2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door ErikS » vr 05 aug 2016, 14:02

bee-tree schreef:P.S. Is de AIVD er bij gehaald ? Is bekend om welk middel het gaat ofwel is de precieze
oorzaak bekend ?
Kon men ook een aparte geur ruiken aan de kast ofwel zat er een chemisch luchtje aan ?
Heb die vragen ook gesteld maar nog geen resultaten binnen, wordt vervolgd ;-)

bee-tree schreef: Wanneer in de vliegspleet wordt gespoten, worden de bijen naar boven gedreven.
Sluit dan het dekkleedje (of de dekplank) de raten niet hermetisch af, dan kunnen erboven
veel zieltogende en dode bijen gevonden worden. Was dat ook het geval in Stramproy ?
Ik had niet de indruk uit de omschrijving in de mail, ze hadden het over gedesorienteerde bijen. Er vlogen nog steeds enkele bijen dus heeft ook geen laag dode bijen op de bodem van de kast gelegen anders was de vliegopening verstopt. In dat opzicht is het een ongebruikelijke situatie, bij mijn vader en bij een collega imker is ook een geval vergiftiging aan de hand geweest maar toen massa's dode bijen in de kast.

mvg

Erik.

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door vsterring » vr 05 aug 2016, 23:54

Mensen,
Ik heb samen met Jan Schrage protocol spuitschade overlopen dus ik heb niet de AIVD maar de AID van de NVWA ingeseind. Er zijn monsters veiliggesteld.
Verder is er aangifte gedaan bij de politie voor het doden van beesten, vernieling en lokaalvredebreuk.
Er wordt door de verschillende instanties onderzoek gedaan naar wat er in mijn bijen is gespoten. Duidelijk is dat het om een huishoudelijk middel gaat omdat mijn bijen twee dagen lagen te creperen.
Ik zou het op prijs stellen dat amateurs met hun speculaties uit mijn bijen en uit mijn bijenstanden blijven, hoe goed bedoeld ook. Ook bepaal ik samen met de andere gedupeerde het beleid over hoe we er mee om willen gaan. (een opmerking hier is door de moderator verwijderd)
Dat is op dit moment alles wat er over te vertellen is.
Ik had 12 volkjes en een ervan is volledig weg, een tweede heeft wel veel sterfte maar lijkt het te redden en staat in quarantaine. En weet je... Het voelt rottig, bedreigend en ik ben erg teleurgesteld...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door joselito » za 06 aug 2016, 12:28

Bijen 1. Het is verboden bijen te houden:
a. binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
b. binnen een afstand van dertig meter van de weg.
Geldt deze regel niet in het mooie Stamproy?

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door vsterring » za 06 aug 2016, 12:36

Nee dat geld in onze gemeente niet meer want het is een achterhaalde regel in APV's die al jaren niet meer up to date zijn gehouden. Ik heb via de ambtenaar een herziening van het APV hier voor elkaar gekregen. Bij klachten stuurd de gemeente de klager naar de imker voor een minnelijke oplossing

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door joselito » za 06 aug 2016, 12:56

vsterring schreef:. Bij klachten stuurd de gemeente de klager naar de imker voor een minnelijke oplossing
En als dat niet lukt?

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door jjmvaningen » za 06 aug 2016, 14:51

vsterring schreef:Nee dat geld in onze gemeente niet meer want het is een achterhaalde regel in APV's die al jaren niet meer up to date zijn gehouden. Ik heb via de ambtenaar een herziening van het APV hier voor elkaar gekregen. Bij klachten stuurd de gemeente de klager naar de imker voor een minnelijke oplossing
Het vaststellen/wijzigen van de APV is een bevoegdheid van de gemeenteraad, daar gaat een ambtenaar niet over. Dit gemeenteraads-besluit moet vervolgens weer gewoon gepubliceerd worden (Algemene Wet Bestuursrecht).

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door Jaap v.Popering » za 06 aug 2016, 17:20

vsterring schreef: omdat mijn bijen twee dagen lagen te creperen.
.
Ook na een bespuiting van een systemisch middel op bloeiende planten waar je bijen op foerageren , welke daar niet voor toegelaten is . kan het zijn dat je vliegbijen daar een dag of drie/vier allemaal op deze wijze van thuiskomen .

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door vsterring » za 06 aug 2016, 18:04

joselito schreef:
vsterring schreef:. Bij klachten stuurd de gemeente de klager naar de imker voor een minnelijke oplossing
En als dat niet lukt?
Als het niet lukt valt het onder 'overlast' en is het een politie-taak. Maar zover laten we het niet komen, toch?

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door vsterring » za 06 aug 2016, 18:06

Jaap v.Popering schreef:
vsterring schreef: omdat mijn bijen twee dagen lagen te creperen.
.
Ook na een bespuiting van een systemisch middel op bloeiende planten waar je bijen op foerageren , welke daar niet voor toegelaten is . kan het zijn dat je vliegbijen daar een dag of drie/vier allemaal op deze wijze van thuiskomen .
Ja maar dan zouden mijn andere bijen... En die vsn collega imkers er ook last van moeten hebben...

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)

Bericht door vsterring » za 06 aug 2016, 18:16

jjmvaningen schreef:
vsterring schreef:Nee dat geld in onze gemeente niet meer want het is een achterhaalde regel in APV's die al jaren niet meer up to date zijn gehouden. Ik heb via de ambtenaar een herziening van het APV hier voor elkaar gekregen. Bij klachten stuurd de gemeente de klager naar de imker voor een minnelijke oplossing
Het vaststellen/wijzigen van de APV is een bevoegdheid van de gemeenteraad, daar gaat een ambtenaar niet over. Dit gemeenteraads-besluit moet vervolgens weer gewoon gepubliceerd worden (Algemene Wet Bestuursrecht).
Nee ik heb over de APV óók niks te zeggen: vandaar heb ik via de ambtenaar voorgesteld de regels eens tegen het licht te houden. De ambtenaar heeft het geagendeerd bij de wethouder Gabriels: die heeft een aantal oude regeltjes aan de raad voor gelegd en in het kader van Groenste regio van wereld, heeft de raad ingestemd met het aanpassen van de APV...
(Dit bericht is aangepast door de moderator vanwege de toonzetting)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten