imkersverzekering

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Wim Joosten » wo 29 jun 2016, 13:32

Icemen4 schreef:even kijken of ik het goed heb gelezen wat er op de webpagina staat van de NBV.
De NBV heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering gesloten met Interpolis. Schade die wordt veroorzaakt door de NBV, door een van haar onderdelen (groepen, afdelingen) of door haar leden in de uitoefening van een taak voor de vereniging of haar onderdelen, valt onder deze verzekering.
Als er nu iets gebeurd bij wie moet ik dan als eerste aankloppen?
Je zou toch als eerste je eigen verzekering moeten informeren dat er schade is en die kunnen het toch regelen of heb ik dat mis?
Wat ik lees is dat je deze verzekering alleen kunt aanspreken wanneer je namens de vereniging ergens iets doet en er dan fout gaat. Ik denk dan aan op een markt staan namens de vereniging of wanneer je namens de vereniging op een school een demo geeft.
Dan zou die verzekering dus niet gelden wanneer bij je zelf op de bijenstand iets mis gaat. Dan moet je je eigen wa aanspreken.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Tieme » di 05 jul 2016, 21:40

Kijk, zo lees ik het ook. En wat ik ook lees is dat je dus verder nergens voor vezekerd bent, terwijl aansprakelijkgeid bij activiteiten uit hoofde van de vereniging als pintje bij paaltje komt misschien toch ook de eigen WA zal aanspreken. Hoe zit dat als volken geruimd moeten worden? Of is dat de overheid?

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Bmans » wo 06 jul 2016, 11:16

Via de ABTB imkersvereniging......

Geen idee of je dit al gezien hebt.
Google maar even op "abtb imker verzekering"
Dan kom je er wel. Nu even hierheen gekopieerd, maar dat is niet heel netjes gegaan (af en toe slecht afgebroken aan einde van een regel/zin).



Regeling voor schaden voor beide verzekeringen:
Schadegevallen moeten door rechthebbende binnen 3 x 24 uur na het constateren ervan aan het secretariaat ven
de ABTB gemeld worden. Bij geen gehoor dan melden bij een van de bestuursleden van de ABTB.
De rechthebbende moet een door hem ondertekende schadeopgave indien bij het secretariaat (zie 1*). Waarin
wordt vermeld: De datum der schade De oorzaak der schadeEe
n gespecificeerde schadeberekening, waarbij
rekening wordt gehouden met de eerder maxima.
In geval van diefstal, vermissing of baldadigheid dient onmiddellijk de plaatselijke politie te worden gewaarschuwd
en een proces
-
verbaal te worden opgemaakt. Een ver
klaring van de politie, dat aangifte is gedaan, dient te
worden overlegd. .
De rechthebbende dient zoveel mogelijk met het herstel van de schade te wachten en een en ander ongeroerd te
laten, totdat een expert of een door ons aangewezen persoon de schade h
eeft kunnen controleren.
Bij het niet nakomen van deze voorwaarden of bij onjuist gedane opgave kan de verzekerde het recht op
eventuele uitkering in gevolge deze verzekering verliezen. Om onaangename dingen te voorkomen adviseren wij
de imkers deze regeli
ngen strikt na te komen.
Verzekeringstermijn en verzekeringspremie:Het verzekeringsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december met
een automatische verlenging per 1 januari van het volgende jaar. De premie bedraagt € 0,60 per bijenvolk en
dient vooraf
te worden betaald aan de afdeling/verenigingssecretaris en wel voor 31 maart van het volgende
verzekeringsjaar. Voor vragen, en/of aanmerkingen t.a.v. deze verzekering gelieve u zich te wenden tot het
Bondssecretariaat of een van de Bestuursleden van de Im
kersbond ABTB waar u als lid staat ingeschreven. U
dient alle volken te verzekeren.
Bij gebleken onderverzekering wordt niet uitgekeerd
1.1 Hoe te handelen bij inning premie € 0, 60 verzekering door de secretariaten van de bonden bij gemelde
schade.Omstree
ks de jaarwisseling de afdelingen/ verenigingen aanschrijven met de mededeling dat de premie
voor de € 0,60 verzekering betaald dient te worden voor 31 maart.Voorwaarden verzekering meesturen. De
secretariaten van afdelingen/ verenigingen betalen de ingeza
melde premie aan de penningmeester van de ABTB.
De premie vergezeld laten gaan met een lijst waarop vermeld wordt de gegevens van de imker, en de betaalde
premie.
1.2 Hoe te handelen bij betaling schade:De melding geschiedt volgens de voorwaarden. De Bond
stelt een
controleur schade aan. Deze moet het volgende doen: Bij vaststelling hoogte schade dit schriftelijk melden aan
het secretariaat van ABTB. Hij vermeldt in zijn schrijven de naam, het adres en bankrekening van de gedupeerde
en het bovengenoemde cod
e. Het schadebedrag wordt overgemaakt op rekening van de gedupeerde door de
penningmeester van de ABTB. Voor statische gegevens proces
-
verbaal e.d. meesturen. Indien noodzakelijk moet
de controleur ter plaatse gaan kijken, vooral van belang bij schade aan
bijenkasten en korven.
Wie zijn verzekerd?Alleen die imkers, die lid zijn van een der Bijenhouderbond ABTB en hun premie voor deze
verzekering hebben betaald. De premie dient u te betalen via uw afdeling of verenigingssecretaris.
Waarvoor is men verzekerd?
Er is een casco en een W.A. verzekering
Men is casco verzekerd voor:
a. de bijen en bijenkasten en /of korven
b. de imkers
-
benodigdheden met uitzondering van:
de bijenstallen zelf. Deze kunnen desgewenst door de imker of de afdeling/vereniging separaat w
orden
verzekerd.
De vervoermiddelen voor de bijenvolken. Deze zijn niet verzekerd, omdat deze vervoermiddelen veelal voor
andere doeleinden worden gebruikt.
Schade
-
oorzaken:
De bijen, bijenkasten en/of korven (met uitzondering van vervoermiddelen) zijn ver
zekerd tegen de volgende
risico’s:
schade tijdens transport als gevolg van een aan het middel van vervoer overkomen ongeval;
het laden, lossen, overladen en tussentijdse opslag onderweg
brand volgens de Amsterdamse Beurspolis
explosie op voorwaarde van de zgn. “Groene Clausule”
diefstal, vermissing en/of zoekraken
warmlopen wegens oponthoud door motorpanne
baldadigheid;h. overstroming
stormschade, mits ter plaatse windstoten van tenminste 14 meter per seconde zijn voorgekomen (
volgens het
KNMI).
Voor de casco verzekering gelden de volgende maximale verzekerde bedragen:
Totaalverlies, door brand, storm, baldadigheid, diefstal, enz. van kasten en bijen.
Mei/sept.
okt./apr
10
-
raamskasten
€ 125.=
€ 100,=
6
-
raamskasten en korven
€ 50,=
€ 45,=
Deelverlies, alleen de bijen en broed door warmlopen, overstroming, diefstal enz. Uitgezonderd spuitschade en
honing. De ver
zekerde bedragen gelden voor het gehele jaar zijnde € 5,= per broedraam. Maximaal € 50,= .
Korven € 25,=. Het maximum bedrag, dat verzekerd is, bedraagt per gebeurtenis € 2500,= doch per imker
maximaal € 1250,=.
W.A. verzekering:
Aansprakelijkheidsverzeker
ing Bijenhouderbond ABTB, POLIS No.00109735671 De imkers zijn in hun
hoedanigheid van imker verzekerd voor Wettelijke Aansprakelijkheid, wanneer door hun bijen schade wordt
berokkend aan derden. Het verzekerde bedrag bedraagt: € 1.250.000,
-
per aanspraak e
n € 2.500.00,
-
per
verzekeringsjaar, ter zake van schade aan personen en zaken, inclusief de daaruit voortvloeiende schade. Voor
zover dit niet door de eigen WA
-
verzekering wordt gedekt
Zaakschade algemeen:
Voor schade aan zaken per aanspraak een eigen ris
ico van € 110,
-
tenzij voor bepaalde onderdelen hogere
specifieke eigen risico’s zijn gesteld. In dat geval geldt het voor dat onderdeel vastgestelde eigen risico.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jul 2016, 14:08

Dit is wat gemakkelijker: KLIK
Nu zonder afbrekingen :be2:
!Hans.

chessjohn
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 04 mei 2012, 11:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door chessjohn » di 07 aug 2018, 15:11

Ik ben dit ook eens voor onze vereniging aan het uitzoeken.
Ik dacht laat ik eerst even bij mijn eigen WA-verzekering kijken.
Blijkt dat zij (ASR) de volgende definitie van huisdier hanteren:
---- quote ---
Huisdieren: dieren die u bezit voor de gezelligheid of als hobby. Er mag geen geld verdiend worden aan de dieren, bijvoorbeeld door
verkoop van dieren, eieren, melk, vlees, wol, pony- of paardrijles. Ook beloning in natura is niet toegestaan.
---- einde quote ---

Dat is dus een uitsluiting van honingbijen, zodra je bijvoorbeeld koninginnen / volkjes verkoopt, honing of was of andere bijenproducten.
Of te wel: ik ziet zelf al niet goed: :oops: (
Wie weet een ook in andere opzichten goede WA voor particulieren waar honingbijen als huisdier zijn meeverzekerd.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Hans » di 07 aug 2018, 22:01

Ik heb de schriftelijke bevestiging van mijn verzekering op mijn vraag per mail dat alles gedekt is als er iets gebeurt op het landgoed waar ze staan.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door oldtimer » di 07 aug 2018, 22:31

Wie en hoe moet aangetoond worden dat het "ongeval " door jouw bijen is veroorzaakt?
Dit bij geval je aansprakelijk gesteld zou worden voor het steken van bijen (allergie gevallen)
Alexander (Lex)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: imkersverzekering

Bericht door Hans » wo 08 aug 2018, 08:40

Dat lijkt me lastig, maar dat is een zaak voor de verzekering. Bij autoschade hoor je ook achteraf welke verzekering betaalt en wie fout was. Je meldt alleen de schade en stuurt het formulier in. Ik laat de verzekering in zo'n geval weten dat er een claim is, maar denk dat als niet duidelijk is dat mijn bijen de veroorzaker zijn, de verzekering niet meteen mee zal gaan in de claim. Het zou kunnen als ze langslopen op het pad oid. Omgekeerd is het voor mij ook prettig te weten dat de kasten gedekt zijn op andermans grond.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten