27 mei 2016, 19:29
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door turtleyoni » di 31 mei 2016, 17:08

Hallo,

bedankt voor de reacties, ik heb het niet toegedaan het gat omwille voor de ventilatie zoals jullie mij hebben aangegeven, want we zitten op een dak en het kan redelijk warm worden, ik heb een witte bloempot voor het gat gezet, zo is er meer opening zodat het niet te warm word en de poes kan er niet in. Ik ga volgend jaar zo van die hommelkasten ophangen, hopend dat ze daar een nestje zouden in maken want het is een plezier om die hommeltjes aan het werk te zien. Zal effen wat foto's plaatsen van de tuin, ale van het terras

Groetjes Yoni


Bijlagen
DSC07422.JPG
DSC07422.JPG (151.74KiB)3948 keer bekeken
DSC07418.JPG
DSC07418.JPG (139.19KiB)3948 keer bekeken
DSC07415.JPG
DSC07415.JPG (157.38KiB)3948 keer bekeken
DSC07398.JPG
DSC07398.JPG (152.11KiB)3948 keer bekeken

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door bee-tree » do 02 jun 2016, 19:05

turtleyoni schreef:Hallo,

we hebben sinds kort een hommelnestje, ik ben daar zeer tevreden mee want ik heb een moestuintje.
Het enige nadeel is dat ze een nest gemaakt hebben onder de slaapplaats van mijn poes, ook ons zitplaatsje is daarbij.
Ik zou graag weten of dit kwaad kan voor ons en onze poes, mij persoonlijk stoort het niet van de voorbij vliegende zoemende hommeltjes.
Indien het geen kwaad kan als ze daar mogen blijven zitten dan kan ik misschien een houten plaatje met een gat ervoor VIJZEN.
Ik denk wel dat de hommels daar graag zitten want ze 'liggen' op het schaapvelletje :lol:
Alvast bedankt Yoni
Wat een apart woord Yoni, dat VIJZEN. Ik heb 't met hoofdletters geschreven in jouw tekst.
Ik dacht eerst dat het ZETTEN betekent. Gelet op de 19de eeuwse veldbrandstenen van
die mooie gesloten muur achter de volière vermoed ik dat je in Belgisch of Nederlands Limburg
woont. Daarom heb ik Koenen-Endepols van 1948 er bij genomen.
De 'oude Koenen' zegt: vijzen, vees, gevezen betekent schroeven, schroefde, geschroefd.
In de Koenen van 1992 en later staat het woord vijzen niet meer. :naughty:
Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om te zeggen, wat heb je alles mooi voor elkaar.Zjef :b10:

Naschrift :Hier, 300 km noordelijk, is 'n uur geleden, na 4 dagen droog weer,
een bui geweest van 2 liter per vierkante meter.
Op dit moment breekt de zon weer door.
Het is vochtig warm. Goed voor de 'acacia's' in onze tuin, zolang als het niet HOOST.
Hier snakken boeren op zandgrond naar water. Hoe is 't bij jouzelf ?

turtleyoni
Berichten:4
Lid geworden op:vr 27 mei 2016, 19:29
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door turtleyoni » vr 03 jun 2016, 14:39

bee-tree schreef:Wat een apart woord Yoni, dat VIJZEN.
De enige verklaring die ik heb dat is dat ik west vlaming ben :D en toch doe ik zo mijn best als ik woorden schrijf om mijn dialect achterwege te laten :lol:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door bee-tree » za 04 jun 2016, 09:25

Yoni, vijzen is GEEN dialectwoord, Het staat in Koenen-Endepols 1948 naast het Noord-Nederlands
als een Zuid-Nederlands beschaafd woord.
Je hebt geen plaat gevrezen, dus geen plaat geschroefd, tegen de behuizing van de hommels.
Zo houden de hommels en jij het zicht er op.
Bericht je ons zo nu en dan hoe het met de hommels gaat ? Zjef :b10:

P.S. Hoe lang geleden de woorden vijzen en schroeven in het ABN zijn opgenomen, ga ik
nog uitzoeken. In ieder geval is 't werkwoord schroeven ontstaan na de uitvinding van de schroef :o ?
Ik vraag me af, of in het Zuid-Nederlands het woord vijs voor schroef wordt gebruikt.
Misschien heeft Guido Gezelle het woord vijzen bedacht. Hij heeft de woordenschat van
het Vlaams enorm verrijkt. Je weet wel, Guido van wat hij in een gedicht noemt
het krinkelende rinkelende waterkevertje,
dat ik gistermiddag op de boerensloot achter mijn bijenkasten bij het koolzaadveld,
op het water heb zien 'schrijven' en daarom Schrijvertje wordt genoemd. (Zie Wikipedia)
Het is een teken dat het slootwater leven bevat en niet giftig is. Dat wil de imker graag weten.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door joselito » za 04 jun 2016, 09:34

bee-tree schreef:Ik vraag me af, of in het Zuid-Nederlands het woord vijs voor schroef wordt gebruikt.
Hier zeggen ze wel :'' Hij is een paar vijzen kwijt'' :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommel 'probleempje'

Bericht door Hans van der Post. » za 04 jun 2016, 10:01

Deze topic ging toch over hommels? soms zijn er "kapers op de kust". :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten